Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
Nulägesanalys genom frågor
Perspektiv på IT-system!
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Samhället är mer än summan av sina delar
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
”Även om man är på rätt väg blir man överkörd om man bara sitter där”
Lärargnäll måste ersättas
SET Social Emotionell Träning
AU Digital samverkan LO Process
arbetskooperativ Luleå
Systemförståelse och systemiskt tänkande
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Intressenter OL108A.
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Utvecklingscentrums uppgift
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
NPF-Huset.
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
Tillsammans.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Begrepp.
Metaforer Systemiskt tänkande
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Elevdemokrati i praktiken
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Idrottspsykologi.
Kort presentation av vad vi gör
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Elev loggbok.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Grupprocesser- en introduktion
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Framgång genom lagarbete
Presentationens avskrift:

Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser

Vad är ett system?

Varför arbeta med systemförståelse? ”Varje system är perfekt designat för att skapa precis det resultat det skapar. Om vi håller fast vid den övertygelse som vi alltid haft och insisterar på att göra precis som vi alltid gjort, kan vi förvänta oss att få precis de resultat som vi alltid fått. Källa: Don Berwick, IHI

Systemförståelse – vad menas med det? Ett system är en helhet Består av många olika delar som påverkar och är ömsesidigt beroende av varandra. Systemperspektiv vid förändringsarbete - Att förstå att en förändring i en del ofrånkomligt får konsekvenser i de andra delarna. Kunskapen om system - Jag förstår min roll i sammanhanget. Delarnas relationer - Fokus ligger mer på interaktionen mellan delarna än på delarna själva. Vad är ett system? Och varför ska vi ha ett systemtänkande/systemförståelse? Ett system är en helhet som består av många olika delar som är ömsesidigt beroende av varandra och som påverkar varandra. Att ha ett systemperspektiv vid förändringsarbete innebär att vi är medvetna om att en förändring i en del, ofrånkomligt får konsekvenser i de andra delarna. Gör förändringar hos oss – påverkar andra i systemet, kanske till fördel för oss men oftast nackdel för den andra OM - Att som medarbetare ha kunskap om helheten och förstå min roll i det stora sammanhanget. Vem är jag beroende av för att utföra ett gott arbete? Exempel på system. Ett sjukhus är ett system på samma sätt som Ett primärvårdsområde En enskild vårdcentral Exempel En mottagning berättade att de har problem med ett stort antal återbesök som de inte själva genererar utan de kommer ifrån akutmottagningen. För att kunna komma vidare måste man då jobba med delarna i det system man befinner sig i. Systemtänkande hjälper oss att se och hitta samband och upptäcka mönster.

Mellan enheter/kliniker/organisationer Systemnivåer Mellan enheter/kliniker/organisationer Kund Team/enhet Enskild vårdgivare Källa: Fredrik Nilsson, LTH

Varför systemiskt möte?

Agera och sätta i system Systemaktörer – de individer som agerar i systemet Systemsättare – de individer som ”sätter” systemet

Systemiskt möte 4) Identifiera Val 5) Alternativa handlingar 3) Identifiera Mönster AKTÖRER 2) Frågor BERÄTTARE 6) Kvittens 1) Berättelse 7) Ledarskapet 8) Efterreflektion SYSTEMSÄTTARE

Samtalsledarutbildning Programmet sträcker sig över en och en halv dag med teori blandat med övning i dialogform . Innehåll: Teori om systemförståelse, systemiskt tänkande och systemiskt möte Samtalsledarinstruktioner Praktisk övning Erfarenhetsutbyte

Grupprocesser ”En grupp är en samling människor som upplever sig ha ett gemensamt mål, ömsesidigt påverkar varandra, är psykologiskt medvetna om varandra och uppfattar sig själva som en grupp” ( Lennéer-Axelsson & Thylefors )

Storgruppsprocess En innovativ, dialogbaserad grupprocesser där upp till 40 personer möts för att gemensamt ta fram en nulägesanalys och via en framtidsbild forma en handlingsplan.

En grupprocess utvecklas beroende på: Gruppens förutsättningarna (gruppmedlemmar, struktur, yttre omständigheter) Gruppens uppgift och dess värdeskapande Hur gruppen tar till sig uppgiften och finner nöjdhet i arbetet.

Arbetsgång Processen sker i flera steg som är idealisk för att en grupp gemensamt utforskar eller utvecklar ett valfritt tema eller idé.

Olika metodsteg Introduktion Nulägesbeskrivning Vision Engagemang Handling Avslutning