Hur organiserar man arbetet med en kommunal webbplats. Exemplet www

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Underlag för att utveckla ett nytt ”Vinna”
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Skriva för webben.
Att bygga en fungerande webbplats
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Intranät som funkar Andreas Blackne
Twitter: #somgu ”Opinioner, trender, analyser – ett oberoende undersökningsinstitut i forskningens tjänst” (S)amhälle (O)pinion (M)edier.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Program Genomgång av Synpunkten
- Hur vet vi om vi har lyckats?
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Webbanmälan till högskolestudier vt 2015
Journalister har ofta kontakt med forskare
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Nya Utsidan – ny extern webb för landstinget
Sv Målgruppen i fokus Kvalitetsdrivet Kristian Dahlander Systemförvaltare.
Aktivitetsrapporter – Hur går det?
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Stora additionstabellen
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Polfärskt Bröd Elisabeth Wahlström.
Industritekniska programmet!
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
Ny svenskakyrkan.se.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Anna Wilhelmsson – Informationsstrateg Stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna kommun Bakgrund Fil kand Kommunikationsvetenskap Informationsassistent Information.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Stefan Johansson Är det åldern som är problemet?
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
IT organisation Tjörn Verksamhetsuppdrag Organisation Arbetsuppgifter ”Burkpriset” Kostnader Vad händer 2003?
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Expertseminarium Island Cecilia Nilsson / 2-3 december 2008.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Samarbetsytor i Aurora
Örebro 2.0? Vad innebär 2.0 för offentlig sektor? Medborgar-/användarfokus E-tjänster Internt även effektiviseringar och besparingar Interaktion.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Införande av nya lösningar Spyken – Områdesteam träff
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Välkommen till redaktörsutbildning på linkoping.se
Charlotta Hambre-Knight Översättare, Örebro universitet
Effektkarta för extern webbplats
Medarbetarportalen (MP)
Presentationens avskrift:

Hur organiserar man arbetet med en kommunal webbplats. Exemplet www Hur organiserar man arbetet med en kommunal webbplats? Exemplet www.orebro.se Björn Hagström, systemansvarig Maria Gille, webbredaktör

Örebro kommun 128 000 inv. Sveriges 7:e största kommun 20 % utländsk bakgrund Ca 11 000 anställda Koalition (m, fp, kd, c och mp) 580 förtroendevalda Örebro kommun, Universitetssjukhuset, Örebro universitet och SCB, Atlas Copco och E.on Oset, Tysslingen och Kvismaren Logistik, handel och utbildning Svampen, Slottet, Hjalmar x 2, Kilsbergen & Hjälmaren http://www3.orebro.se/wwwapps/panorama/

Syftena med kommunens webbplats Ge service Stödja demokratin Marknadsföra Örebro kommun Kommunstyrelsen 2001

Informationspolicyn En kanal vi alltid ska använda vid externinformation är webbplatsen www.orebro.se. All information som riktar sig till de externa målgrupperna ska publiceras på webbplatsen. Dels för att den är arbetsverktyg och faktabas för de anställda i kommunens växel och på Medborgarkontoren; de ska enkelt och snabbt hitta svar på allmänhetens frågor. Dels för att såväl allmänhet som övriga anställda ska veta att all kommunal information alltid finns på webbplatsen – där kan man hitta svar på frågor, bakgrundsinformation och ansvariga politiker. Informationsavdelningen (och därmed webbredaktionen) äger informationsprocessen

Historik orebro.se Första försöket 1996 – bara eldsjälar, stora brister i informationen Webbsystem 2001 – bygger upp en organisation kring arbetet med webben Utvecklar webborganisationen Ny design 2004 Kravspecifikation för nytt webbsystem 2005 Projekt Nytt webbsystem 2006 Parallellt arbete med utvärderingar/fokustester/riktlinjer/redaktionell utveckling

Organisation – roller och grupper Systemägare (1) Systemansvarig (1) Systemförvaltare (1) Webbredaktörer (2) Driftsansvarig (1) Publicerare (ca 70) Sidansvariga (ca 650) Förvaltningsgrupp Webbredaktioner (centralt och lokalt)

Riktlinjer, råd och stöd Vägledningen 24-timmarswebben Informationspolicyn Webbriktlinjer med instruktioner http://www.orebro.se/4.37c0d5e810d685ee73080007393.html Svenska språkrådet samt interna språkriktlinjer Kravprofil för publiceraruppdraget och ansvarsförbindelse http://www.orebro.se/4.782face610df4dedb1f8000597.html

Den redaktionella processen – hur kan man lägga upp arbetet? Webbredaktioner – vi missar inte lokala frågor Planering - Fånga in ”nyheter”, undvik att missa stora händelser, evenemang, beslut etc. Var aktiv både före och efter [efter = fråga varför vi missade något stort] Hitta eldsjälar i organisationen Utveckla nätverk Flöde i organisationen. Alla kan lägga upp på startsidan. Utveckla sökverktyg (utvalda träffar) och A-Ö Intresse från media Samordning av informationskanaler Annons i tryck och på webb Webb internt/externt Teckenspråksfilm/ljudfil Affisch Bildskärmar

Utbildning av publicerare? Underskriven överenskommelse Utbildning i teknik samt information och riktlinjer Nyhetsbrev och regelbundna träffar Utbildningar, seminarier

Vad vill besökarna ha och vad skriver vi om? Bred målgrupp Viss information viktig av andra anledningar än stort intresse hos besökarna (t.ex. protokoll) Ibland svårighet att dra ”redaktionella gränser” Ska finnas beröringspunkter med kommunen Ingen nyhetssajt à la na.se eller aftonbladet.se Vad söker besökarna? Komplettera med webbsidor, utvalda träffar i söken, ord i a-ö och frågor i medborgarassistenten

Hur håller vi informationen uppdaterad? Webben är redskap för bl.a. växeln, medborgarkontoren och biblioteken när de svarar på medborgarnas frågor Påminnelser till sidansvariga via mejl Hjälper varandra att hålla koll Lätt för besökare att komma i kontakt med oss och lämna synpunkter Statistik via e-post till publicerare ökar medvetenheten om antalet besökare = bättre uppdaterad information Ett bra arbete med webben bygger på ett bra informationsarbete i grunden

Vem/vilka är ansvariga för orebro.se? Frågor om innehåll – sidansvarig på alla sidor Länk i sidfot på alla sidor till Ansvar orebro.se Ansvarig utgivare?

Utvärderingar – när, var och hur? Fokustester i egen regi. Så här har vi gjort - exempel på frågeformulär Webbenkäter Tillgänglighetstest Övrigt Tyck till om orebro.se Kommentarer till sidansvariga

Hur jobbar vi med utveckling? Ingen brist på idéer från organisationen… Input från: Webbenkäter Fokusgrupper Kommentarer från besökarna Kommentarer från den egna organisationen För att få pengar måste vi gå igenom IT-planen där vi tvingas motivera vad vi vill, varför vi vill det och helst komma med mätbara mål

Grund- och gymnasieskolor Ska in i vårt nya cms Ser fram emot att komma in Andra behov av publicerare (vill ha fler, kanske enklare behörighet?) Dålig eller ingen informatörskompetens samt erfarenhet av att äga och förvalta webbplatser Lärare får tillgång till ”klassrum”? Arbetet pågår för fullt

Extern webbplats/intranät - integrering Samma system och samma personer som publicerar Likartad design, men olika fokus (sakområden kontra organisation) Ingen ”dubbelpublicering” Sök på intranätet söker även på orebro.se Svårigheter samt för- och nackdelar?

På gång - orebro.se Se över struktur/innehåll Alla skolor ska in i vårt gemensamma webbsystem Krisinformation Implementering av nya funktioner, fas 2 & 3 Nytt dokument- och ärendehanteringssystem Blanketter Ny design E-tjänster Enklare länkar RSS Se över syftena med orebro.se