Att synliggöra lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Klagshamns rektorsområde
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
”Det är fett kul att lära sig saker man inte visste innan”
Vad är du för typ av person?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Muntlig presentation.
Hur gör man en debattartikel?
Utmaningar i arbetet med BfL
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Att lära sig att analysera
Göran Svanelid.
JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Debattartikel.
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Varför?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formativt och Summativt
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationer, ideologier och folkmord genom
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lära för livet!.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
Hållbar utveckling.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Presentationens avskrift:

Att synliggöra lärande Förmågor, metoder och modeller i mitt flippade klassrum

Charlotta Karlsson, Östergårdsskolan, Halmstad @FrokenFlipp www.mittflippadeklassrum.wordpress.com

Vad skiljer den skola du gick i från dagens skola?

CI? Kunskapskrav? Förmågor? Vad är egentligen vad?

Förmågor i mitt klassrum Kommunikativa förmågan Begreppsförmågan Analysförmågan Informationshanteringsförmåga/ procedurförmåga Metakognitiva förmågan Synliggör – förtydligar – skapar en röd tråd mellan ämnen

Analysförmågan Kunna förstå och beskriva orsaker och konsekvenser Kunna förklara och visa hur saker hör ihop (samband) Kunna jämföra saker och se hur de är lika och olika varandra.

Kommunikativa förmågan Kunna samtala, resonera och diskutera med varandra. Våga säga vad man tycker och stå för det man tycker. Kunna uttrycka sina egna åsikter. Kunna berätta vad man tycker så att andra förstår.

Informationshanterings/procedur förmåga Kunna söka efter och samla ihop information du vill ha Kunna sortera/granska information du hittar Följa recept, följa en stickbeskrivning

Begreppsförmåga Förstå vad begrepp och ord betyder. Förstå hur begrepp och ord hör ihop. Kunna använda begrepp och ord på nya sätt. Kunna använda dessa ord och begrepp vid olika tillfällen.

Metakognitiv förmåga Välja det bästa sättet att göra något på för att få bästa resultat. Fundera över vad som är möjligt eller inte möjligt i olika situationer Kunna bedöma sin egen insats

När eleverna vet vad det är vi bedömer kan de också veta vad det är de ska utveckla!

Förmågepussel – vad tränas i varje förmåga?

Synligt lärande – framgångsfaktorer enligt Hattie Tydligheten i lärandemålen med specificeringar av kriterier för måluppfyllnad – Planering m kunskapskrav Användningen av flera ändamålsenliga undervisningsstrategier – Lektionsupplägg/övningar Ett synligt lärande och undervisning som utgår från elevens perspektiv – Var befinner sig eleven och vad är målet, hur tar vi oss vidare (delmål)? - Formativ undervisning Närvaron av återkoppling som är fokuserad på rätt undervisnings- & färdighetsnivå – Feedforward/formativ bedömning Bedömning för lärande, inte bedömning av lärande

Att skapa förståelse för innehåll Hur presenterar du det centrala innehållet för dina elever? Ojämlika levnadsvillkor i världen, till exempel olika tillgång till utbildning, hälsovård och naturresurser samt några bakomliggande orsaker till detta. Enskilda människors och organisationers arbete för att förbättra människors levnadsvillkor

De stora frågorna Varför är vissa länder fattiga och andra länder rika? Vad får det för konsekvenser för människorna? Hur kan dessa skillnader mellan länder minska?

Frågor för att skapa lärande Vilka förmågor/färdigheter ska eleverna öva? Hur synliggör jag för eleverna vilken förmåga/färdighet de övar? Vilka kunskapskrav är de kopplade till? Hur synliggör jag för eleverna syftet med övningen? Vilka metoder använder jag och varför använder jag dessa?

EPA-metod Enskild/par/alla

Enskilt Om du kunde ändra en sak som skulle förändra världen – vad skulle du ändra och varför?

Vad anser ni vi ska satsa på nu för att kunna påverka framtiden? Bygga fler brunnar Bekämpa HIV/AIDS Industrialisering Bekämpa befolknings- ökningen Bättre sjukvård Effektivare jordbruk Bygga bättre vägar Bygga fler skolor Wild Card

Par/basgrupp Vilken ”rättighet” väljer ni att sätta överst? Hur resonerade ni? Orsaker/konsekvenser Långsiktiga/kortsiktiga Ekonomiska/politiska/sociala/miljö- konsekvenser Individ/grupper/hela samhället Vad väljer ni som Wild Card? Varför?

Analysmodell

Utvidgad analysmodell

Alla Presentera gruppens tankar Vilka likheter ser vi mellan gruppernas resonemang? Vilka skillnader? Går det att ”rangordna rättigheter”?

Vilka förmågor har vi tränat?

Har vi tränat det vi ska bedöma? Eleven för resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen Eleven ger då (enkla och tillviss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och väl) underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras. Analysförmågan + kommunikativa förmågan

Låt eleverna öva på de förmågor vi bedömer- bedöm de förmågor som eleverna övar!

Riktad skrivning- bedömningstillfälle och tillfälle för lärande! Öppna frågor Formativ bedömning Matris/kamratrespons/feedback Visa att man skapat förståelse utifrån fakta Förr, nu – och sen då? Se orsaker och konsekvenser Se samband Ge förslag på hur vi kan påverka, underbygg med fakta

Feedback och respons - varför inte bara poäng och betyg? Var befinner jag mig i förhållande till målet? Vad behöver jag utveckla för att komma vidare? Vilka verktyg kan jag använda och vem kan jag ta hjälp av? ”Nu vet jag vad det är jag ska utveckla. Det säger mer än om man får 30/40 på ett prov. Man blir inte lika stressad av dina prov”

Kamratbedömning 2 stars and a wish

Kamratrespons

Kahoot.it Engagerar och väcker intresse hos eleverna Interaktivt Tävlingsmoment

Mentimeter- govote.at nr 538187 ”Exit-ticket” Snabbt kolla av om alla elever hänger med Låta eleverna värdera sin egen insats ”Tvinga” alla att tänka till!

”Var den ledare du själv vill möta” M. Gunnarsson