De valda och de smorda: eliter, kön och den nordiska moderniteten Anita Göransson, Linköpings universitet Kön och makt-konferensen, Reykjavik, november 2009
Vad är jämställdhet? Män och kvinnor skall ha samma makt att forma samhället och sina liv.
Andel kvinnor och män på toppen: 1989 Sverige 13 % kv 87 % män 1991 Finland 13 % 87 % 1999 Danmark 12 % 88 % 2000 Norge 17 % 83 % 2001 Sverige 26 % 74 %
Könsuppdelad makt: Kvinnor främst i politiken och på offentligstyrda positioner på andra områden (statliga företag, public service-medier, statliga forskningsråd). Män främst i näringslivet och ekonomiska positioner på andra områden. Även kollegialt tillsatta nyckelpositioner, som bestämmer viktiga symbolvärden (Nobelkommittéerna, Svenska akademien; kommersiella medier, privata forskningsstiftelser).
Nordiska eliter skiljer sig från andra: I Norden finns två olika eliter – den exklusiva eliten med hög social bakgrund och hög utbildning. Och den folkliga som är som folk är mest och gjort karriär via politiken eller organisationslivet. Fler kvinnor här.
Vilka kvinnor når toppen? Kvinnorna på toppen har oftare än männen haft en yrkesverksam, utbildad och föreningsaktiv mor. De är ofta ensamstående med barn eller gifta med män i samma karriär. Skillnaden större mellan fält än mellan könen inom fälten.
Jämställdhetspolitikens två paradoxer Allt smalare rekrytering, större specialisering, allt mer separata fält Fler kvinnor på synliga toppositioner, färre toppchefer på lokal och regional nivå
Näringslivet – ett extremfall Män på toppen möter sällan kvinnliga kolleger på samma nivå De lever oftare i traditionella familjer med hemmafru än andra män, har fler barn men tar ut mindre föräldraledighet än andra män i eliten
Vilka hinder finns för kvinnor? Kvinnorna anser: rekrytering sker via informella nätverk, kvinnor förbigås, många män vill inte samarbeta med kvinnliga chefer. Männen anser: kvinnorna söker inte toppjobb tillräckligt ofta. Men toppjobb söks inte – de erbjuds!
Fel diagnos ger ingen förbättring Utbud på kompetenta kvinnor finns, men hur ökar man näringslivets efterfrågan på dem?
Tack!