En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Pedagogisk verksamhetsidé
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Välkommen till Förskolan Ekorren
Förskolan mellan hav och skog
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Vad bör en hälsopedagog kunna?
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Systematiskt kvalitetsarbete Björnkällan, Sjöhagen och Skogstorp
Projekterande arbetssätt
Läroplansträff fritidshem
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.”
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
”Förskolebarnens röst”
Presentationens avskrift:

En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR Avd Prisman, Karlslunds förskola

Välkommen till oss på avdelning Prisman På Skogen arbetar Annelie Bremer, Rose-Marie Larsson och Linda Gäfvert. Vår avdelning är inspirerad av arbetet som bedrivs på förskolorna i Reggio Emilia i Italien, men utifrån våra förutsättningar och vår egen vardag. Det första och viktigaste är glädje När barnen är inspirerade och har roligt är allt möjligt. Vi utgår från barnens tankar och idéer i de projekt vi gör och bygger kunskap tillsammans.

Vår avdelning har en prägel av utmaning, upptäcksfärd och äventyr

Några tankar kring vår verksamhet Vi vill att alla barn ska utveckla sin egen personliga stil, sin kreativitet och orginalitet. Vi ser olikheter som en tillgång och använder det som ett sätt att lära. Vi arbetar i projekt och har därför inte traditionella språk eller mattegrupper. Istället väver vi in läroplanens olika delar i de projekt vi gör. Vi vill att barnen inspireras av en mängd material, upplevelser m.m. Att få en personlig upplevelse inspirerar barnen till nya upptäckter.

Vi vill ge barnen rika tillfällen till möten mellan barn / vuxna Barnen får lära sig hänsyn och utveckla förståelse för andra samt att våga säga sin egen åsikt. Dokumentation är ett verktyg för oss att utveckla verksamheten och utmana barnen och något vi är skyldiga att göra enligt förskolans läroplan. Barnen är ofta delaktiga i arbetet på olika sätt Barnen blir bekräftade och får syn på sitt eget lärande och blir ofta inspirerande att tänka vidare kring det vi dokumenterar

Vi tar skapandet på allvar

”Genom kreativt skapande kan barnen bearbeta och lära sig om världen, men också tillfälle till att utveckla sinnlighet och estetik / konstnärlighet. Skapande aktiviteter utvecklar kreativa barn.”

Vår barnsyn Vi tror på barns förmåga - BARN ÄR KOMPETENTA - BARN KAN OM VI GER DEM MÖJLIGHETER -VI VILL GE BARNEN MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SIN SJÄLVSTÄNDIGHET Alla barn ska känna sig värdefulla - VARJE BARN SKA KÄNNA SIG LYSSNAT PÅ OCH RESPEKTERAT FÖR DEN DET ÄR Vi vill göra barnens röster hörda - BARNS RÖSTER ÄR VIKTIGA BÅDE PÅ FÖRSKOLAN OCH UTANFÖR

Välkommen att höra av dig till oss om Du vill veta mer om vår verksamhet! Telefonnummer till avd. Skogen: 0141 223437 Förskolechef Carina Ekholm 0141 225420