Elevundersökning i årskurs 9 och årskurs 2 gymnasiet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Elevundersökning i årskurs 9
Ungdomars drogvanor 2011 Undersökning bland årskurs 9
Folkhälsoenkät Barn och Unga i Skåne och Helsingborg 2012
Psykisk ohälsa 2006Gymn åk2 1 Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer.
Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Grundskolans årskurs 9 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Grundskolan år 9 Skola och fritid 2008 BILD 1 Elever som trivs bra i skolan.
Gymnasieskolan år 2 Skola och fritid 2008 BILD 1 Elever som trivs bra i skolan.
Andel rökare “Röker du?” % Källa: Salems kommun & Jörgen Larsson, 2004.
Skola och fritid 2006Gymn åk2 1 Elever som trivs bra i skolan.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Skola och fritid Elever som trivs bra i skolan.
Länsresultat.
Bilder från rapporten: Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten 2008/2009 Annika Nordstrand utredare folkhälsa Norrbottens läns landsting
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Drogvaneundersökning 2014
Stockholmsenkäten, 2014 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Stockholmsenkäten Stockholmsenkäten 2014 Syfte - Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt.
Personligt 2012 En undersökning bland eleverna i skolår 7, 9
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Stockholmsenkäten, 2014 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2 Stockholmsenkäten 2012 Skolrapport Spånga grundskola Årskurs 9.
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
The Capital of Scandinavia Stockholmsenkäten 2014 Stadsövergripande tidsserier.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Stockholmsenkäten Stockholmsenkäten 2014 Syfte - Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
10 år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare i Sörmland? Källa: ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare.
Sammanställning av enkätsvar ang
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Källa: ”Alkohol Narkotika Dopning Tobak resultat ”
Drogvaneundersökning 2007 År 7 pojkar 166 svar och flickor 186 svar År 9 pojkar 170 svar och flickor 153 svar År 2 gymn 17 flickor och 7 pojkar.
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Folkhälsoenheten Elevundersökning om tobak, alkohol och narkotika Åk 9 och Gy 2 Genomförd vårterminen 2010.
Drogvaneundersökning 2016 Öckerö kommun Genomfördes 7 mars 2016 Totalt externt bortfall 371 av 443 elever deltog (bortfall 16,3%) Externt bortfall i årskurser.
STOCKHOLMSENKÄTEN 2012 ELEVERNA I GRUNDSKOLANS ÅR 9 OCH GYMNASIET ÅR 2 SIDAN 1 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING BILAGA 1 – Redovisning av resultat från.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Stockholmsenkäten, 2016 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Skolår 7, 9 och år 2 gymnasiet
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Regiongemensam elevenkät 2016
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan år 2
Stockholmsenkäten 2014 Skolrapport
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan årskurs 2
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Stockholmsenkätens syften
Länsrapport Värmland Gymnasiet åk 2
Länsrapport Värmland Årskurs 9
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Drogvaneundersökning 2019
Presentationens avskrift:

Elevundersökning i årskurs 9 och årskurs 2 gymnasiet Stockholmsenkäten 2014 Elevundersökning i årskurs 9 och årskurs 2 gymnasiet Elever boende i Sollentuna

Elevundersökningens syften Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt risk- och skyddsfaktorer Ge en uppfattning om hur olika normbrytande beteende förändras över tid Förse kommuner, stadsdelar och skolor med lokala data om normbrytande beteenden Underlag för forskning och utveckling samt att fördela resurser för förebyggande insatser Mobilisera elever, skolpersonal och föräldrar i det förebyggande arbetet Elever boende i Sollentuna

Undersökningens genomförande Enkät till grundskolans år 9 och gymnasiets år 2 Enkäten innehåller ca 350 frågor/delfrågor Besvaras anonymt under lektionstid och lämnas i förslutet kuvert till klassläraren Besvarades under våren 2014 efter sportlovet 16 länskommuner genomför undersökningen tillsammans med Sollentuna Elever boende i Sollentuna

Elever boende i Sollentuna Resultatredovisning I rapporten redovisas resultatet för elever i årskurs 9 och årskurs 2 gymnasiet som bor i Sollentuna kommun. Resultatet redovisas genomgående nedbrutet på pojkar och flickor. I vissa frågor redovisas även resultatet i jämförelse med åren 2008, 2010 och 2012. Observera att diagrammen både redovisar index, procentandelar, ålder och alkoholmängd. Om inget annat anges är bas för beräkningarna alltid samtliga elever som besvarat respektive fråga. Index De index som presenteras i rapporten är beräkningar som baseras på en eller flera frågor i enkäten. Indexvärdet kan variera mellan 0 och 100 där 0 alltid står för lägsta möjliga värde och 100 för det högsta möjliga värdet på frågan. Observera att höga indexvärden både kan innebära någonting positivt eller negativt beroende på vad indexet mäter. Ett exempel är att ju högre indexvärde på god psykisk hälsa desto bättre medan ju högre indexvärde på låg konventionell moral desto sämre. Diagramrubrikernas formulering är vägledande vid tolkning av resultatet. Förändringar över tid OBS beakta vid tolkning av förändringar över tid att detta är en urvalsundersökning och att det finns en mindre slumpmässig variation kring undersökningsresultaten. Elever boende i Sollentuna

Frågeområden Alkohol och droger Brottslighet och utsatthet för brott Psykisk hälsa Skola och fritid Urval av risk- och skyddsfaktorer

Årskurs 9 Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Elever boende i Sollentuna årskurs 9 Antal svarande elever per år i åk 9 År 2008 Pojkar: 362 Flickor: 323 År 2010 Pojkar: 340 Flickor: 347 År 2012 Pojkar: 259 Flickor: 270 År 2014 Pojkar: 278 Flickor: 302 Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Tobaksbruk Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Tobaksbruk – nyckeltal % Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Tobaksbruk – nyckeltal, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 % Röker dagligen eller ibland Snusar dagligen eller ibland Andel som inte använder tobak (cigaretter eller snus) Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Alkoholkonsumtion Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Alkohol – nyckeltal, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 % Med storkonsument menas att vid ett och samma tillfälle (minst en gång/mån) dricka alkohol motsvarande minst 18 cl sprit eller en hel flaska vin eller fyra stora flaskor starkcider/alkoläsk eller fyra burkar starköl eller sex burkar folköl Dricker inte alkohol Varit berusad under de senaste 4 veckorna samtliga) Storkonsumerar minst en gång i månaden Hur gammal var du första gången du kände dig berusad Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Alkoholkonsumtion årlig, cl 100% alkohol – medelvärde, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 cl Baseras på fråga 23-32 som innehåller uppgifter om elevernas alkoholkonsumtion. Eleverna har fått uppge hur ofta de konsumerar olika typer av alkohol och även hur mycket som brukar konsumeras vid varje tillfälle som alkohol intas. Genom att multiplicera mängden alkohol som konsumeras med uppgifter om hur ofta det intas görs en omräkning till ren alkohol. Vid denna beräkning tas även hänsyn till hur stor mängd alkohol som respektive typ av dryck innehåller. Observera att elever som uppgett att de dricker >5000 cl har uteslutits från denna fråga eftersom det bedöms som ett oseriöst svar. Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Hur får du vanligen tag på alkohol, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 - POJKAR % Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Hur får du vanligen tag på alkohol, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 - FLICKOR % Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Narkotika Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Narkotika – nyckeltal, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 % Någon gång använt narkotika Anv. narkotika minst 1 g senaste 4 veckorna (Bland samtliga) Narkotika - debutålder Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Skola Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Skolsituation Elever boende i Sollentuna årskurs 9 % % Lärarna berömmer elever som gjort något bra i skolan Skolkat fyra eller fler dagar det här läsåret Fuskat på läxförhör eller prov det här läsåret Jag trivs bra i skolan Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Skolsituation – nyckeltal Index Positiv uppmärksamhet Lärarna berömmer elever som gör något bra i skolan Skolan berättar för mina föräldrar om jag gjort något bra Mina lärare ger mig inget beröm om jag jobbat hårt Inflytande i skolan Vi elever är med och planerar vad vi ska göra i undervisningen Vi elever får vara med och bestämma över saker som är viktiga för oss Elevernas åsikter tas inte på allvar i den här skolan Tydliga förväntningar i skolan Jag vet vilka regler som gäller på den här skolan Lärarna förklarar vad vi får och inte får göra Vuxna ingriper om någon blir trakasserad eller mobbad God anknytning Jag trivs bra i skolan Skolarbetet känns meningslöst Jag ser fram emot att gå på lektionerna Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Elever boende i Sollentuna årskurs 9 Positiv uppmärksamhet Lärarna berömmer elever som gör något bra i skolan Skolan berättar för mina föräldrar om jag gjort något bra Mina lärare ger mig inget beröm om jag jobbat hårt Inflytande i skolan Vi elever är med och planerar vad vi ska göra i undervisningen Vi elever får vara med och bestämma över saker som är viktiga för oss Elevernas åsikter tas inte på allvar i den här skolan Tydliga förväntningar i skolan Jag vet vilka regler som gäller på den här skolan Lärarna förklarar vad vi får och inte får göra Vuxna ingriper om någon blir trakasserad eller mobbad God anknytning Jag trivs bra i skolan Skolarbetet känns meningslöst Jag ser fram emot att gå på lektionerna Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Mobbning – nyckeltal, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 % Kränkande behandling: elever som mobbats eller trakasserats i något avseende under läsåret Har mobbat eller trakasserat andra elever Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Riskfaktorer/sårbarhet – nyckeltal Index Många sårbarhetsfaktorer baseras på; fråga 68a-68u ”Jag gör tvärt emot vad människor säger åt mig att göra, bara för att göra dem arga”, ”Jag gillar att göra spännande och farliga saker, även om det är förbjudet.”, ”Jag tål inte att bli provocerad –då kan jag slå till någon”, ”Jag ljuger för att få fördelar eller slippa göra jobbiga saker”, ”Om jag blir arg på någon drar jag mig inte för att skada honom/henne”, ”Jag är ofta ute på natten tillsammans med kamrater”, ”Jag struntar i regler som hindrar mig från att göra det jag vill göra”, ”Jag tycker det är roligt att lösa såra problem och uppgifter”, ”Jag ser mig själv som en ganska impulsiv person”, ”Jag vill gärna vara där det händer spännande saker”, ”Jag kan få andra att tro på nästan vad som helst”, ”Jag blir ofta osäker när jag ställs inför nya uppgifter”, ”Jag tänker oftast efter innan jag talar eller gör saker”, ”Jag gör dumma saker även om de är lite farliga”, ”Jag vill gärna se hur långt jag kan gå innan folk får nog”, ”Det är fel att fuska i skolan”, ”Jag tycker att det är ok att ta något utan att fråga, om man inte blir upptäckt”, ”Det händer att jag gör saker utan att tänka mig för”, ”Om jag ställs inför en svår uppgift så väljer jag att göra något annat”, ”Den som gör mig arg ger jag mig på –även om han/hon inte slagit mig först”, ”Det är viktigt att vara ärlig mot föräldrarna, även om de blir arga”. Hög grad av trotsighet baseras på ; fråga 68a ”Jag gör tvärt emot vad människor säger åt mig att göra, bara för att göra dem arga”, fråga 68g ”Jag struntar i regler som hindrar mig från att göra det jag vill göra”, fråga 68o ”Jag vill gärna se hur långt jag kan gå innan folk får nog”. Hög grad av aggressivitet baseras på; fråga 68c ”Jag tål inte att bli provocerad –då kan jag slå till någon”, 68e ”Om jag blir arg på någon drar jag mig inte för att skada honom/henne”, 68t ”Den som gör mig arg ger jag mig på –även om han/hon inte slagit mig först”. Hög grad av impulsivitet baseras på; fråga 68i ”Jag ser mig själv som en ganska impulsiv person”, fråga 68m ”Jag tänker oftast efter innan jag talar eller gör saker”, fråga 68r ”Det händer att jag gör saker utan att tänka mig för”. Låg grad av problemlösningsförmåga baseras på; fråga 68h ”Jag tycker det är roligt att lösa såra problem och uppgifter”, fråga 68l ”Jag blir ofta osäker när jag ställs inför nya uppgifter”, fråga 68s ”Om jag ställs inför en svår uppgift så väljer jag att göra något annat”. Hög grad av spänningssökande baseras på; fråga 68b ”Jag gillar att göra spännande och farliga saker, även om det är förbjudet.”, fråga 68j ”Jag vill gärna vara där det händer spännande saker”, fråga 68n ”Jag gör dumma saker även om de är lite farliga”. Hög grad av antisociala beteenden baseras på; fråga 68d ”Jag ljuger för att få fördelar eller slippa göra jobbiga saker”, fråga 68f ”Jag är ofta ute på natten tillsammans med kamrater”, 68k ”Jag kan få andra att tro på nästan vad som helst”, Låg moral baseras på ;fråga 68p ”Det är fel att fuska i skolan”, fråga 68q ”Jag tycker att det är ok att ta något utan att fråga, om man inte blir upptäckt”, fråga 68u ”Det är viktigt att vara ärlig mot föräldrarna, även om de blir arga”. Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Fritid Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Fritid Elever boende i Sollentuna årskurs 9 % Brukar vara på fritidsgård eller ”träffpunkt” Deltagande i organiserade fritidsaktiviteter utanför skolan Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Föräldrar Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Förhållande till föräldrar – index Svag anknytning till föräldrar baseras på; fråga 82 ”Om Du har ett personligt problem, kan Du be någon av dina föräldrar/vårdnadshavare om hjälp?”, fråga 83g ”Jag bryr mig om vad mina föräldrar/vårdnadshavare säger” och fråga 83h ”Mina föräldrar/vårdnadshavare är en förebild för mig”. Svag uppmärksamhet från föräldrar baseras på; fråga 83a ”De ger mig beröm när jag gör något bra”, fråga 83c ”De brukar uppmuntra och stötta mig” och fråga 83e ”De märker när jag gör något bra”. Inkonsekventa föräldrar baseras på fråga 83b ”De hotar med bestraffning för något jag gjort men genomför det inte”, fråga 83d ”Jag vet inte hur de reagerar när jag gjort något de inte gillar” och fråga 83f ”De humör de är på bestämmer hur de är mot mig”. Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Frågor som indextalen baseras på Svag anknytning till föräldrar Om du har ett personligt problem, kan du be någon av dina föräldrar/vårdnadshavare om hjälp? Jag bryr mig om vad mina föräldrar säger Mina föräldrar är en förebild för mig Svag uppmärksamhet från föräldrar De ger mig beröm när jag gör något bra De brukar uppmuntra och stötta mig De märker när jag gör något bra Inkonsekventa föräldrar De hotar med bestraffning för något jag gjort men genomför det inte Jag vet inte hur de reagerar när jag gjort något de inte gillar Det humör de är på bestämmer hur de är mot mig Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Brott Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Begångna brott – nyckeltal % Snattat eller stulit: snattat, stulit ur någons ficka eller stulit något annat som inte frågats om. Allvarligt egendomsbrott: Stulit en moped, mc, bil eller gjort inbrott i bil, affär, kiosk eller annan byggnad. Använt hot eller våld: Tvingat någon att ge dig pengar, mobiltelefon eller något annat värdefullt eller med avsikt slagit någon så att du tror eller vet att han/hon behövde sjukhusvård eller burit vapen Vart och ett av nyckeltalen är beräknat på andelen elever som en eller flera gånger gjort minst ett av de brott som ingår i nyckeltalet Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Problem av spelande Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Problem av spelande, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 Index Spelande elever som sagt sig ha något av följande problem: Försökt minska sitt spelande, känt sig rastlös och irriterad om inte kunnat spela eller ljugit om hur mycket som spelats Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Psykisk hälsa Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Psykisk hälsa Elever boende i Sollentuna årskurs 9 % % % Hur ofta tycker du att det är riktigt härligt att leva? Hur mycket skulle du vilja ändra på dig själv? Hur ofta tycker du att du inget duger till? Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Psykisk hälsa – index, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 Baseras på: fråga 88 ”Hur ofta har Du haft huvudvärk detta läsår?”, fråga 91 ”Hur ofta har Du dålig aptit”, fråga 93 ”Hur ofta har Du under detta läsår haft ”nervös mage”(t.ex. magknip, magkramper, oroligmage, illamående, gaser, förstoppning eller diarré)?” fråga 95 ”Hur ofta har Du under detta läsår haft svårt att somna?” och fråga 98 ”Hur ofta har det hänt under detta läsår att Du sovit oroligt och vaknat under natten?” Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Frågor som nyckeltalet psykisk hälsa baseras på Hur ofta har Du haft huvudvärk detta läsår? Hur ofta har Du dålig aptit? Hur ofta har Du under detta läsår haft ”nervös mage”(t.ex. magknip, magkramper, orolig mage, illamående, gaser, förstoppning eller diarré)?” Hur ofta har Du under detta läsår haft svårt att somna? Hur ofta har det hänt under detta läsår att Du sovit oroligt och vaknat under natten?” Elever boende i Sollentuna årskurs 9

Årskurs 2 i gymnasiet Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet Antal svarande elever per år i åk 2 gymnasiet År 2008 Pojkar: 280 Flickor: 241 År 2010 Pojkar: 263 Flickor: 278 År 2012 Pojkar: 213 Flickor: 251 År 2014 Pojkar: 205 Flickor: 226 Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Tobaksbruk Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Tobaksbruk – nyckeltal % Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Tobaksbruk – nyckeltal, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 % Röker dagligen eller ibland Snusar dagligen eller ibland Andel som inte använder tobak (cigaretter eller snus) Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Alkoholkonsumtion Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Alkohol – nyckeltal, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 % Med storkonsument menas att vid ett och samma tillfälle (minst en gång/mån) dricka alkohol motsvarande minst 18 cl sprit eller en hel flaska vin eller fyra stora flaskor starkcider/alkoläsk eller fyra burkar starköl eller sex burkar folköl Dricker inte alkohol Varit berusad under de senaste 4 veckorna samtliga) Storkonsumerar minst en gång i månaden Hur gammal var du första gången du kände dig berusad Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Alkoholkonsumtion årlig, cl 100% alkohol – medelvärde, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 cl Baseras på fråga 23-32 som innehåller uppgifter om elevernas alkoholkonsumtion. Eleverna har fått uppge hur ofta de konsumerar olika typer av alkohol och även hur mycket som brukar konsumeras vid varje tillfälle som alkohol intas. Genom att multiplicera mängden alkohol som konsumeras med uppgifter om hur ofta det intas görs en omräkning till ren alkohol. Vid denna beräkning tas även hänsyn till hur stor mängd alkohol som respektive typ av dryck innehåller. Observera att elever som uppgett att de dricker >5000 cl har uteslutits från denna fråga eftersom det bedöms som ett oseriöst svar. Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Hur får du vanligen tag på alkohol, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 - POJKAR % Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Hur får du vanligen tag på alkohol, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 - FLICKOR % Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Narkotika Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Narkotika – nyckeltal, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 % Någon gång använt narkotika Anv. narkotika minst 1 g senaste 4 veckorna (Bland samtliga) Narkotika - debutålder Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Skola Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Skolsituation Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet % % Lärarna berömmer elever som gjort något bra i skolan Skolkat fyra eller fler dagar det här läsåret Fuskat på läxförhör eller prov det här läsåret Jag trivs bra i skolan Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Skolsituation – nyckeltal Index Positiv uppmärksamhet Lärarna berömmer elever som gör något bra i skolan Skolan berättar för mina föräldrar om jag gjort något bra Mina lärare ger mig inget beröm om jag jobbat hårt Inflytande i skolan Vi elever är med och planerar vad vi ska göra i undervisningen Vi elever får vara med och bestämma över saker som är viktiga för oss Elevernas åsikter tas inte på allvar i den här skolan Tydliga förväntningar i skolan Jag vet vilka regler som gäller på den här skolan Lärarna förklarar vad vi får och inte får göra Vuxna ingriper om någon blir trakasserad eller mobbad God anknytning Jag trivs bra i skolan Skolarbetet känns meningslöst Jag ser fram emot att gå på lektionerna Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet Positiv uppmärksamhet Lärarna berömmer elever som gör något bra i skolan Skolan berättar för mina föräldrar om jag gjort något bra Mina lärare ger mig inget beröm om jag jobbat hårt Inflytande i skolan Vi elever är med och planerar vad vi ska göra i undervisningen Vi elever får vara med och bestämma över saker som är viktiga för oss Elevernas åsikter tas inte på allvar i den här skolan Tydliga förväntningar i skolan Jag vet vilka regler som gäller på den här skolan Lärarna förklarar vad vi får och inte får göra Vuxna ingriper om någon blir trakasserad eller mobbad God anknytning Jag trivs bra i skolan Skolarbetet känns meningslöst Jag ser fram emot att gå på lektionerna Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Mobbning – nyckeltal, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 % Kränkande behandling: elever som mobbats eller trakasserats i något avseende under läsåret Har mobbat eller trakasserat andra elever Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Riskfaktorer/sårbarhet – nyckeltal Index Många sårbarhetsfaktorer baseras på; fråga 68a-68u ”Jag gör tvärt emot vad människor säger åt mig att göra, bara för att göra dem arga”, ”Jag gillar att göra spännande och farliga saker, även om det är förbjudet.”, ”Jag tål inte att bli provocerad –då kan jag slå till någon”, ”Jag ljuger för att få fördelar eller slippa göra jobbiga saker”, ”Om jag blir arg på någon drar jag mig inte för att skada honom/henne”, ”Jag är ofta ute på natten tillsammans med kamrater”, ”Jag struntar i regler som hindrar mig från att göra det jag vill göra”, ”Jag tycker det är roligt att lösa såra problem och uppgifter”, ”Jag ser mig själv som en ganska impulsiv person”, ”Jag vill gärna vara där det händer spännande saker”, ”Jag kan få andra att tro på nästan vad som helst”, ”Jag blir ofta osäker när jag ställs inför nya uppgifter”, ”Jag tänker oftast efter innan jag talar eller gör saker”, ”Jag gör dumma saker även om de är lite farliga”, ”Jag vill gärna se hur långt jag kan gå innan folk får nog”, ”Det är fel att fuska i skolan”, ”Jag tycker att det är ok att ta något utan att fråga, om man inte blir upptäckt”, ”Det händer att jag gör saker utan att tänka mig för”, ”Om jag ställs inför en svår uppgift så väljer jag att göra något annat”, ”Den som gör mig arg ger jag mig på –även om han/hon inte slagit mig först”, ”Det är viktigt att vara ärlig mot föräldrarna, även om de blir arga”. Hög grad av trotsighet baseras på ; fråga 68a ”Jag gör tvärt emot vad människor säger åt mig att göra, bara för att göra dem arga”, fråga 68g ”Jag struntar i regler som hindrar mig från att göra det jag vill göra”, fråga 68o ”Jag vill gärna se hur långt jag kan gå innan folk får nog”. Hög grad av aggressivitet baseras på; fråga 68c ”Jag tål inte att bli provocerad –då kan jag slå till någon”, 68e ”Om jag blir arg på någon drar jag mig inte för att skada honom/henne”, 68t ”Den som gör mig arg ger jag mig på –även om han/hon inte slagit mig först”. Hög grad av impulsivitet baseras på; fråga 68i ”Jag ser mig själv som en ganska impulsiv person”, fråga 68m ”Jag tänker oftast efter innan jag talar eller gör saker”, fråga 68r ”Det händer att jag gör saker utan att tänka mig för”. Låg grad av problemlösningsförmåga baseras på; fråga 68h ”Jag tycker det är roligt att lösa såra problem och uppgifter”, fråga 68l ”Jag blir ofta osäker när jag ställs inför nya uppgifter”, fråga 68s ”Om jag ställs inför en svår uppgift så väljer jag att göra något annat”. Hög grad av spänningssökande baseras på; fråga 68b ”Jag gillar att göra spännande och farliga saker, även om det är förbjudet.”, fråga 68j ”Jag vill gärna vara där det händer spännande saker”, fråga 68n ”Jag gör dumma saker även om de är lite farliga”. Hög grad av antisociala beteenden baseras på; fråga 68d ”Jag ljuger för att få fördelar eller slippa göra jobbiga saker”, fråga 68f ”Jag är ofta ute på natten tillsammans med kamrater”, 68k ”Jag kan få andra att tro på nästan vad som helst”, Låg moral baseras på ;fråga 68p ”Det är fel att fuska i skolan”, fråga 68q ”Jag tycker att det är ok att ta något utan att fråga, om man inte blir upptäckt”, fråga 68u ”Det är viktigt att vara ärlig mot föräldrarna, även om de blir arga”. Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Fritid Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Fritid Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet % Brukar vara på fritidsgård eller ”träffpunkt” Deltagande i organiserade fritidsaktiviteter utanför skolan Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Föräldrar Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Förhållande till föräldrar – index Svag anknytning till föräldrar baseras på; fråga 82 ”Om Du har ett personligt problem, kan Du be någon av dina föräldrar/vårdnadshavare om hjälp?”, fråga 83g ”Jag bryr mig om vad mina föräldrar/vårdnadshavare säger” och fråga 83h ”Mina föräldrar/vårdnadshavare är en förebild för mig”. Svag uppmärksamhet från föräldrar baseras på; fråga 83a ”De ger mig beröm när jag gör något bra”, fråga 83c ”De brukar uppmuntra och stötta mig” och fråga 83e ”De märker när jag gör något bra”. Inkonsekventa föräldrar baseras på fråga 83b ”De hotar med bestraffning för något jag gjort men genomför det inte”, fråga 83d ”Jag vet inte hur de reagerar när jag gjort något de inte gillar” och fråga 83f ”De humör de är på bestämmer hur de är mot mig”. Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Frågor som indextalen baseras på Svag anknytning till föräldrar Om du har ett personligt problem, kan du be någon av dina föräldrar/vårdnadshavare om hjälp? Jag bryr mig om vad mina föräldrar säger Mina föräldrar är en förebild för mig Svag uppmärksamhet från föräldrar De ger mig beröm när jag gör något bra De brukar uppmuntra och stötta mig De märker när jag gör något bra Inkonsekventa föräldrar De hotar med bestraffning för något jag gjort men genomför det inte Jag vet inte hur de reagerar när jag gjort något de inte gillar Det humör de är på bestämmer hur de är mot mig Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Brott Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Begångna brott – nyckeltal % Snattat eller stulit: snattat, stulit ur någons ficka eller stulit något annat som inte frågats om. Allvarligt egendomsbrott: Stulit en moped, mc, bil eller gjort inbrott i bil, affär, kiosk eller annan byggnad. Använt hot eller våld: Tvingat någon att ge dig pengar, mobiltelefon eller något annat värdefullt eller med avsikt slagit någon så att du tror eller vet att han/hon behövde sjukhusvård eller burit vapen Vart och ett av nyckeltalen är beräknat på andelen elever som en eller flera gånger gjort minst ett av de brott som ingår i nyckeltalet Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Problem av spelande Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Problem av spelande, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 Index Spelande elever som sagt sig ha något av följande problem: Försökt minska sitt spelande, känt sig rastlös och irriterad om inte kunnat spela eller ljugit om hur mycket som spelats Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Psykisk hälsa Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Psykisk hälsa Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet % % % Hur ofta tycker du att det är riktigt härligt att leva? Hur mycket skulle du vilja ändra på dig själv? Hur ofta tycker du att du inget duger till? Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Psykisk hälsa – index, jämförelse mellan åren 2008, 2010, 2012 och 2014 Baseras på: fråga 88 ”Hur ofta har Du haft huvudvärk detta läsår?”, fråga 91 ”Hur ofta har Du dålig aptit”, fråga 93 ”Hur ofta har Du under detta läsår haft ”nervös mage”(t.ex. magknip, magkramper, oroligmage, illamående, gaser, förstoppning eller diarré)?” fråga 95 ”Hur ofta har Du under detta läsår haft svårt att somna?” och fråga 98 ”Hur ofta har det hänt under detta läsår att Du sovit oroligt och vaknat under natten?” Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet

Frågor som nyckeltalet psykisk hälsa baseras på Hur ofta har Du haft huvudvärk detta läsår? Hur ofta har Du dålig aptit? Hur ofta har Du under detta läsår haft ”nervös mage”(t.ex. magknip, magkramper, orolig mage, illamående, gaser, förstoppning eller diarré)?” Hur ofta har Du under detta läsår haft svårt att somna? Hur ofta har det hänt under detta läsår att Du sovit oroligt och vaknat under natten?” Elever boende i Sollentuna årskurs 2 gymnasiet