Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Advertisements

En förskola att förundras i!
Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Matematik med föräldrar
Möta utmaningar………………
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen på Södermalms skola
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Läroplansnätverk förskola
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Läroplansträff fritidshem
Vi upptäcker hur bollarna rullar. Idag tog vi med oss plankan och bollarna ut. Blir det någon skillnad? Hur rör vi oss med tjocka kläder och vantar på?
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Skala ToM Anders Pallin.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Välkommen till Solstrålens föräldramöte!
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Naturkunskap i förskoleklass
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Matematik Inte svårare än du gör det!. Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Computational thinking progression F-9
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Verksamhetsbeskrivning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Drakarna går på utflykt!
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Vi upptäcker matematik på vägen...!

Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron

Vad runt omkring dig ser du som är stort? ”- Grävmaskinen är stor” ”- Jag ser att lyftkranen är större” ”-Men trädet där är störst”...”-Jag ser i alla fall många träd” (”Det trädet är störst för mig”)

Hur många ”flingor” får plats på repet? Hur kan vi lösa det tillsammans? Vi undrar hur många fötter behövs fär att ”gömma” plankan?

”I kast med taluppfattning!”

Förslag till ny läroplan Matematik i samspel med andra barn och vuxna upptäcka och utforska matematik i vardagen, bearbeta sin förståelse av matematiska begrepp och samband i samspel med andra barn och vuxna och med hjälp av olika uttrycksformer, upptäcka och utforska likheter och olikheter, helhet och delar, former och mönster, utveckla sin förmåga att orientera sig i tid och rum, Arbetslaget ska ….. synliggöra matematik, naturvetenskap och teknik som en del av barns vardag, positivt bemöta och utmana barns nyfikenhet på och intresse för matematik, naturvetenskap och teknik, erbjuda en varierad verksamhet som på många olika sätt utmanar barns förståelse för matematik, naturvetenskap och teknik,