Vi upptäcker matematik på vägen...!
Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron
Vad runt omkring dig ser du som är stort? ”- Grävmaskinen är stor” ”- Jag ser att lyftkranen är större” ”-Men trädet där är störst”...”-Jag ser i alla fall många träd” (”Det trädet är störst för mig”)
Hur många ”flingor” får plats på repet? Hur kan vi lösa det tillsammans? Vi undrar hur många fötter behövs fär att ”gömma” plankan?
”I kast med taluppfattning!”
Förslag till ny läroplan Matematik i samspel med andra barn och vuxna upptäcka och utforska matematik i vardagen, bearbeta sin förståelse av matematiska begrepp och samband i samspel med andra barn och vuxna och med hjälp av olika uttrycksformer, upptäcka och utforska likheter och olikheter, helhet och delar, former och mönster, utveckla sin förmåga att orientera sig i tid och rum, Arbetslaget ska ….. synliggöra matematik, naturvetenskap och teknik som en del av barns vardag, positivt bemöta och utmana barns nyfikenhet på och intresse för matematik, naturvetenskap och teknik, erbjuda en varierad verksamhet som på många olika sätt utmanar barns förståelse för matematik, naturvetenskap och teknik,