Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Barnanpassad utredning
Att hantera två eller flera språk
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Aspergers syndrom och kommunikation
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Ändra till startrubrik
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Språkutvecklande förhållningssätt
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Kurs läs och skriv Återkoppling
Muntlig presentation.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Hur arbetar Barnhälsovården
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Autism och Asbergers Syndrom
Mobila Skolteamet Sjöbo
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
OPTIMUS - ett multidisciplinärt samverkansprojekt för barn med misstänkta utvecklingsavvikelser 0-6 år Anna-Maria Angerstig, Läkare Helena Bergqvist,
Barnkonventionen i förskolan
Föräldramöte Tomtebogård
Barn som närstående.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Ny Remissrutin till BUP
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Bedömning av tal och språk i förskolan – grundläggande teorier och begrepp Vad gör logopeden? Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin Doktorand i språkvetenskap/ Leg logoped, Lycksele kommun

Varför utreda språket hos små barn? Tidigt stöd för språk och kommunikation både hemma och i förskolan Familj och omgivning får en bättre förståelse för barnets behov av stöd Språkliga svårigheter vanligt inslag även vid utvecklingsstörning, autism, ADHD, vissa syndrom – språket ett sätt att identifiera barn som behöver utredas vidare inom sjukvården

Hur kommer barnen till logopeden? Screening inom barnhälsovården vid 2:6/3 år Barnet klarar inte enkla instruktioner Barnet pratar inte i 3-ordsmeningar Barnet gör sig inte förstådd med tal i familjen Föräldrarna är oroliga Oroliga föräldrar kan be distriktssköterskan/läkaren skicka remiss oavsett barnets ålder Barnläkare eller öronläkare skickar remiss

Hur vanligt är språksvårigheter? Språkliga svårigheter kan förekomma inom många olika funktionsnedsättningar: Utvecklingsstörning (0,5-2%) Autism (ca 1 %) ADHD (ca 2-3%) Språkstörning (ca 7 %) Barn med en svag språklig förmåga som inte uppfyller kriterierna för någon diagnos

Diagnos i förskoleåldern? I förskoleåldern vet vi inte alltid om de språkliga svårigheterna är isolerade eller en del av någon annan funktionsnedsättning Tar tid att utreda Krävs tvärprofessionella team Föräldrarna behöver vara med i processen Ofta behövs en uppföljning över tid för att vara säker på svårigheternas natur

Hur vanligt är språkstörning? Ca 7 % av 5-6 åringarna har specifik språkstörning (Tomblin, Records, Buckwalter, Zhang, Smith & O'Brien, 1997) Språklig förmåga < percentil 10 inom minst två språkliga områden (ordförråd, grammatik, diskursnivå/expressivt eller impressivt) Icke-verbal IK > 85 (normal icke-språklig problemlösningsförmåga) Exkluderar utvecklingsstörning, autism, cerebral pares, hörsel eller synnedsättning

Vilka metoder använder logopeden? Standardiserade test – hur förhåller sig barnets språkutveckling i förhållande till andra jämnåriga? Kvalitativ bedömning – hur samspelar barnet i testsituationen, i spel och lekaktiviter? Anamnes – Samtal med föräldrarna om barnets tidiga utveckling, hörsel, syn, ärftlighet och hur barnets språk, kommunikation, lek och samspel fungerar i vardagen. Observation på förskola – om logopeden jobbar inom primärvården/kommunens elevhälsa

Tankekarta språkprocessen… Se bilaga… Bishop (1997) Uncommon understanding Nettelbladt & Salameh (2007) Språkutveckling och språkstörning hos barn Stackhouse & Wells (1997) Childrens speech and literacy difficulties: A psycho-linguistic framework

Språklig bedömning i 3-5 års åldern - Språkförståelse Talperception/uppfattning om språkljud Diskriminera mellan språkljud (minimala par) Fonologiskt korttidsminne/språkljudsminne Repetition av nonord Verbala minnesfunktioner (från 5 år och uppåt) Verbalt korttidsminne (sifferrepetition) Verbalt arbetsminne (repetition av siffror/ord baklänges) Repetition av meningar

Språklig bedömning i 3-5 års åldern - Språkförståelse Ordförråd Ordförståelse: Kan barnet peka ut vardagliga föremål (bilder, leksaker) Begreppsförståelse: Kan barnet peka ut grundfärgerna och klara instruktioner med lägesprepositionerna (leksaker, ballongspelet…) Semantisk organisation: Kan barnet kategorisera ord, förklara ord med egna ord, vilka ord hör ihop, motsatser… Från 5 år finns fler standardiserade test (CELF-4, ITPA)

Ordförråd

Språklig bedömning –språkförståelse, forts… Grammatik Förståelse av meningar/grammatiska strukturer, t ex Flickan knuffar lådan, Pojken tittar på stolen och kniven, Fåret blir knuffat av pojken, Kon som jagar katten är brun… Förståelse av ordböjning: Pojken står på stolarna. Diskursnivå Lyssna på en berättelse med bildstöd och återberätta

Språklig bedömning - uttrycksförmåga, forts… Diskursnivå Berätta om självupplevda händelser, bildsekvenser, återberätta saga till bilder: Röd tråd? Kronologi? Grammatik Meningslängd i återberättande/samtal om bilder Förekommer bisatser Ordföljd, böjning av ord…

Språklig förmåga – bedömning i 3-5 års åldern Ordförråd Kan barnet benämna vardagliga föremål (bilder, leksaker) Kan barnet benämna grundfärgerna och lägesprepositionerna (leksaker, ballongspelet…) Letar barnet efter ord i spontant tal/berättande Uttal Vilka alla ljud kan barnet uttala (benämna bilder) Talmotorik/munmotorik

Ordförråd

Bedömning av samspel/pragmatik Samspel i test- och leksituation; turtagning, förstå förväntningar i situationen, ögonkontakt Förmåga att samtala i dialogform: fråga – svar, bygga vidare på samma samtalsämne, ta lyssnarens perspektiv Använda språket i lek och samspel med andra barn Förhandla i roll-lekar med andra barn

Slutligen… Sammanvägning av resultat i standardiserade test, kvalitativ information utifrån lek och samspel i testsituation, samtal med föräldrar och observation på förskolan. Vilket stöd behöver barnet? Uttrycksförmåga? Språkförståelse? Samspel? Tecken till tal? Riktad språkträning? Logoped? Hemma? Förskola? Språkförskola?

När är det aktuellt med diagnos? Bedömning av språk och kommunikation möjligt att göra väldigt tidigt < 1 års ålder. Språkbedömningen underlättar planering av stöd hemma och på förskolan Viktigt att remittera vidare till barnmottagning och/eller BUP om det finns misstanke om annan problematik Ta ställning till diagnosen språkstörning någon gång vid 5-6 års ålder?? (Stothard et al, 1998;Tomblin, 2008)

Stöd till föräldrar Samtal med förskolepersonal, logoped, BHV-psykolog viktiga inslag i föräldrarnas bearbetningsprocess I ett tidigt skede svårt att veta vad barnets språkförsening kommer att innebära: övergående försening ….. diagnos Viktigt skapa en förståelse hos föräldrarna för vad barnets språkförsening innebär i barnets vardag och i 5-6 årsåldern även prata om eventuella risker för inlärningssvårigheter i skolåldern.

Tack för att ni lyssnade!