Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
0-Vision Syfte: Samtliga elever, som är antagna på respektive program när antagningsprocessen avslutas varje läsår, ska fullfölja sin gymnasieutbildning.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vi kan inte vänta… på en bättre förskola. Barngrupper, personaltäthet och resurser.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Barnallergiårets mål Ökade kunskaper och insikter
Världens bästa skola Linda Norberg.
Hej och välkomna!.
Lärarnas Samverkansråd 1. Avtalsperiod: 25 månader (1/ – 30/4 2012) 2. Löneöversyn med garanterat utfall om 3,5 % 2010 utgörs det garanterade utfallet.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Erik 5 år lär sig räkna.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Hälsa, lärande och trygghet
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
#Skolanförst Twitter Facebook Lararforbundet.se Radio, TV, Tidningar.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Grupper med låg lön Procent. Kvot mellan utrikes och inrikes föddas sysselsättningsgrad Kvot mellan syselsättningsgrad i respektive grupp, 20−64 år.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Kommunala friskolor i Linköping
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Budgetunderlag Samrådsmöte,
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Arbetsmarknadsdepartementet Integrationssatsningar i BP13.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Nämndplan 2015.
Investeringar för Sverige
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Tyresö kommun Speldosan - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Teddybjörnen - Föräldrar Förskola
Verksamhetsuppföljning September 2017
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Tyresö kommun Slottsvillan - Föräldrar Förskola
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Personen från Skolverket
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Den svenska skolan befinner sig i ett allvarligt läge Kunskapsresultaten faller Läraryrket har låg attraktivitet Ojämlikheten ökar

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Kunskapsresultaten faller, över tid och i jämförelse med vår omvärld PISA-resultat Poäng

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Den svenska skolan befinner sig i ett allvarligt läge Kunskapsresultaten faller Läraryrket har låg attraktivitet Ojämlikheten ökar

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Ojämlikheten i skolan ökar Andel elever som går i skolor med låga respektive höga resultat Procent

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Fokus i skolpolitiken för att vända utvecklingen i skolan Höja kunskapsresultaten genom tidiga insatser Höja attraktiviteten i läraryrket Öka jämlikheten i skolan

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Högre kunskapsresultat genom tidiga insatser Tidiga insatser effektivaste sättet att förebygga skolsvårigheter – men idag sätts stöd ofta in alltför sent En god start i livet genom en förskola av hög kvalitet För att möta elevernas behov krävs att lärarna får tillräcklig tid med varje elev

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tidiga insatser - reformer Mer personal och mindre barngrupper i förskolan Anställa fler för att lärare ska få mer tid för sitt arbete och klasserna kan bli mindre i lågstadiet –lärare med inriktning F-3, speciallärare, specialpedagoger, fritidshemspersonal Fler speciallärare och specialpedagoger Kunskapskrav i läsförståelse i årskurs 1 och läsa-skriva-räkna-garanti i lågstadiet

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Höja attraktiviteten i läraryrket Bristen på behöriga lärare är stor – och förväntas öka Attraktiviteten ska höjas genom –Högre lön –Större möjligheter till kompetensutveckling –Mer tid för undervisningsuppdraget

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Ett attraktivt läraryrke - reformer En nationell samling för läraryrket Höjda lärarlöner Bättre kompetensutveckling för lärare, förskolans personal och rektorer Nationella skolutvecklingsprogram Bättre studiemedel för KPU-lärare inom bristämnen

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Öka jämlikheten i skolan Alla skolor ska vara bra skolor Skillnaderna mellan skolor ökar – större statliga resurser ska ges till skolorna med störst behov Tillgång till stöd och hjälp utanför skoltid ska inte vara beroende av föräldrar och betalningsförmåga

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet En jämlik skola – reformer Samverkan för bästa skola – statliga resurser till skolor med tuffast förutsättningar och lägst resultat Högre lärarlöner i dessa skolor Stöd till nyanlända elevers undervisning Läxhjälp för alla – läx-RUT avskaffas Ökad undervisning på skollov Stärkt elevhälsa

Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Mdkr Tidiga insatser1,83,4 Mer personal och mindre barngrupper i förskolan mm0,50,9 Fler anställda och mindre klasser i lågstadiet1,12,0 Fler speciallärare/-pedagoger0,20,5 Attraktivt läraryrke0,60,7 Bättre kompetensutveckling för lärare, förskolans personal och rektorer0,3 Nationella skolutvecklingsprogram mm0,2 Förbättrat studiemedel för KPU-studerande0,10,2 Jämlik skola1,01,6 Samverkan för bästa skola, högre lärarlöner i skolor med tuffa förutsättningar och stöd nyanlända elever0,50,6 Läxhjälp och skola under lov mm0,30,4 Stärkt elevhälsa0,10,2 Övrigt0,10,3 SUMMA TOTALT3,45,6 Anm. Beloppen är avrundade och summerar därför inte alltid. Därutöver, som en del i den nationella samlingen för läraryrket avser regeringen i samband med avtalsrörelsen 2016 föra en dialog med arbetsmarknadens parter som möjliggör att lärarnas löner höjs. Under förutsättning att parterna tar ansvar för att påtagligt prioritera höjda lärarlöner avser regeringen att tillföra resurser motsvarande 3 miljarder kronor på årsbasis.