Årsbokslut för svensk turism 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Källor: Reuters EcoWin och Riksbanken
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH företag – de flesta är små 5-9 anställda 5% anställda 3% anställda 2% > 50 anställda.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Oktober 2011 Arbetsmarknadsläget.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Stora additionstabellen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 9. Aktörer i Nyps 22/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Fakta om undersökningen
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Enkel turismkunskap.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Europeiska socialfonden
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
TILLVÄXTFAKTA 2014 ULRICEHAMN. Beskrivning Tillväxtfakta ger en översiktlig deskriptiv kommunbeskrivning i ett tillväxtperspektiv. Tillväxtfakta belyser.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Från Arjeplog till Malmö Kontor på 9 orter Cirka 350.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Underlag för utvärdering av penningpolitiken –
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2014 The Tourism Year in Sweden 2014 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Västsverige SFP Göteborg 26 september 2014 Helena Starfelt.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Turismens årsbokslut 2013 Dennis Bederoff Projektledare Tillväxtverket
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Sveriges exportstrategi
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Basfakta skogsnäringen, 2017
Presentationens avskrift:

Årsbokslut för svensk turism 2013 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och sysselsättning i Sverige Källa: Tillväxtverket/SCB Juni 2014

Satellitkontot mäter turismens effekter på ekonomi och sysselsättning i Sverige Turismens effekter mäts genom så kallade satellitkontoberäkningar i nationalräkenskaperna, där den del av konsumtionen som härrör från turism från de olika branscherna samlas. Tourism Satellite Account (TSA) är en internationellt vedertagen metod som har tagits fram av FN-organet World Tourism Organization (UNWTO) i samarbete med OECD och näringens organisationer. I Sverige görs beräkningarna på Tillväxtverkets uppdrag av National- räkenskaperna på Statistiska Centralbyrån (SCB). I likhet med övriga nationalräkenskaper revideras tidsserierna varje år, därför är tidigare tidsserier inte alltid jämförbara med de senast publicerade uppgifterna.

Årsbokslut för svensk turism 2013 Nyckeltal: 284,4 miljarder kronor i total omsättning/konsumtion, plus 3,9% (plus 89,5% från 2000) 173 000 sysselsatta (personer, medeltal), plus 3,3% (plus 32% från 2000) 105,7 miljarder kronor i exportintäkter/utländsk konsumtion i Sverige, plus 2,3% (plus 160% från 2000) 3 procent, turismens relation till/andel av Sveriges totala BNP Citera gärna, men ange alltid källan Tillväxtverket/SCB

Turismens effekter på ekonomin

Nyckeltal 2000-2013 för svensk turism Figur 1

Turismen skapar stora intäkter Figur 2

Stor ökning av turismens omsättning sedan 2000 Figur 3

Utländsk konsumtion i Sverige har ökat mer än dubbelt så mycket som den inhemska Figur 4

Fritidsresenärernas konsumtion ökar mer än affärsresenärernas Figur 5

Hög andel varuinköp för utländska besökare Figur 6

Boende och restaurang störst för svenska resenärer Figur 7

Turism viktigast för resebyråer och researrangörer Figur 8

Turismens förädlingsvärde Figur 9

Turismens andel av BNP större än för jordbruk, skogsbruk och yrkesfiske Figur 10

Turismens exportvärde

Turismens exportvärde högre än för flera viktiga varuområden Figur 11

Turismens exportvärde högre än för flera viktiga varuområden Figur 12

Turismens exportvärde ökar fortare än Sveriges totala export Figur 13

Turismens andel av den totala exporten ökar Figur 14

Turismen den enda exportsektor som skapar direkta momsintäkter till statskassan Figur 15

Turismens effekter på sysselsättningen

Turismen bidrar till ökad sysselsättning Figur 16

Fler sysselsatta med turism än i många storföretag tillsammans Figur 17

Flest sysselsatta med turism inom hotell och restaurang Figur 18

Flest nya arbeten inom hotell och restaurang Figur 19

Sysselsättningen i många basnäringar minskar – men ökar inom turismen Figur 20

Tillväxtverket sprider kunskap om turismens utveckling Tillväxtverket är ansvarig myndighet för turism och besöksnäringsfrågor och utvecklar näringspolitiska insatser för främjande av turistföretagande och entreprenörskap. Tillväxtverket är också ansvarig myndighet för den officiella turiststatistiken och har som uppgift att ta fram och sprida kunskap om turismens utveckling och effekter på näringslivet i Sverige. Du hittar mer fakta om turismens utveckling på Tillväxtverkets webbplats www.tillvaxtverket.se under rubriken Fakta och statistik och Fakta om turism

Vad är turism? Enligt Förenta nationerna och den internationellt vedertagna definitionen omfattar turism människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning för kortare tid än ett år för fritid, affärer eller andra syften. Definitionen omfattar därmed i princip alla aktiviteter och den konsumtion som är direkt kopplad till resandet, inklusive affärsresandet. Det är den som konsumerar och inte vad som produceras som per definition avgör vad som är turism.