Varför gör de inte som vi säger?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Ingen äldrevård för mig !!
IT för personlig vård av kroniskt sjuka
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att förstå när döden är nära Carl Johan Fürst
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Svenska som andraspråk
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Att läsa och studera.
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
En meny av möjligheter 1 Mötesinstruktioner •Mötes tid 13:00-14:30, 12 och 19 mars •Stäng av mikrofonen när du lyssnar •Tillgång till Internet för att.
Alla har inneboende.
Varför gör de inte som vi säger?
Utskrivningsprocess Inlagd på sjukhus Initiering av hemgång
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
Att skriva en artikel.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Innehåll Profeten Ibrahim (Abraham) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Samma fast olika eller olika fast samma?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Samma fast olika eller olika fast samma?
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Vad är du för typ av person?
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
En meny av möjligheter 1 Mötesinstruktioner Mötes tid den 23 april 13:00-14:00 Mötes tid den 6 maj 14: :00 Stäng av mikrofonen när du lyssnar Tillgång.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Patientlagen och informationsplikten
Patientlagen och informationsplikten 2014:
Patientlagen och informationsplikten
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Att rita en instruktion
Hur samarbeta med journalister? Kommunikationschef Päivi Musakka Högsta förvaltningsdomstolen Vasa
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Strukturerad intervjumetodik
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Del 4 Anteckna och planera
Att Skapa Serier.
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
Socialpsykologi.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Do I Look Like An Idiot Teach Back
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Varför gör de inte som vi säger? Introduktion i Teach-back metoden

Do I Look Like An Idiot? Ta inget för givet…. http://www.youtube.com/watch?v=dMAS2S51bM8

Hälsokunskap Förmågan att läsa, förstå och använda hälsoinformation för att fatta beslut och följa instruktionerna för behandling Har våra patienter hälsokunskap? AMA & AMA Foundation, 2003

Forskning visar att patienter minns och förstår mindre än hälften av det vårdpersonal förklarar för dem Ley; Communicating with patients: improving communication satisfaction, and compliance 1988 Rost; Predictors of recall of medication regimens and recommendations for lifestyle change in elderly patients 1987

Att fråga vad patienter minns och be dem upprepa vad som är sagt är en av de bästa metoderna för patientsäkerhet AHRQ, 2001 Report, Making Health Care Safer

Teach-back En effektiv metod för att säkra att patienten har förstått informationen som vårdgivaren förmedlar Förklara Återberätta Förtydliga Förståelse

Hur gör jag? Fråga inte patienten ”Har du förstått?” - Be istället patienten att förklara eller visa Om patienten inte lyckas förklara - Anta att du inte har varit tydlig och återupprepa informationen Om nödvändigt - Repetera till dess att patienten kan återberätta eller visa korrekt Om patienten fortfarande inte förstår - Överväg en annan strategi

Vad ska man tänka på Använd ett enkelt språk Prata i ett lugnt tempo Undvik krångliga medicinska begrepp Fokusera på max tre viktiga saker i taget att komma ihåg

Exempel För att jag ska vara säker på att jag varit tydlig i min information till dig, kan du berätta för mig vad jag sa var viktigt att vara uppmärksam på när du kommer hem? Jag har gett dig en hel del information om din sjukdom och den behandling du fått, kan du med egna ord berätta vad jag sa? Jag vill vara säker på att jag var tydlig med det som var viktigt. Vad kommer du att berätta för dina anhöriga om de förändringar vi gjort i din behandling? Vi har nu pratat om vad som är viktigt när du kommer hem, kan du berätta för mig vad du uppfattar är tecken på försämrad hälsa och vem du då kontaktar?

Video om teach-back från Västerbotten läns landsting http://www.youtube.com/watch?v=O0h0-CZaCJk&feature=youtu.be

Övningsexempel Berätta för ”patienten” hur han/hon ska ta sin medicin de följande veckorna Berätta för ”patienten” vilka behandlingar som är planerade efter utskrivningen Berätta för din kompis vad Teach-back metoden innebär. Använd sedan teach-back metoden för att försäkra dig om att informationen gått fram

Lycka till! Förklara Återberätta Förtydliga Förståelse