FOR 1206 Grundkurs Del.1 Hydrauliska & mekaniska bromsar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kraft och rörelse.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Syror och baser Jag ska berätta för DIG om syror och baser. Vad det här, hur allt funkar och vad för olika syror och baser det finns mm.
Bilningsmaskiner Bilningsmaskinen används för håltagningar i tegel- eller betongkonstruktioner. Den kan vara eldriven, bensindriven eller tryckluftsdriven.
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
FOR 1206 Grundkurs Del.2 Tryckluftsbromsar
Hur kraft och yta samverkar
Cykeln.
Tekniska System - Elvispen
Krafter, tyngdpunkt, tröghet
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
De tre aggregationsformerna
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Insändare Påverka med ord #3.
Föreläsning 3 Chassikomponenter
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Injustering värmesystem
Elsäkerhet.
Vad är teknik?.
FOR 1206 Föreläsning nr 3 Kraftöverföring.
Datorer gör bilarna säkrare
Mobiltelefonins utveckling
Rörelse och kraft Sid
Prov Fysik 1, Värme version 2
Brobygge.
Figursågen Sågande maskiner Säkerhet
Kraft och Rörelse Prov Ons v.20
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Motorcykel g.
Rörelse Kapitel 7.
Arbetsmiljö Arbetsställningar Lyft-och bärteknik
Pneumatik FOR 1209.
FOK 1202 Föreläsning nr 2 Kraftöverföring.
Objektorienterad tänkande
Workshop inför Projektet
Hållfasthetslära Repetition.
Hydraulik FOR 1209 Hydraulikens grunder.
Askersunds kommun
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
Fordonsteknik Kurs: FOR 1209 Hydraulik & pneumatik 50 poäng
Motorcyklisters hastigheter
TRYCK.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Fordonskännedom FOK poäng
Föreläsning 4 Karosseri och påbyggnader
Ett smakprov på vår utbildning:
Industriella revolutionen
Val av transport till resmålet.
Drivsystem i specialmaskiner
Blodet … och transporterna I vilka delar av kroppen finns det blod?
Rörelse Kapitel 7.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Fordonskännedom FOK poäng
Arbete och kraft /
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Vad menas med Normkritik egentligen?
Datorer gör bilarna säkrare Mathias Bylund Johan Svensson.
Arbete Energi Effekt.
FUNDERA PÅ: Vilken sida kommer att tippa neråt? Nu då? Varför? 10 kg20 kg 10 kg20 kg.
Den industriella revolutionen
Sjukdomar och besvär.
Metaller Kap 12 Sid
Mekanik och elektronik. Mekanik Christopher Polhem ”Svenska mekanikens fader” Christopher Polhem ”Svenska mekanikens fader” Isac Newton Newtons lagar.
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
Snowboardteknik och analys del 2
X 4.3 Sträcka, tid och hastighet
2. Broar Sid
Presentationens avskrift:

FOR 1206 Grundkurs Del.1 Hydrauliska & mekaniska bromsar Lärare:DaB

Mål Mål som eleven skall ha uppnått efter avslutad föreläsning. Kunna identifiera och förstå komponenternas uppgift, funktionsprincip och användningsområde i ett bromssystem. Kunna identifiera monterings- och demonteringsbara förband samt utföra demontering och montering av olika komponenter i ett bromssystem. Kunna använda litteratur och vårda verkstads- och skyddsutrustning. Kunna arbeta kvalitets-, miljö- och säkerhetsmedvetet. Lagkrav.

Eleven skall få kunskaper om: Syfte Eleven skall få kunskaper om: -funktionsprincipen i olika bromssystem och i vilka fordon de används. - att praktiskt arbeta med skiv- respektive trumbromsar - hur tryckluftsbromsar är uppbyggda och fungerar. - arbetsskydd samt vård av verktyg och utrustning. - människans möjligheter att påverkan stoppsträckan.

Föreläsningen avslutas med Kunskapstest Genomgång Utvärdering

Bromssystemet Varför bromssystem? Ett bromssystem används för att minska hastigheten på ett fordon eller förhindra att fordonet sätts i rullning. Motorfordon i Sverige skall enligt lag ha två av varandra oberoende bromssystem, ett färdbroms- och en parkeringsbromssystem. När motorn sätter fart på fordonet kallas det för acceleration. Motsatsen till acceleration är retardation. (Ordet betyder hastighetsminskning).

Först lite repetition… Bromssystemets uppdelning Manöverorgan Kraftöverföringssystem - Mekaniskt system - Hydrauliskt system - Tryckluftssystem Hjulbromsar

Trycket från bromspedalen Bromssystemet Trycket från bromspedalen skall överföras till hjulbromsarna

Hydrauliskt bromssystem Låt oss anta att föraren trycker ner pedalen med en kraft på 300N. Pedalen fungerar som en hävstång men förhållandet 3:1. F är då tre gånger så stor som Fp, dvs. kraften på huvudcylinderns kolv är tre gånger så stor som förarens kraft på pedalen. Eftersom kraften på pedalen är 300 N blir kraften på huvudcylinders kolv 900 N.

Hydrauliskt bromssystem Bromsservo Vad betyder servo? Det är latin och betyder slav, tjänare (att hjälpa). Bromsservons funktion är att förstärka bromskraften i bromssystemet. Vacuumservon jobbar med undertryck från motorns inloppsrör eller från en pump.(Dieselmotorer) Servon fungerar bara när motorn är i gång, alltså inte när bilen bogseras.

Hydrauliskt bromssystem Huvudbromscylidern. Överför och fördelar kraften ut i bromssystemet med hjälp av vätska. I Sverige måste alla bilar från och med 1972 års modell vara försedda med tvåkretssystem. Två-kretsbromssystem innebär att det finns två av varandra oberoende rörsystem (kretsar) till bromssystemet. Hydraulik är en enkel, billig och säker teknik för kraftöverföring och kraftförstärkning. Därför används hydrauliska system inom fordonsteknik och industrin.

Hydrauliskt bromssystem Bromsvätskan leds till hjulcylindrar genom bromsledningar. Bromsrör - sitter fastmonterade på chassi eller ram. - tillverkade av stål eller koppar. - är rostskyddade och skall tåla höga tryck. Bromsslangar - sitter vid övergången mellan kaross och chassi. - är en böjlig hydraulslang som tål höga tryck. Både rör och slangar måste monteras noggrant.

Hydrauliskt bromssystem Bromsvätska. Ett hydrauliskt bromssystem får endast fyllas med en speciell bromsvätska. En bromsvätskas egenskaper är att: Klara av höga temperaturer utan att koka. (minst 260 grader Celsius) Klara låga temperaturer utan att stelna. Vara blandbar med andra fabrikat. Inte fräta eller skada delar i bromssystemet. Bromsvätskan är hygroskopisk Inte åldras eller förändras under bytesinervallen (24 mån) BRA ATT VETA: Bromsvätskan är frätande, skadar hud och vävnader. Den kan även orsaka eksem. Skadar även bilens lackering vid spill. Bromsvarningslampan tänds när nivån i bromsvätskebehållaren är under min.

Hydrauliskt bromssystem Bromsvätskeprovare. Lysdioder tänds när bromsvätskan testas. Även mycket små föroreningar i bromssystemet kan inverka negativt på bromssystemets funktion. De flesta biltillverkare rekommenderar byte av bromsvätska en gång vartannat år.

Hjulbromsar Trumbroms Bromsback Hjulcylinder Bromssköld Returfjäder

Hjulbromsar Skivbroms Bromsok Bromskolv Kolvtätning Dammskydd Hållare Bromsklots Glidpinne 5 7

Hydrauliskt bromssystem ABS Anti Blockerings System Engelska Anti-lock Brakning System Förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar. Styrförmågan bibehålles vid hårda inbromsningar. Bromssträckan förkortas på de flesta underlag. Nackdelen är att oerfarna förare löper risk att vaggas in i en falsk trygghet. Tänd varningslampa för ABS-systemet visar att ABS-systemet är ur funktion.

Påskjutsbroms Mekaniskt bromssystem Mekaniskt kraftöverföringssystem Färdbroms Parkeringsbroms Husvagnar & släpkärror

Stoppsträcka Reaktionssträcka + Bromssträcka = Stoppsträcka Vad kan du göra för att förkorta stoppsträckan? Sänka hastigheten Se till att bilens bromsar är i bra skick Se till att bilen har bra däckmönster och rätt lufttryck Vara handlingsberedd

Stoppsträcka En fotgängare som blir påkörd av en bil som kör i 50 km/tim dör i nio fall av tio. Om bilen istället kör i 30 km/tim överlever nio av tio. Hastighet Reaktions- sträcka Broms- sträcka Total stoppsträcka 30 km/h 9 m 5 m 14 m 50 km/h 15 m 13 m 28 m 70 km/h 21 m 49 m 90 km/h 27 m 40 m 67 m Observera att vid regn eller halka kan stoppsträckan bli längre!