Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Sorteringslek i skogen
En dag på Skogsgrinden…
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Råby-trivsel Råby-trivsel är ett kooperativ som arbetar i Råby Rönö, mitt i den sörmländska landsbygden. Råby-trivsel hjälper dig med catering vid fester,
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Förskoleklassen på Södermalms skola
Vecka 45 Experiment På måndagen kom Bibbi med en kasse. Vad kan det vara i den? Bibbi hade köpt en maskin som hette moster Hulda. Vad gör man med den ?
Vill du lära dig kort division?
Vilka berättelser berättas?
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Förskolan Lokala arbetsplan.
Ett temainriktat arbetssätt
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Vi gick även förbi en liten göl där vi såg ganska mycket mygglarver simma i vattnet. Barnen ville inte bara titta på mygglarverna, de ville även undersöka.
Läroplansnätverk förskola
Mitt arbete om förändringar Av Frida E och Isabella.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Mitt arbete om förändringar av Pontus och Matilda
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Vi upptäcker hur bollarna rullar. Idag tog vi med oss plankan och bollarna ut. Blir det någon skillnad? Hur rör vi oss med tjocka kläder och vantar på?
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Ärtan på Prinsessan Av Embla Björk.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Verksamhetsbeskrivning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner. - Man behöver skruvar Vi räknar träbitarna tillsammans. Barnen lägger mycket fokus på att räkna och ”smakar” på talet nio flera gånger. När Annika sedan skriver siffrorna på träbitarna, så är barnen fokuserade på skrivningen och hjälper henne att räkna. - Varför är där ett snöre i ? -Där man kan hänga dom nånstans. Var tror du man ska hänga dom nånstans, undrar Annika. -Vet inte - Hänga på träd, äpple Efter att barnen numrerat papperkassarna gick vi ut och satte upp träbitarna i våra nio äppelträd på gården. Vi passade samtidigt på att plocka äpplen i de numrerade papperskassarna.

Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att lära. utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang Äpplediagram Syfte Att barnen på ett lustfyllt sätt får uppleva och upptäcka en förståelse för matematik med hela kroppen och med alla sinnena. När vi tog upp äpplena från kassarna, så var det några som hade ruttnat. Örk, sa barnen. Vad har hänt? Dom är skruttiga, sa ett barn. Hur kan äpplena bli så? Barnen svarar: nån har trampat på dom, där var maskar i. Vi sorterade äpplen, en rad med stora äpplen och en rad med små äpplen. Sedan skulle vi göra ett stapeldiagram med lego. Barnen fick ta hand om de äpplen som fanns i deras kasse. Vi använde begreppen flest/färst, högst/lägst, stora/små, lika Barnens reflektioner ”Vi samlade äpplen”. ”Räknat hur många äpplen det var”. ”Nån är små och nåna stora”. ”Dom är stora, dom är lilla”.”1,2,3,4,5 äpplen i den raden, 1,2,3,4,5 äpplen – lika många”. ”Tog legoplatta, tog legoklossar på, vi skulle räkna hur många äpplen det skulle va´”. ”Tog lite klossar först – gula sen röda”.”1,2,3,4,5 röda klossar, 1,2,3,4,5 gula klossar”. ”Adam tog bort en kloss, så bli det lilla mer än de stora äpplen”.

Drama Vi börjar med att hälsa på varandra på olika sätt. Musiken startar och vi dansar tills musiken stannar, då blir vi förstenade och när musiken startar, så blir det fart på oss igen. Nu kommer trollkarlen fram och simsalabim, så har vi blivit förvandlade till lejon. När trollkarlen säger simsala bom, så sätter vi oss runt ringen igen. Nu sätter vi in påsen med majskorn i mikron och snart har vi många hoppande korn som blir goa popcorn. Avslappnings musiken sätts på och vi varvar ner under tiden som vi får höra på såpbubblesagan. Dramaövningen avslutas alltid med att det kommer såpbubblor. Sedan förvandlats vi till såp - bubblor som svävar i luften tills de smäller och ramlar ner på golvet. Förskolan ska sträva efter att varje barn : utvecklar öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar utvecklar sin identitet och känner trygghet i den utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga och ta ansvar för gemensamma regler utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp utvecklar sin motorik och koordinationsförmåga utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, rörelse, musik, dans och drama