Vad krävs för att klara en kommersialisering?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
1 Aktuella SBUF-projekt Betongfeber 2009 Ruben Aronsson © Copyright, SBUF 18 november 2009.
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Martin Gemvik, Investment manager, Sting capital
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Varför växer inte vissa företag? Visby 6 juli 2011Lars Jagrén, Företagarna.
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
Så hittar jag pengar till min startup
Kapitel 13, Likviditet.
Strategiska nätverk/Partnerskap
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Från idé till lönsamt företag
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
1.
ACA A LLIANCE C ORPORATE A DVISORS. Affärsidé ACA genomför projekt inom området förvärv, avyttring och samgående av mindre och medelstora IT-företag med.
Mikael Fjällström Affärsutveckling för tillväxt. Affärsutveckling och kommersialisering på energiområdet •Skapa förutsättningar för en ökad kommersialisering.
Introduktion.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Industrifonden Aktiv, engagerad och uthållig investerare i svenska, innovativa tillväxtföretag Förvaltat kapital: 3,1 miljarder kr Direktinvesteringar.
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
”Så skulle det kunna bli” Nätverket Uppdrag Hälsa Stockholm,3 mars 2009 Karl-Henrik Pettersson.
Intervju inför ViV-projektet.
| Tel | Introduktion.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Organisationskultur, makt och konflikt
Andreas Stubelius Heléne Axelsson
Affärsidé - företagets vägvisare
| Tel | Introduktion.
Hur går snacket och vem får pengarna? – Genus och tillgång till offentlig finansiering Jeaneth Johansson, Docent & Malin Malmstrom, EkDr.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
2014 Tekes nyckeltal DM Tekes finansieringsbeslut år DM Totalt 550 miljoner euro och projekt Miljoner euro I.
Affärsjuridiken som värdeskapare BOEL FLODGREN, PROFESSOR I HANDELSRÄTT.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Tekes nyckeltal Tekes FoU-finansiering av sm-företag samt företag med färre än 500 anställda Finansieringen av grupprojekt har fördelats per grupp.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
En forskare med en idé Genovis = gen och novis Passion och nyfikenhet.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
En kurs för att hitta din affärsidé
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
1 Bankaffären Alla lika = alla olika ≠ Peter Bermann Kontorschef SEB Lindholmen.
Vad gör Almi?.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Halva risken. Dubbelt riskkapital! VI HAR 100 MILJONER ATT INVESTERA. SATSAR DU, SATSAR VI. Winnet Härnösand
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:. Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Marknad, målgrupp och mål
- en resa och en förstklassig utbildning –
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Kompletterande roll i värdekedjan
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Introduktion.
Presentationens avskrift:

Vad krävs för att klara en kommersialisering? Lars Öjefors

Frågor att försöka besvara Finns den svenska paradoxen? Varför går det snett? Hur utveckla bra företag? Hur finna finansiering? Vilka önskemål har affärsänglar Vilka är riskkapitalets beslutskriterier? Specifikt för energiområdet

Min bakgrund Docent, Kemisk Teknologi,KTH IMI Entreprenör Ca 20 år inom Axel Johnson-gruppen Tio år som VD för Industrifonden Connect Styrelseuppdrag Affärsängel

Finns den svenska paradoxen? Sverige är bäst på antal innovationer, efter Israel, men långt efter andra länder vad gäller kommersialisering. Avsaknad av skatteincitament för FoU Dåligt sammanhållet finansieringssystem Skattesystem som ej är neutralt med andra länder Begränsad hemmamarknad

Varför misslyckas unga företag? De nya produkterna fungerar ej – sällsynt Marknaden ej attraherad av de nya produkterna – något vanligare Underfinansiering beroende på entreprenörernas optimism – mycket vanligt Bristande management – nästan alltid

Vad ett företag behöver för att lyckas Unikitet avseende produkter eller affärsidé Kunna fylla definierat kundbehov Genomarbetad affärsplan Affärsmässigt erfaret management. Rekryterad, kompetent styrelse Stabil finansiering och ägarstruktur Synlighet

Typer av finansiering FFF (family, friends and fools) ”Mjuk finansiering” från offentligt finansierade aktörer Affärsänglar Riskkapital (Venture Capital)

Viktigt för en affärsängel Entreprenören och dennes fokusering Vad skall pengarna användas till? Hur kan min kompetens och nätverk komma till användning? Vill träffa potentiella kunder Vem är den första kunden? Hur ser exit ut och när? Vill se slimmad organisation och låga kostnader Vill ha medinvesterare Aktieägareavtal

Viktigt för riskkapitalisten Ledningens kompetens Marknadens storlek och tillväxtpotential Fyller produkten marknadens behov? Behov av marknads- och infrastrukturinvesteringar Produkten – produktionskostnad Riskbedömning Lönsamhetsbedömning Kapitalbehov

SÄG INTE Vi skall driva företaget tills vi pensioneras Vi är inte så bra på att delegera Marknaden är så stor att det räcker med att ta en mycket liten del av den Produkten är så bra att den säljer sig själv Stora företag förstår inte detta Vi konkurrerar med Xs teknologi Vi behöver bara detta kapitaltillskott

Investeringar inom energiområdet. Ofta mycket stora belopp Komplicerade infrastrukturer Beroende av politiska beslut Offentliga subventioner/stöd Råvaruberoende Sverige har hög trovärdighet Intresse från angränsande brancher