Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kompletterande roll i värdekedjan

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kompletterande roll i värdekedjan"— Presentationens avskrift:

1 Kompletterande roll i värdekedjan
Låg risk Buyout Riskkapitalbolag Banker Affärsängel- nätverk Skaraborg Invest AB Offentlig finansiering Hög risk/tid Tid

2 Våra investeringspremisser
Företag verksamma i Skaraborg Drivna entreprenörer med eget risktagande Skalbara affärsidéer (Tillväxthöjd och affärspotential) Gärna skyddsbara men inget patentkrav Hög kundnytta Företag med marknad-, produkt- eller tjänsteinnovation

3 Våra investeringsformer
Ägarkapital i riskbolagen Konvertibla skuldebrev 5-10 procents ägande i unga innovativa bolag Såddfinansiering/konvertibel 10 procent i uppstartsfas Följdinvesteringar i bra tillväxtbolag prioriteras Exitstrategier med från början

4 SIABs Investeringsprocess
Inflöde av idéer Screening Inriktningsbeslut Fördjupad analys Pitch Investeringsbeslut tas Due dilligence Investeringen görs

5 Inflöde av idéer Kontakt via personliga möten, tips, hemsidan föredrag samt marknadsföring Samlas i en databas av vd med kontaktdata Listas i vd-brev och på delägarmöten för referenser och synpunkter åter vd

6 Screening Befintlig modell ”företagsbeskrivning” sänds ut till potentiella intressanta företag Screningutvärdering görs av vd och investeringsrådgivaren i befintlig modell med åtta parametrar 0=10, max 80 poäng Såddfinansieringsbolag bör nå 50 poäng Etablerade tillväxtbolag bör nå 60 poäng - för att gå vidare till en fördjupad analys

7 Inriktningsbeslut Med genomförd screeningmodell tas inriktningsbeslut av ordförande och vd tillsammans, om bolaget ska gå vidare till fördjupad analys

8 Fördjupad analys Kartläggning av olika värderingsmodeller för unga bolag har gjorts av vd och investeringsrådgivaren De fyra viktigaste faktorerna är: Entreprenörernas/teamets förmågor Fördjupad marknadsanalys Fördjupad affärsmodellsanalys = Business Model Canvas Förfinad tillväxtplan inklusive värdering och exit

9 Business Model Canvas Nyckelpartners Nyckelaktiviteter Värdeerbjudande
Kundrelationer Kundsegment Nyckelresurser Kanaler Kostnadsstrukturer Intäktsflöden Vilken typ av relation förväntar sig kundsegment att bolaget skapar och underhåller? Vilka har bolaget etablerat? Hur kostsamt är det att upprätthålla kundrealationen? Hur är de integrerade med övriga byggstenar i affärsmodellen? Vilka nyckelaktiviteter krävs för att skapa, leverera och fånga värdet för bolagets kunder? Bolagets distributionskanaler? Kundrelationer? Intäktsflöden? Vilka värden levererar vi till bolages kunder? Vilka av bolagets kunders önskningar eller problem löser vi? Vilka kundbehov tillfredsställer bolaget? Vilka paket av produkt och service erbjuder bolaget varje segment? Ex: nyhet, funktion, kundanpassning, problemlösning, design, varumärke/status, pris, kostnadsreduktion, riskreducering, tillgänglighet, bekvämlighet/användbarhet? Vilka är bolagets nyckelpartners? Vilka är våra nyckelleverantörer? Vilka nyckelresurser krävs från våra nyckelpartners? Vilka nyckelaktiviteter utför bolagets partners för oss? För vem skapar bolaget värde? Vilka är bolagets viktigaste kunder och användare? Genom vilka kanaler vill bolagets kundsegment bli nåbara? Hur är bolagets kanaler integrerade? Vilka fungerar bäst? Vilka är mest kostnadseffektiva? Hur integrerar man dem med kundernas rutiner? Vilka nyckelresurser kräver bolagets värdeerbjudande? Bolagets distributionskanaler? Kundrelationer? Intäktsflöden? Vilka är de viktigaste inneboende kostnaderna i vår affärsmodell? Vilka nyckelresurser är mest kostsamma? Vilka nyckelaktiviteter är mest kostsamma? Är de kostnadsdrivande eller värdedrivande? Fasta kostnader, rörliga kostnader, skalfördelar eller samproduktionsfördelar? Hur föredrar kunderna att betala? Hur mycket bidrar varje intäktsflöde till det totala intäktsflödet i procent eller kronor? Är prissättningen fast eller dynamisk (förhandlat pris)?

10 Plan för tillväxt och exit
Värde Exit Strategiskt 3 rundan 2 rundan 1 rundan Sådd Tid

11 Pitch Pitchen utförs för styrelsen med alla delägarna inbjudna. Vd redovisar processen och det nya företaget pitchas för delägarna Vid delägarmötena presenteras såväl aktuella befintliga som nya bolag

12 Due Dilligence Fastställd mall sänds ut och fylls i av pitchade företagets vd SIABs vd granskar och godkänner due dilligence, samt återkopplar till ordföranden, innan investeringen görs

13 Investeringsbeslut tas
Beslut om investering tas av styrelsen under förutsättning av godkänd due dilligence, med återkoppling till alla delägare

14 Investeringen görs Extra bolagsstämma i det nya portföljbolaget, där alla formalia tas: Reviderade aktieägaravtal, aktiebok, bolagsordning, styrelseval Utbetalning av köpelikvid

15 Såddfinansiering 100 – 500 tkr
Konvertibel/ ägande av minst 10 procent av aktierna Standardiserat aktieägaravtal Medlen ska verka i bolaget (inte ersätta ägarna) Tydlig plan för pengarnas användande Grundare aktiv i bolaget Grundarna ska vara villiga att ta in ytterligare kapital i syfte att skala upp bolagets affär Möjlighet att delta i Gothias ledar- och utbildningsprogram


Ladda ner ppt "Kompletterande roll i värdekedjan"

Liknande presentationer


Google-annonser