Teman till stöd för skolan att använda IT som ett lärandets verktyg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Källkritik.
Källkritik på Internet
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Anneli och Christians Datorskola
Nyströmska skolan Söderköping
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Källbystugans kvalitetsarbete
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Informationssökning & Källkritik
Källkritik på Internet
Informationssökning och källkritik
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Källkritik På internet.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Som man frågar får man svar
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
Insändare Struktur och respons.
Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Källkritik.
Bedömning.
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Källkritik på Internet
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
1. Uppgiften presenteras
Att övertyga ! Disposition och mall.
Kunskapskrav och matriser
Informationssökningsprocessen:
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
©Else-Britt Hellström
Källkritik.
Källkritik.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
KÄLLKRITIK.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Källkritik på Internet
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Informationssökning och källkritik
 Vad går uppgiften ut på?  Vilket ämne ska jag skriva om?  Vad vill jag veta?  Vilka frågor har jag?  Vad kan jag själv om detta?  Vad behöver jag.
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Hur ska jag kunna sova gott om natten när jag varje dag filtrerar bort 99,99% av den information jag kunde ha tagit till mig – hur kan jag vara säker på.
Texter Foton Databaser Internet Källor Böcker Sökmotor Sant? Falskt? Källkritik Informationssökning Bildmanipulering Kunskap.
En guide för arbeten i SO
Diskussionstillfälle 4
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Källkritisk informationssökning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Källkritik - introduktion.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Etik och Källkritik Det största hotet mot sanningen är inte lögnen, utan myten John F Kennedy.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
4 processer att behärska:
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
TFYY51 Informationssökning
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Teman till stöd för skolan att använda IT som ett lärandets verktyg Det har i alla tider varit viktigt vårt samhälle att kunna läsa och skriva. Nu har vi tagit ett ordentligt kliv in i informationssamhället och dagligen flödar en enorm mängd information över oss från TV, tidningar, tidskrifter, databaser och Internet. Kritisk Utmärker vår tid Allt fler har tillgång till mycket mer information än de kan hantera. Idag, med den lavinartade ökningen av information, är läs- och skrivförmågan fortfarande oerhört viktig men anses inte längre tillräcklig

Teman till stöd för skolan att använda IT som ett lärandets verktyg ramprojekt som stöd, inspiration och fortbildning stimulera ett undersökande arbetssätt enligt läroplanens intentioner synliggöra skolarbetet för hem och samhälle

Reporter – skolans webbtidningar Ett lyft för språket Verktyg för ett undersökande arbetssätt Väver ihop skolarbete över ämnesgränserna Underlättar omvärldskoppling

Tillämpa ett undersökande arbetssätt Historia på riktigt… Tillämpa ett undersökande arbetssätt www.edu.linkoping.se/lokalhistoria

Informationskompetens för livslångt lärande Vilka kunskaper behöver dagens elever för att fungera i morgondagens samhälle?

Nya krav i arbetslivet Nya utbildningskrav en allt mer internationaliserad värld accelererande kunskapstillväxt förnyelseförmåga flexibilitet Nya krav i arbetslivet Nya utbildningskrav

I ett forskningsperspektiv… Problemorienterat, elevaktivt arbetssätt: Ställer krav på eleverna att arbeta med ett brett urval källor. Elever har problem att skapa kunskap från ett brett urval av olika informationskällor. Sker ingen eller ytterst liten bearbetning av texter. Läraren är ofta inte närvarande. Svårigheter att finna vad som är relevant information, att finna "lagom" många källor.

I ett forskningsperspektiv… Slutsatser? Stigmar: Metakognition och Internet. 2002. Det räcker inte med att förse eleverna med datorer. Utveckla användningen av information på Internet. Träna elevernas förmåga att reflektera över det egna lärandet. Läraren måste skapa en god reflekterande, lärande miljö.

Informationskompetens använda IT för informationssökning och kommunikation inse vad för slags information man är i behov av välja bland olika källor och söka effektivt formulera problemställningar kritiskt värdera och välja information använda informationen: tolka, analysera, dra slutsatser och på så sätt lösa ett problem eller en uppgift Samverkan med bibliotek och museum – en bit av det förändrade arbetssättet

Körkort 2000 – Navigatören Total kurstid: 8 tim Flexibelt upplägg 2 x 3 tim handledarkurs + 2 tim läs- och övningstid Flexibelt upplägg Egenproducerat kursmaterial 90 piloter 1500 lärare

Webbstöd - Kursinnehåll-

Alla dessa adresser... Internetadresser: IP-adress ex: 148.136.158.12 värddatoradress ex: www.edu.linkoping.se Vad betyder adressen? protokoll:// server.domän. värddatoradress toppdomän/ katalog/

Internet som informationskälla Hinder överflöd ostrukturerat ingen värdering ingen kvalitets-granskning Möjligheter många nya källor färsk information direkt från källan lätt att publicera sig Många avsändare - vem som helst även den som

Innehållet på nätet NEC Research Institute Januari 1999 Källa: Lawrence & Giles: Accessibility and Distribution of Information on the Web. Nature, 400, s. 107- 109, 1999.

Vilken söktjänst? Sökmaskin: nyckelordssökning Internetkatalog: ämnesorienterad sökning Metatjänst: sök i flera samtidigt

Internetkataloger utvalda länkar ofta organiserade efter ämnesområden ofta hierarkiskt uppbyggda begränsat antal webbsidor innehåller länkar till ”stora” webbplaster inom ämnesområdet ger överblick, kan vara bra start lämpar sig bäst för övergripande ämnesområden Ex: Länkskafferiet, Mölndals stadsbibliotek, Svenska sidor, Sunet, Sverige Direkt, Yahoo, Yahooligans http://www.edu.linkoping.se/itis/portal Det första man måste bestämma sig för när man ska börja söka på Internet. Vilket sökverktyg ska jag välja? Finns en mängd olika sökverktyg Kan lite förenklat dela in dem i tre olika grupper. Sökmaskiner Länklister / Internetkataloger Metatjänster

Boolesk algebra - sökningens ABC Clinton OCH Lewinsky OCH begränsande INTE uteslutande Clinton INTE Lewinsky ELLER Clinton ELLER Lewinsky utvidgande (synonyma begrepp)

Sökmetodik Skolan och det undersökande arbetssättet Informationssökning produktion eller process? faktainsamling eller lärprocess? ”Det är inte materialet som avgör om vi lär oss något det är hur vi tänker” Jerome Bruner

Sökprocessen Kuhlthau: En komplex process inledning - osäkerhet ämnesval - optimism sökning - förvirring fokusering av ämne/problemformulering - klarhet vändpunkt! insamling av info – tillförsikt avslutning - lättnad redovisning - o/tillfredställelse FAKTA nödvändig för FÖRSTÅELSEN FÖRSTÅELSEN nödvändig för att hitta FAKTA.

Handledarrollen i sökprocessen I inledande faser: Ge ett fast stöd. Bekräfta och försök få eleven att utnyttja osäkerheten på ett positivt sätt genom att: - samtala med andra - ”skumläsa” - reflektera över ämnet - kortfattat skiva ner sina idéer

Sökprocessen - steg för steg ”Kunskapstrappan” hämtad från Kolla Källan, Skoldatanätet Nu vet jag ! Så här tycker jag! Vad tycker jag? Vem är det som säger så? Är det sant? Viktigt? Relevant? Hur får jag reda på mer? Varför är det så? Var kan jag leta? Vad behöver jag ta reda på? Vad kan jag själv? Vad vill jag veta? 6

Redskap för källkritik: Vem säger vad, till vem och i vilket syfte? När? Vem är målgruppen? barn eller vuxna skolelever tänkta trosfränder tänkta köpare I vilket syfte? informera förklara övertyga/propagera sälja När är materialet skrivet? Hämtat från: Vem står bakom sidan? institution organisation företag privatperson Vad innehåller sidan? faktainnehåll propaganda försäljningsargument

Offentlig information – redskap för omvärldsbevakning

Navigatören som helhet? IT-piloter

Är kunskaperna användbara? Lärare