Teman till stöd för skolan att använda IT som ett lärandets verktyg Det har i alla tider varit viktigt vårt samhälle att kunna läsa och skriva. Nu har vi tagit ett ordentligt kliv in i informationssamhället och dagligen flödar en enorm mängd information över oss från TV, tidningar, tidskrifter, databaser och Internet. Kritisk Utmärker vår tid Allt fler har tillgång till mycket mer information än de kan hantera. Idag, med den lavinartade ökningen av information, är läs- och skrivförmågan fortfarande oerhört viktig men anses inte längre tillräcklig
Teman till stöd för skolan att använda IT som ett lärandets verktyg ramprojekt som stöd, inspiration och fortbildning stimulera ett undersökande arbetssätt enligt läroplanens intentioner synliggöra skolarbetet för hem och samhälle
Reporter – skolans webbtidningar Ett lyft för språket Verktyg för ett undersökande arbetssätt Väver ihop skolarbete över ämnesgränserna Underlättar omvärldskoppling
Tillämpa ett undersökande arbetssätt Historia på riktigt… Tillämpa ett undersökande arbetssätt www.edu.linkoping.se/lokalhistoria
Informationskompetens för livslångt lärande Vilka kunskaper behöver dagens elever för att fungera i morgondagens samhälle?
Nya krav i arbetslivet Nya utbildningskrav en allt mer internationaliserad värld accelererande kunskapstillväxt förnyelseförmåga flexibilitet Nya krav i arbetslivet Nya utbildningskrav
I ett forskningsperspektiv… Problemorienterat, elevaktivt arbetssätt: Ställer krav på eleverna att arbeta med ett brett urval källor. Elever har problem att skapa kunskap från ett brett urval av olika informationskällor. Sker ingen eller ytterst liten bearbetning av texter. Läraren är ofta inte närvarande. Svårigheter att finna vad som är relevant information, att finna "lagom" många källor.
I ett forskningsperspektiv… Slutsatser? Stigmar: Metakognition och Internet. 2002. Det räcker inte med att förse eleverna med datorer. Utveckla användningen av information på Internet. Träna elevernas förmåga att reflektera över det egna lärandet. Läraren måste skapa en god reflekterande, lärande miljö.
Informationskompetens använda IT för informationssökning och kommunikation inse vad för slags information man är i behov av välja bland olika källor och söka effektivt formulera problemställningar kritiskt värdera och välja information använda informationen: tolka, analysera, dra slutsatser och på så sätt lösa ett problem eller en uppgift Samverkan med bibliotek och museum – en bit av det förändrade arbetssättet
Körkort 2000 – Navigatören Total kurstid: 8 tim Flexibelt upplägg 2 x 3 tim handledarkurs + 2 tim läs- och övningstid Flexibelt upplägg Egenproducerat kursmaterial 90 piloter 1500 lärare
Webbstöd - Kursinnehåll-
Alla dessa adresser... Internetadresser: IP-adress ex: 148.136.158.12 värddatoradress ex: www.edu.linkoping.se Vad betyder adressen? protokoll:// server.domän. värddatoradress toppdomän/ katalog/
Internet som informationskälla Hinder överflöd ostrukturerat ingen värdering ingen kvalitets-granskning Möjligheter många nya källor färsk information direkt från källan lätt att publicera sig Många avsändare - vem som helst även den som
Innehållet på nätet NEC Research Institute Januari 1999 Källa: Lawrence & Giles: Accessibility and Distribution of Information on the Web. Nature, 400, s. 107- 109, 1999.
Vilken söktjänst? Sökmaskin: nyckelordssökning Internetkatalog: ämnesorienterad sökning Metatjänst: sök i flera samtidigt
Internetkataloger utvalda länkar ofta organiserade efter ämnesområden ofta hierarkiskt uppbyggda begränsat antal webbsidor innehåller länkar till ”stora” webbplaster inom ämnesområdet ger överblick, kan vara bra start lämpar sig bäst för övergripande ämnesområden Ex: Länkskafferiet, Mölndals stadsbibliotek, Svenska sidor, Sunet, Sverige Direkt, Yahoo, Yahooligans http://www.edu.linkoping.se/itis/portal Det första man måste bestämma sig för när man ska börja söka på Internet. Vilket sökverktyg ska jag välja? Finns en mängd olika sökverktyg Kan lite förenklat dela in dem i tre olika grupper. Sökmaskiner Länklister / Internetkataloger Metatjänster
Boolesk algebra - sökningens ABC Clinton OCH Lewinsky OCH begränsande INTE uteslutande Clinton INTE Lewinsky ELLER Clinton ELLER Lewinsky utvidgande (synonyma begrepp)
Sökmetodik Skolan och det undersökande arbetssättet Informationssökning produktion eller process? faktainsamling eller lärprocess? ”Det är inte materialet som avgör om vi lär oss något det är hur vi tänker” Jerome Bruner
Sökprocessen Kuhlthau: En komplex process inledning - osäkerhet ämnesval - optimism sökning - förvirring fokusering av ämne/problemformulering - klarhet vändpunkt! insamling av info – tillförsikt avslutning - lättnad redovisning - o/tillfredställelse FAKTA nödvändig för FÖRSTÅELSEN FÖRSTÅELSEN nödvändig för att hitta FAKTA.
Handledarrollen i sökprocessen I inledande faser: Ge ett fast stöd. Bekräfta och försök få eleven att utnyttja osäkerheten på ett positivt sätt genom att: - samtala med andra - ”skumläsa” - reflektera över ämnet - kortfattat skiva ner sina idéer
Sökprocessen - steg för steg ”Kunskapstrappan” hämtad från Kolla Källan, Skoldatanätet Nu vet jag ! Så här tycker jag! Vad tycker jag? Vem är det som säger så? Är det sant? Viktigt? Relevant? Hur får jag reda på mer? Varför är det så? Var kan jag leta? Vad behöver jag ta reda på? Vad kan jag själv? Vad vill jag veta? 6
Redskap för källkritik: Vem säger vad, till vem och i vilket syfte? När? Vem är målgruppen? barn eller vuxna skolelever tänkta trosfränder tänkta köpare I vilket syfte? informera förklara övertyga/propagera sälja När är materialet skrivet? Hämtat från: Vem står bakom sidan? institution organisation företag privatperson Vad innehåller sidan? faktainnehåll propaganda försäljningsargument
Offentlig information – redskap för omvärldsbevakning
Navigatören som helhet? IT-piloter
Är kunskaperna användbara? Lärare