Staten ger 60 000 lärare datorer GRATIS ??. 1490 Mkr under åren 1999-2001 yalla skolor i alla kommuner ykomplettera och förstärka zKompetensutveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Sundsvall den 25/ Kommuner i Västernorrland och Hälsingland Välkomna till nätverksmöte inom Språk, läs och skriv.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 september 2003.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Utveckla din Praktiska IT
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Kompetensutveckling Med PIM
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sören Thornell IT och skolutveckling BIT-projektet - vad har hänt? Statens satsning på IT i.
1700 Mkr under åren –alla skolor i alla kommuner –komplettera och förstärka –folkhögskolor deltar med 1500 platser 2002 ? Kompetensutveckling.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Region Östergötland ITiS-samordnare 21/ zAktuell information från delegationen zVad händer i kommunerna? zSeminarieserierna zSamarbetet med handledarna.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 16/ ITIS år 2002, Platser 2001/2002 Skolledarutbildning vt 2002 Handledarstöd Informationskampanj.
Att få rätt saker att hända
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Webbresursen PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 15 november 2002 Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning Redovisning och ev. återbetalning.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
IT som stöd för kvalitetsarbetet
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
ITiS Referensgrupp zInformation, Rapporter  Regionala Stödutbildningar vt 2000 yPolitikerseminarium yHandledarutbildning ySkolledarutbildning.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Projektledning.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
IT i skolan - i nationellt och lokalt perspektiv:.
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
ZLägesrapporter kommunvis zVad händer med ITiS i kommunerna? Besök under våren/hösten 2000 zKommunala ITiS-hemsidor zÅrets ITiS-arbetslag år 2000 i Östergötland.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35
Region Östergötland Handledarträff 5/ zHandledarutbildningarna zHandledarens uppgifter zITiS studiehandledning, Läromedelsdatabasen zSamarbetet.
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
ITiS-kontaktpersoner zInformation ITiS centralt yPersonal, KK-pengarna, ersättning handledarutbildning, ITiS-certifikat, ITiS-tävling zHandledarutbildning.
ITiS region Östergötland Träff den 13/ kl zAktuell information om ITiS zVad händer kring ITiS i Östergötlands kommuner? zITiS politikerseminarium.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
1 Validering Regional arbetsgrupp
Region Östergötland ITiS-handledare 11/ zAktuell information zHandledarutbildningen zSeminarieserierna yGenomförande, Rapportmall ySamarbetet med.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Staten ger lärare datorer GRATIS ??

1490 Mkr under åren yalla skolor i alla kommuner ykomplettera och förstärka zKompetensutveckling ylärarlag (40% av alla lärare) yfår disponera dator hemma zInfrastruktursatsning yöka tillgänglighet till Internet och e-post Statlig satsning på IT i Skolan Lärandets verktyg (ITiS)

Villkor för statsbidrag från ITiS zEtt aktivt skolledarengagemang … zSkolorganisation … zHandledarutbildning … zTekniktillgång och tekniksupport (skall finnas) … väl fungerande datorer … uppkoppling mot Internet... supportorganisation för hantering av teknikproblem

Kompetensutveckling: zpedagogiskt inriktad kompetensutveckling för lärare i arbetslag (ca 3 veckor heltid) Ska ses som en hävstång i förverkligandet av övrig skolutveckling zKompletteras med yseminarier riktade till skolpolitiker och förvaltningschefer yhandledarutbildning yskolledarutbildning

Kompetensutvecklingen i arbetslaget zLärande i arbetet ygenom ett ämnesövergripande, problembaserat elevorienterat utvecklingsarbete tillsammans med elever zI arbetslaget (15 tim* handledning) ysom studiegrupp zI en seminarieserie tillsammans med andra arbetslag inklusive examination (20 tim* + 10 tim* handledning) *) Kommunal handledare *) Lärarutbildare

ITiS Kompetensutveckling

Lärarlaget/Studiegruppen zlärarna i arbetslaget tar eget ansvar för sitt eget lärande zstöd i form av handledning och anvisningar om läromedel ztillgodogöra sig satsningens teoretiska innehåll ysamtliga deltagare för loggbok zplanerar genomför och utvärderar ett utvecklingsarbete tillsammans med elever yutvecklingsarbetet ska vara ämnesövergripande, problembaserat och elevorienterat

Alla medlemmar i arbetslaget får möjlighet att växa utifrån egna behov och förutsättningar Individuella fördjupningar inom arbetslagets ram Lokal utformning Bank av läromedia/-medel Mål och riktlinjer

Kompetensutveckling av lärare 1. Omvärldsanalys och framtidsutsikter (”diskutera”) 2. IT och lärande / lärprocessen (”läsa”) 3. IT i praktiken / metoder och arbetssätt (”göra”)

Omvärldsförändring och analys IT-relaterade framtidsfrågor Arbetslivets förändring IT i världen

IT OCH LÄRANDE Lärande och kunskapsförändring Kunskapssyn och IT Källkritik Etik Lagstiftning Demokrati och rättvisa

Pedagogik och didaktik IT och lärandets praktiska villkor Läromedel och IT IT i praktiken

Seminarieserierna z>25 personer, 3-5 lärarlag zbör representera olika skolformer, lärarkompetenser och stadier zfördjupa teoretiska moment och ge tillfälle till erfarenhetsutbyte runt utvecklingsarbetet zexamination sker i seminarieserien, skriftlig redovisning, loggböcker och använda läromedel, resultat och utvärdering zvid behov samverkan över kommungränserna

Fördelning av ITiS platser

Kompetensutveckling zVem omfattas av erbjudandet? zMåste lärarlaget vara ämnesövergripande? zKan en kommun själv finansiera fler platser i handledarutbildningen? zVarför en särskild utbildning för skolledare? zVi bedriver redan ett projektarbete. Kan vi använda det i kompetensutvecklingen? zVad menas med grundläggande datakunskap? zKommer alla att genomgå samma utbildning? Svar på:

Multimediadator zVem får disponera en dator?  Var ska datorn placeras och för hur länge? zHur är datorn försäkrad? zTillvägagångssätt vid kommunernas beställning av datorer? zNär får jag tillgång till datorn? zVad åtar jag mig? zVad ingår? zVilka leverantörer? zKan kommunen välja flera olika leverantörer?  Vilka programvaror ingår? Svar på:

Bärbara ITiS-datorer? zFujitsu och Siemens-Nixdorf går samman. Detta får vissa upphandlingsmässiga konsekvenser i förhållande till de ramavtal som Statskontoret har slutit. zNy pris- och produktkontroll ska genomföras zKan ev. innebära merkostnader för kommuner som väljer bärbara datorer  Leveransen av bärbara datorer fördröjs

Aktuell information om ITiS zITiS nationellt informationsmaterial  Regional ITiS-information (eller go.to/itis ) go.to/itis

Regionala Stödutbildningar ht 99 zPolitikerseminarium zHandledarutbildning zSkolledarutbildning

Kommunala handledare z1 handledare på ca 60 ITiS-platser ca 150 timmars handledning/handledare z15 timmar/lärarlag och 20 timmar/seminarieserie finansieras av statsbidraget på 2100 kr/lärare zgod allmänpedagogisk kompetens och erfarenhet av ämnesövergripande utvecklingsarbete krävs zerfarenhet av IT som ett integrerat verktyg i skolarbetet zhandledning inte undervisning zhandledaren är examinator z7 dagars utbildning som finansieras av delegationen

Fördelning av handledarplatser

Skolledarutbildningen skall: zÖka förståelsen för rollen som möjliggörare zstärka insikten om ansvaret för att tillhandahålla bra förutsättningar för arbete med informationsteknik zöka insikten om ansvaret för etiska och demokratiska frågor i samband med IT zbidra till att skapa nätverk

Skolledarutbildning ht 99 zEn skolledare från skolor där arbetslag deltar zFokusering på rollen som pedagogisk ledare med ansvar för skolutveckling zAnordnare ht 1999 blir PM Datautbildningar AB z3 Heldagar: 25/10, 9/11 och 29/11 (en veckas studier) zSe vidare eller go.to/itis/

Infrastrukturbidraget zInternetanslutning Anslutning av skolor som inte har förbindelse eller har låg kvalitet zE-post Nå målet att alla elever och lärare har e-post-adress under perioden zOm ovanstående mål/krav är uppfyllda kan bidraget användas för: Stamnät, Servrar, Datorer i skolan, Säkerhetsutrustning, Kompetensutveckling (ITiS-platser tidigast 2000)