Anne-Marie Körling Till utlandsskolor Ht 2013
gråsugga
busstrafik
gråsugga busstrafik livskänsla
”Har inget språk att … ” lärande litteraturkontakten
Tomas Tranströmer Har jag lämnat spår efter mig när …
Dom kunde inte men dom fick … ändå
Att spegla sig i oro!
En stol för ensamhet Två stolar för samtal Tre stolar för sällskap
En stol för ensamhet
Två stolar för samtal
Tre stolar för sällskap
”Hur retar vi hjärnan? ” ? ?
HAPARANDA
Varför är det synd om Haparanda?
Lärarens läsande
KUNGSORDEN! ”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga.” Lgr 11 s 9
Inflygning kursplanen i svenska Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.
”skolvärden” Generositet!
”på hur många sätt ” Se på undervisningen! Det gör eleverna!
Omsorg om varje elevs läsande
”meningsfullt ” Snart väller en ny syn in över henne!
”Eleven förstår inte” Hur farligt kan det vara?
En dryck som bubblar i tomma glas En högtalare som sänder ut tystnad En gångstig som växer igen bakom varje steg Tomas Tranströmer