Anna Åslund Doktorand Kvalitetsteknik Mittuniversitetet Östersund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Från idé till verklighet!
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Ulrika Jörgensdotter Projektledare, SMoK KRUt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Ramverk för patientmedverkan
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kunskapskrav och matriser
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Att skriva en debattartikel
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Att lära sig att analysera
Ortsutveckling Skebokvarn
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
Demens och tidshjälpmedel
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
U t v e c k l i n g s c e n t r u m
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
System arbetssystem informationssystem
Lärande utvärdering genom följeforskning
Institutioner och aktörer
Sociala innovationer, samhällsentreprenörskap & civilsamhället Hannah Ohm Fredagsakademin, 27/
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Mallar svenska.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
2 oktober 2015Lene Lindberg1 Vad är orsaken till den skiftande klamydia- utvecklingen de senaste åren i Sverige? Vad kan bidra till framgångsrik klamydia-
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Från idé till projektplan Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
Ramverk för patientmedverkan
Att sätta mål Enligt SMART-kriterierna bör ett mål vara: specifikt
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
på personer i behov av hjälp
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Politiskt deltagande Sammanfattning.
- en resa och en förstklassig utbildning –
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Berättelser.
Var med och utveckla Umeå universitet
Processen utgår ifrån förvaltningens vision internt och externt
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Från idé till projektplan
Presentationens avskrift:

Anna Åslund Doktorand Kvalitetsteknik Mittuniversitetet Östersund

Resultat från licentiatavhandling: Value Creation Within Societal Entrepreneurship A Process Perspective Presenteras den 25 oktober 2013

Samhällsentreprenörskap Hur skapas samhällsvärde inom ett samhällsentreprenöriellt initiativ? Hur kan ett samhällsentreprenörskap beskrivas ur ett processperspektiv? Därför har våra frågeställningar varit Hur skapas samhällsvärde inom ett samhällsentreprenöriellt initiativ? Hur kan ett samhällsentreprenörskap beskrivas ur ett processperspektiv?

Resultat Processer inom samhällsentreprenörskap som skapar samhällsvärde En generell processkarta som ger överblick över samhällsentreprenörskapet och skapande av samhällsvärde När vi studerade både teorin och empirin så såg vi att det fanns processer inom samhällsentreprenörskapsområdet som skapade samhällsvärde. Och vi har tagit fram en generell processkarta som ger överblick över samhällsentreprenörskap och skapande av samhällsvärde vilken jag ska presentera för er här och nu.

Processer för Skapande av samhällsvärde Ledarskap inom samhällsentreprenörskap Oidenti-fierade behov Samhälls-värde Skapande av värde för samhället Stöd för skapande av samhällsvärde I skapandet av värde inom samhällsentreprenörskapet så har vi identifierat tre olika processer eller områden där processer bedrivs som påverkar möjligheterna att skapa samhällsvärde. Dessa processer är ”ledarskap inom samhällsentreprenörskap”, ”skapande av värde för samhället” och ”Stöd för skapande av samhällsvärde”.

Ledarskap inom samhällsentreprenörskap Vi har identifierat att det finns ett ledarskap och aktiviteter och uppgifter som kan kopplas till processer som bedrivs för att skapa samhällsvärde men det har inte varit vårt fokusområde vilket gjort att vi endast har sett det som en process på hög nivå medan de andra områdena har vi studerat mera ingående.

Ledarskap inom samhällsentreprenörskap Att vara i kontexten Analys av kunskap Söka efter lösning Organisera och mobilisera Förverkliga Oidenti-fierade behov Samhälls-värde Input och output Kunskap om kontexten Identifierat behov Idé/Vision En organisation Om vi övergår till processen ”skapande av värde för samhället” som är en huvudprocess så har vi sett att skapandet av samhällsvärde startar med oidentifierade behov, behov som inte samhällsentreprenörerna i detta stadium är medveten om. Dessa behov finns där ute (peka ut mot fönstret) som ingen har identifierat än.

Ledarskap inom samhällsentreprenörskap Att vara i kontexten Analys av kunskap Söka efter lösning Organisera och mobilisera Förverkliga Oidenti-fierade behov Samhälls-värde Input och output Kunskap om kontexten Identifierat behov Idé/Vision En organisation Initiativtagarna till ett samhällsentreprenörskap befinner sig i ett kontext. Det kan till exempel vara i en by, i en stor stad, på en arbetsplats, eller vart som helst i världen, som anställd, som politiker, egen företagare eller som privatperson. Genom att befinna sig i kontexten samlar de kunskap om kontexten, exempelvis att det är en grupp människor som inte får anställning, att det inte är någon tillväxt i byn, att unga flyttar från bygden. Det sker exempelvis genom: Att besöka olika ställen och samla olika erfarenheter Olika händelser Sådant de ser och hör Människor de möter Konversationer/diskussioner Olika informationskällor ex tidningar, tv Allt detta som initiativtagaren möter och upplever bidrar till kunskap om kontexten.

Ledarskap inom samhällsentreprenörskap Att vara i kontexten Analys av kunskap Söka efter lösning Organisera och mobilisera Förverkliga Oidenti-fierade behov Samhällsvärde Input och output Kunskap om kontexten Identifierat behov Idé/Vision En organisation Den kunskap om kontexten som entreprenören har fått analyseras och olika delar av kunskap läggs samman och bildar en helhet – exakt hur analysen görs har vi inte kunnat identifierat men det sker bland annat i kommunikation med andra och en hel del tänkande och funderande. Genom analysen av kunskap så identifieras ett behov. Det kan vara ett specifikt behov men det kan också vara flera olika behov som identifieras. Det kan vara ett behov som är vagt eller klart uttalat. Behoven kan vara att ge individer långt från arbetsmarknaden stöd att komma in på arbetsmarknaden, få en positivare syn på en geografisk plats, utbildningar, rent vatten, funktioner i samhället.

Ledarskap inom samhällsentreprenörskap Att vara i kontexten Analys av kunskap Söka efter lösning Organisera och mobilisera Förverkliga Oidenti-fierade behov Samhälls-värde Input och output Kunskap om kontexten Identifierat behov Idé/Vision En organisation När behovet har identifierats börjar ett sökande efter en lösning till det identifierade behovet eller behoven. Initiativtagaren söker olika lösningar och tänker igenom och prövar dem. Exempel på vad som sker här är diskussioner med andra, att se och höra om andras lösningar, analyserande av det identifierade behovet och att söka olika lösningar och pröva dem, förkasta dem eller behålla dem. Sökandet efter en lösning leder fram till en idé eller vision gällande vad som behöver göras. Ideen eller visionen kan vara att bygga ett vattensystem, starta ett kooperativ för att hjälpa personer som står långt från arbetsmarkanden in på arbetsmarknaden, förbättra synen på bygden, öka inflyttningen.

Ledarskap inom samhällsentreprenörskap Att vara i kontexten Analys av kunskap Söka efter lösning Organisera och mobilisera Förverkliga Oidenti-fierade behov Samhällsvärde Input och output Kunskap om kontexten Identifierat behov Idé/Vision En organisation När en ide eller en vision om vad som behöver göras har framkommit så börjar man att organisera sig och mobilisera sig. Initiativtagaren söker möjligheter för att uppnå den identifierade idéen eller visionen genom att skapa någon form av organisation och mobilisera resurser som behövs. Det kan vara människor som behöver vara inblandad, lokaler, pengar, nätverk som behöver byggas upp, identifiera kunder, utveckla strategier. I denna fas så verkar det också som om idéen eller visionen brukar klarna och bli mera specifik beroende på vilka möjligheter som ges. Genom att organisera och mobilisera så bildas någon form av organisation – som kan ha olika form, det kan vara ett företag, en offentlig organisation, en ideell organisation, eller ett projekt, eller så liten som ett papper och en penna. Organisationen behöver inte vara så ordnad utan kan också vara ett kaos, dock är det någon form av organisation.

Ledarskap inom samhällsentreprenörskap Att vara i kontexten Analys av kunskap Söka efter lösning Organisera och mobilisera Förverkliga Oidenti-fierade behov Samhälls-värde Input och output Kunskap om kontexten Identifierat behov Idé/Vision En organisation När någon form av organisation är på plats så är det möjligt att förverkliga idén eller visionen för att tillfredsställa det identifierade behovet och leverera samhällsvärde. Vilken sorts värde som levereras beror på alla de olika delarna som kommer tidigare i processen, dvs … Detta ser ut som om det är en process som går på en löpande band men i dessa olika delar (peka på aktiviteterna) så är det en vandrande och sökande process. Och dessa olika aktiviteter tar olika mycket tid allt från några timmar till flera år.

Ledarskap inom samhällsentreprenörskap Att vara i kontexten Analys av kunskap Söka efter lösning Organisera och mobilisera Förverkliga Oidenti-fierade behov Samhälls-värde Input och output Kunskap om kontexten Identifierat behov Idé/Vision En organisation Utveckling och användande av kompetens Genomförande av politiska beslut och handlingar Utveckling och användande av nätverk Utveckling och användande av kompetens – kan ske genom olika utbildningsinsatser, genom olika anställningar, diskussioner mm Genomförande av politiska beslut och handlingar – sker på olika nivåre , lokalt, regionalt, internationellt och globalt. Stöttar, motarbetar eller förhåller sig neutral. Utveckling och användande av nätverk – de bidrar med ideer, kontakter, erfarenhet, öppnar dörrar mm Etablering av initiativet – att få andra att tro på initiativet och stötta initiativet och erkänna att det är bra och existerar Skapande av finansiella möjligheter - processer som tillhandahåller olika finansiella möjligheter. Skapande av information i media - det media skriver påverkar initiativen i olika riktningar ibland negativt och ibland positivt Utveckling och användande av vetenskapliga resultat – Vad vi här i dessa lokaler diskuterar och presenterar påverkar samhällsentreprenörerna Skapande av finansiella möjligheter Skapande av information i media Etablering av initiativet Utveckling och användande av vetenskapliga resultat

Slutsatser Det finns oidentifierade behov ute i samhället som kan omvandlas till samhällsvärde Det finns ledarskapsprocesser inom området samhällsentreprenörskap som bidrar till samhällsvärdet Viktiga aktiviteter för att skapa samhällsvärde är: Viktiga beståndsdelar för att skapa samhällsvärde är: Stöd utifrån påverkar möjligheterna att skapa samhällsvärde Oidenti-fierade behov Samhälls-värde Ledarskap inom samhällsentreprenörskap Att vara i kontexten Analys av kunskap Söka efter lösning Organisera och mobilisera Förverkliga Kunskap om kontexten Identifierat behov Idé/Vision En organisation

Slutsatser Alla delar i processkartan bidrar till graden av det samhällsvärde som skapas

Tack för att ni lyssnat! anna.aslund@miun.se