IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Så här jobbar vi på smaragden
Barnanpassad utredning
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Patientenkät sommaren -13
Att kläcka och vaska idéer
Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss Som var barn på 50-talet, 60-talet och 70-talet inte ha överlevt.
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
 För att få kunskaper om arbetslivet  Förstå vad det betyder för människan och samhället att arbeta.  Lära sig om att få vara med och bestämma och.
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Högskoleförberedelse
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Syftet med en personlig handlingsplan
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
ERGONOMI Vad är det?.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Workshop inför Projektet
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Askersunds kommun
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Björknässkolan Nacka kommun
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Att tillsammans påverka!
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Delaktighet.
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Dagens presentation  Vad är Öppna programmet och hur arbetar vi?  Hur ser vårt datoranvändande ut?  Tid för frågor.  Daniel Anderberg IT-samordnare.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Läroplansträff Välkomna!.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Löneförhandlingskommunikation
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Presentationens avskrift:

IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?

Vad har vi gjort? Tvärvetenskapliga programmet startade 2001 Varje elev har en egen bärbar dator Samarbetsinlärning Flexibelt lärande- eget ansvar Ämnesövergripande projekt

Vad tycker eleverna? Datorn – anteckna, söka information och kommunicera Pluggnet Arbetssättet – en frihet Lärare och hjälp

Traditionell undervisning Ansvar- det är något som man ändå måste lära sig senare i livet, man kan inte lägga ansvaret på andra. Mer självständigt fast i grupp. Nytta i framtiden - inte plugga för provet utan för varaktig kunskap.

Diskussion Vad är det värsta som kan hända? Vad är det bästa som kan hända?

I nöd… Det kan ta några misslyckade projekt innan man får kläm på det. Utvärdera och förbättra till nästa gång. Vissa ämnen är ”lättare” att jobba i projekt med, men alla går! Det kan bli merjobb i början, men när man väl börjat vill man inte gå tillbaka till det gamla! För att undvika det ska man tänka på att man inte behöver uppfinna hjulet på nytt- kolla in gamla uppgifter och se om det går att sätta ihop dem till något nytt.

och i lust… Våga lita på eleverna och ge dem stor frihet att vara kreativa. Slutresultatet blir oftast bättre än vi trodde från början. Större ämnesområden och större uppgifter kan genomföras som annars hade varit omöjliga att göra som ensam lärare. Gemenskap i arbetslaget. Det är berg- och dalbana ibland, men man lär sig mycket av och om varandra!

tills… Att alla vill ha en förändring och pröva något nytt. Att man vill samarbeta kring ett gemensamt tema. Att man har en gemensam arbetslagstid en gång per vecka- en timme räcker fint! Att man sitter nära varandra helst i samma arbetsrum och gärna träffas på fika och lunch, då kan många idéer diskuteras direkt. Mail fungerar också bra. Tänk inte så mycket- kör! Ev problem kan lösas på vägen!

vi hittar ett bättre arbetssätt! IKT får inte bli ett självändamål, pedagogiken måste utgöra grunden. Skolan måste utbilda morgondagens arbetskraft. Se framåt- inte bakåt.

Kontakt: