Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
Nulägesanalys genom frågor
Källkritik.
Motivation och förändring
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
Metodstöd.
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
Pronomen.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Högtidstal Retorik.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Passion, Samhörighet och Kärlek
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Music: Nightengale Serenade
Kommunikation och samspel
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Skriva noveller.
Idrottspsykologi.
Identitet Vad formar oss till oss?.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Formare 2015 Motivation.
Socialpsykologi.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Självkänsla.
Presentationens avskrift:

Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995) 2011-04-09 Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995) Självkänsla = Bedömningen av din självbild (Norton & Morgan, 1995) Tillägg: Eftersom du vet så enormt mycket om dig själv så är det omöjligt att bedöma allt, därför väljer vi ut delar ur självbilden som vi tycker är viktiga och det valet sker oftast omedvetet men påverkas av människor runt omkring och samhället personen lever i (Fox, 2000)

”När jag känner mig attraktiv – då känner jag mig nöjd med mig själv” ”Min syn på mig själv är knuten till hur bra det går i skolan” ”När jag följer mina moraliska principer får min känsla av självvärde en ’boost’” ”Jag känner mig nöjd när jag presterar bättre än andra på en uppgift” ”Min självkänsla är beroende av hur andra ser på mig” ”När jag inte känner mig älskad av mina familjemedlemmar, så går min självkänsla ner” ”’Guds kärlek’ är viktig för min självkänsla” Fritt översatt från The Contingencies of Self-Worth Scale (Crocker, Luthanen, Cooper & Bouvrette, 2003)

Stabil eller instabil (Kernis , 1993) Villkorad eller ”’true’ self-esteem” (Deci & Ryan, 1995) De specifika områden som människor baserar sin självkänsla på (contingencies of selfworth [CSWs]; Crocker & Wolfe, 2001) Inre eller yttre (Johnson, 2002)

Inre självkänsla Yttre självkänsla Baseras på faktorer som bara personen själv kan påverka, inkluderar en acceptans för den man är och kan liknas vid en inre trygghet (Johnson, 2003). Baseras på yttre faktorer som ex. utseende, ägodelar, prestation (Johnson, 2003).

Självkänsla = Bedömningen av din självbild (Norton & Morgan, 1995) = vad man får bekräftelse för Självkänsla = Bedömningen av din självbild (Norton & Morgan, 1995) Tillägg: Eftersom du vet så enormt mycket om dig själv så är det omöjligt att bedöma allt, därför väljer vi ut delar ur självbilden som vi tycker är viktiga och det valet sker oftast omedvetet men påverkas av människor runt omkring och samhället personen lever i (Fox, 2000)

Hög självkänsla - positiv och tydlig bild av sig själva. Låg självkänsla - mer neutral inställning till sig själva, men framför allt kännetecknas de av att ha en otydlig, osäker, instabil och inkonsekvent bild av sig själv (Campbell & Lavallee, 1993).

Personlig utveckling genom ökad självkänsla 2011-04-09 Personlig utveckling genom ökad självkänsla

Utvecklingsprocessen Nulägesanalys Önskeläge Utvecklingsprocessen

Carl Rogers (1902-1987) menade att de som utvecklar sina själv till själv som är deras egna, unika kan kallas fullt fungerande människor, och det handlar då om en strävan att försöka nå det sanna jaget (Rogers, 1959).

Tänk på ett tillfälle då du mådde riktigt bra. Beskriv dig själv då! Önskeläget Tänk på ett tillfälle då du mådde riktigt bra. Beskriv dig själv då! Tänk på ett tillfälle då du ”var i ditt esse” typ känslan ”detta är verkligen jag!”. Beskriv dig själv då. Tänk på ett tillfälle du var nyförälskad – beskriv dig själv då! Om du skulle använda ögonen hos den du var nyförälskad i – hur skulle han/hon beskriva dig? Om en god vän skulle beskriva dig, vad skulle han eller hon kunna säga? Tänk på personer du beundrar. Vad beundrar du hos dem?

Hur skulle jag vilja vara som människa? Önskeläget Hur skulle jag vilja vara som människa? Exempel på hur det skulle kunna se ut: Pålitlig God lyssnare Engagerad Rak och ärlig på ett bra sätt Spontan Nöjd med att vara den jag är Bjuder på mig själv

Utvecklingsprocessen Nulägesanalys Önskeläge Utvecklingsprocessen

Utvecklings-processen 2011-04-09 Utvecklings-processen Det inre samtalet Händelse Inre samtal Respons Ursprung: The Cognitive Model (Beck, 1995)

Utvecklings-processen 2011-04-09 Utvecklings-processen Händelse

Utvecklings-processen Händelse

Utvecklings-processen Din självbild Ditt beteende Andras beteende mot dig Andras bild av dig

Utvecklings-processen Händelse = veta vad man vill välja istället

Utvecklings-processen Händelse

Utvecklingsprocessen Nulägesanalys Önskeläge Utvecklingsprocessen

Utvecklings-processen

Personlig utveckling genom ökad självkänsla Öka sin självkännedom Bli mer den man vill vara Bli bättre på att hantera situationer i vardagen Öka och stabilisera sin självkänsla

Utvecklande klimat, Göteborg, 091119 2011-04-09 När känner du dig kompetent? Dvs. hur definierar du framgång? Daniel Ekvall & Rasmus Tornberg 27

Utvecklande klimat, Göteborg, 091119 2011-04-09 Målinriktning När känner du dig kompetent? Dvs. hur definierar du framgång? Genom att fråga detta till mängder av personer har forskare tagit fram två kategorier av svar och utifrån detta gjort följande uppdelning: Utvecklingsinriktad Resultatinriktad Framgång ses som att… prestera bra i jämförelse med tidigare prestationer prestera bra i jämförelse med andra Värde sätts på… ansträngning, utveckling, lärande att vara bättre än andra Utveckling/lärande… är målet är ett medel för att nå målet Daniel Ekvall & Rasmus Tornberg

Hur påverkas en persons typ av målinriktning? “Motivations- klimat” Ledare Gruppen som man är en del av Föräldrar Vänner Samhället Media

Gruppens påverkan Att vara accepterad och känna anknytning till andra i den sociala miljön som man befinner sig i är ett grundläggande mänskligt behov, som bör vara tillfredställt för att en person ska känna välbefinnande.

Motivationsklimat - föräldrar Föräldrars syn på framgång och kompetens påverkar barnens syn på vad som är framgångsrikt och kompetent – alltså barnets målinriktning

Motivationsklimat - ledaren Har väldigt stor betydelse för motivationsklimatet i gruppen – hur kan påverka, ska vi prata om strax.

Målinriktning påverkas av motivationsklimatet… … med en utvecklingsinriktad målinriktning (som ofta skapas genom ett utvecklingsfokuserat motivationsklimat) kan personen själv genom ansträngning känna sig ”lyckad” och ”framgångsrik”. Personen själv har möjlighet att nå den här känslan genom att göra saker som han/hon kan påverka. Detta är väldigt fördelaktigt för självkänslan!

Utvecklande klimat, Göteborg, 091119 2011-04-09 Några tips för att försöka få personer att sätta krav som är bra för deras självkänsla gällande prestationsgrejer Försök hitta uppgifter som är lagom utmanande för personen. Ge beröm i självjämförande perspektiv. Uppmuntra personen att ”tävla mot sig själv”. Se ”misstag” som lärdomar som gör att man kan klara saker bättre nästa gång. Låt personerna ni jobba med sätta mål utifrån saker de kan påverka själva. Fokusera på processen mot något de vill nå. Uppmuntra ansträngning. Daniel Ekvall & Rasmus Tornberg

Vad tror ni att ni ska titta lite närmare på för att kunna ta med er? Jag har min kompetens som är begränsad. Men trots detta – utifrån det som vi har pratat om idag – vad tror du att du kan ta med dig till din (/framtida) arbetssituation? Vad tror ni att ni ska titta lite närmare på för att kunna ta med er?

Tid för frågor och funderingar!