Reformationen
Albigenserna John Wycliffe—kritik av påvedömet Jan Hus—Wycliffes läror plus nationalism
Reformationen Uppror mot Rom Nationella, ekonomiska och moraliska faktorer Reform inbyggd i det kristna budskapet
Påvarnas ”babyloniska fångeskap” Konflikten med Filip den sköne Avignon och Rom Två eller tre påvar?
De intellektuella rötterna Humanismen Pico della Mirandolas människosyn—det personliga ansvaret ”Devotio moderna”—den religiösa inlevelsen (Teresa av Avila) Det Nya Jerusalem
Martin Luther (1483-1546) Augustinsk munk - ”via moderna”: Ockhams nominalism - pessimistisk människosyn (Augustinus) - tron styr förnuftet - voluntarism (”Guds allmakt) Avlaten Oktober 1517—"De 95 teserna om avlatens innebörd” Konflikt med Rom--bannlyst
Teologiska frågor Frälsning: ”tron alena” (goda gärningar räcker inte) Religiös auktoritet: Bibeln (inte kyrkans undervisning/tolkning) Vad är kyrkan? Hela den kristna gemenskapen (inte prästerkapet) Högsta form av kristet liv? Både religiöst och sekulärt liv—att följa ens kallelse (inte att vara munk eller präst)
Reformationen Återgång till Augustinus Schism? Upplösning av den medeltida syntesen (både den skolastiska filosofin och påvens makt) Boktryckarkonstens betydelse
Konsekvenser Bondeuppror Luthers maktsyn Luther: ingen humanist (paradoxen)
Zwingli och Calvin Nattvärdsläran: konflikten med Luther Calvin: - predestinationsläran - människosyn: människan är svag—frälsning bara genom Guds nåd - arbetets betydelse Anabaptisterna: återgång till den tidiga kristendomen
Anabaptisterna: - återgång till den tidiga kristendomen - gemensam egendom - kvinnans självständighet i församlingen - separation mellan kyrka och stat - ingen vapentjänst Luthers, Zwingli och Calvins kritik: sekulariseringsrisken
Reformationen Katolska kyrkans källor: - judisk historia - grekisk teologi - romersk kyrkorätt Reformationen bidrog till: - förstärkningen av de judiska elementen (Gamla Testamentet) - att tona ned de grekiska elementen - avfärdandet av de romerska elementen