Riktlinjer för telefoni

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

KPR. Kommunala Pensionärsrådet. Sammanträde 8 april Anteckningar - Sammanställning av sammanträdet vid Motala KPR av Hans Lobell.
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Ett gott liv i ett livskraftigt län
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
Suicidnära patienter – från kartläggning till antagna riktlinjer
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Kommunikationsplan för Förskolechef
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Välkomna till föräldramöte
Regionala Vårdriktlinjer
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Patient vistades ensam i sjukhusets
Bil. 1. Grafisk presentation av händelsekedjan
vi revolutionerar bokning av vård
Riktlinjer för namnsättning
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
“Bättre flyt II” - opererande verksamhet 2009/2010
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Hur Solo-group konceptet kan effektivisera teamtandvården
 Kliniken  2 tandsköterskor, 2 tandhygienister, 1 tandläkare  4 behandlingsrum  En sköterska i receptionen under hela dagen  Syfte med undersökningen.
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha.
Välkommen till Ledardagen!
6 april april april april april april april april april april 2017
Kan man förbättra omhändertagandet på akuten?
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Landstinget Kronoberg
VIS Verksamhetens InformationsSystem. Vad är VIS?
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Copyright © 2014 Datatal AB. All rights reserved. Vad? Ett återuppringningssystem - samtalsbokning istället för kö för bl.a. vårdcentraler och bilverkstäder.
Riktlinjer för patientinformation
Patientlagen och information till patienter och närstående
”Ett gott liv i ett livskraftigt län”
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Motions- och Idrottskadeenhet
Det ständiga förbättringsarbete
BjH 8 mars BjH 8 mars
Oplanerade aktiviteter Namn: Datum:Tidpunkt: Sätt ett streck för varje gång en oplanerad aktivitet i form av en störning eller ett avbrott inträffar totalt.
Landstinget Anette Gruvhagen Barnmorska
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
En säker e-tjänst till vården
Mars 2010 Eva Sjölund Bemötande/Patientsäkerhet Arbetet sen Patientsäkerhetsrådet bildades 2007 Mätning och uppföljning Hur verksamheterna arbetar Planeringen.
Arbetsgång vid överflyttning av patientinformation från lio
Labmedicin Skåne i Ystad
NP mottagningen BUP Lund
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
VIS Verksamhetens Informations System VIS är en sök- och samarbetsplattform som täcker hela Norrbottens Läns Landstings dokumenthantering- och informationsbehov.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Uno. Telefonistinstruktion.
Styrelsen Revision och valberedning
Landstinget i Västerbotten Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Landstinget i XXX Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Fokus efter start av MSS
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Hälso- och sjukvård i Region Östergötland Hur söker jag vård?
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Nationell patientöversikt
Tillsammans för ökad patientsäkerhet
Nationell patientöversikt
Göteborgs Stad öppnar ett kontaktcenter för att göra det enklare för boende, besökare och företag att kontakta staden Oktober 2012.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Presentationens avskrift:

Riktlinjer för telefoni ”Det ska vara lätt att komma i kontakt med Landstinget Kronoberg och ett gott bemötande är en självklarhet”

Bakgrund Det fanns inga gemensamma riktlinjer för telefoni i landstinget Riktlinjerna är ett led i arbetet med bemötande- och tillgänglighetsfrågor i landstinget En arbetsgrupp, med representanter från olika verksamheter i landstinget, har varit med och utformat de nya riktlinjerna

Syfte Ökat patientfokus Att skapa en gemensam grundsyn i Landstinget Kronoberg för hur telefonerna bör användas/skötas

Riktlinjerna innehåller Telefonbemötande ”etikettregler” Rutiner vid frånvaro Rutiner för TeleQ Hantering av telefontider och röstbrevlåda Regler för mobiltelefoni och internetuppkoppling Regler för privat användning av telefoner

Telefonkultur ”etikettregler” Samtal besvaras inom fem signaler Den som svarar på inkommande samtal ansvarar för att samtalet blir korrekt behandlat Medarbetare i vården svarar enligt principen: enhet-namn-titel/yrke Övriga landstingsanställda svarar enligt principen: enhet-namn Missnöjda kunder/patienter bemöts med en lugn och respektfull ton Missnöjda kunder/patienter får information om var de kan vända sig med sina klagomål

Rutiner vid frånvaro - hänvisning Inga telefoner lämnas utan hänvisning vid t ex luncher, fikaraster, sammanträden, hemgång eller annan frånvaro Telefoner används på ett sätt som inte stör verksamheten, hänvisa t ex egen telefon under patientbesök

TeleQ dygnet runt Alla vårdcentraler ska ha TeleQ. Flertalet mottagningar i landstinget bör också ha TeleQ (undantag mindre mottagningar där det passar bättre med telefontider) TeleQ ska vara öppen dygnet runt under vardagar (Vårdcentraler: mån kl 6.30 – fre kl 17) (Sjukhusens mottagningar: mån kl 06.30 – fre kl 12) Tid mellan inringning och uppringning bör inte vara mer än två timmar under ordinarie öppettider. Övrig tid meddelas patienten en tid för uppringning på förmiddagen följande vardag. För att garantera ett enhetligt meddelande och viss basinformation, spelar alla in samma röstmeddelande i TeleQ enligt mall Varje enhet ska ha en till två kontaktpersoner för TeleQ

Generösa telefontider De mottagningar som inte har TeleQ ska istället erbjuda generösa telefontider Telefonen ska alltid vara bemannad under utsatt telefontid Om röstbrevlåda används ska den lyssnas av kontinuerligt under mottagningens öppettider

Zoner för mobiltelefoni & internetuppkoppling Inom Landstinget Kronoberg är det tillåtet att använda mobiltelefon, vara uppkopplad på Internet eller använda likvärdig utrustning i de utrymmen som inte är skyltade som förbudszon Om ett område definieras som förbudszon eller inte beror på risken för driftstörningar av medicinteknisk utrustning och vilket hot det innebär mot patientsäkerheten.

Privat användning Privat användning av fasta telefoner och mobiltelefoner får inte störa verksamheten och tillåts endast i mindre omfattning Tänk på att det kan vara en patientsäkerhetsrisk!

Förbudszoner som definierats Delar av akutkliniken Förlossningen HIA Ljungby IVA Klinisk fysiologi - behandlingsrum Neonatalavdelningen Operationsavdelningen Ögonkliniken – på operationsrum ÖNH-kliniken Ljungby ÖNH-kliniken Växjö - vid hörselmätboxar och poloperationsrum Tre meter runt om EKG-maskin

Mer information på webben Riktlinjerna hittar du på webben: (A-Ö>bemötandepolicy>Riktlinjer telefoni). Där finns också länkar till: - mall för meddelande i TeleQ lathund för telefonhänvisningssystemet mer information om zoner för mobiltelefoni och internetuppkoppling