Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Läkaren och det rådgivande samtalet
Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
Nationella screeningprogram
Motivation och förändring
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Utgångspunkter/Genombrott
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Hur tänka och göra som processtödjare
SET Social Emotionell Träning
Landstingens framtidsplanering i NLL - verksamhet och lokaler
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Bättre liv för våra äldre
Vital i Norr Bättre liv för våra äldre Samverkan i praktiken Viveca Lundmark Anna Nilsson Agneta Sandman.
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Nya utvecklingssamtal
Välkommen till Ledardagen!
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Årjäng Årjängs kommun har invånare.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Framtidens specialistläkare
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Detta är God Vård.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Specialister på IT-arbetssätt.
Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Samhällsvetenskapliga metoder
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Strategiska perspektiv på verksamheten
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Detta är God Vård
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Att mäta för att lära.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Hej och välkommen! Presentation av projektledare, ansvarig chef och alla i projektgruppen Namn, funktion och exempel på vad som är roligt med jobbet Praktiska.
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Dålig kvalitet - isberget
Palliativ vård och samordning
Formare 2015 Motivation.
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
EBP-cirkel BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
Kommunikationsprocesser
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
GOIF A och U lag 2010/2011.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Presentationens avskrift:

Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!

är inte att få folk att acceptera nya idéer, utan att få dem att överge de gamla. John M Keynes

Professionell kunskap  Ämneskunskap  Personliga färdigheter  Värderingar, etik Förbättring av diagnos och behandling Förbättring av processer och system i hälso- och sjukvården + Ökat värde för dem vården finns till för Utvecklat efter P Batalden & P Stoltz Förbättringskunskap  System  Variation  Förändringspsykologi  Lärandestyrt förändringsarbete

Hur reagerar vi på nya idéer? ’ Rogers kurva’ Komma sistare Late majority Hitta på-are Innovators Hoppa på-are Early adopters Komma förstare Early majority Över min döda kroppare Laggards 3%13%34% 16% Everett Rogers

Nya rutiner, Utbildning Standardisera förenkla Automatisera Förbättrade tekniska och rumsliga lösningar ”Effektiva förändringar”

Vilka åtgärder har LITEN effekt när det gäller att förändra praxis?  Skriftliga rekommendationer  Föreläsningar  En enda åtgärd

Vilka åtgärder har GOD effekt när det gäller att förändra praxis?  Påminnelser  Academic detailing - konkreta patientfall med klinisk expert  Interaktiva diskussioner med feed-back  Datoriserat beslutsstöd  Underlättare  Flera åtgärder tillsammans!

’Var det du som sa att det var roligt att mäta?’

Adoptera……… ta till sig ny kunskap  En personlig process där jag gradvis blir motiverad att förändra mitt arbetssätt….. Medvetenhet Intresse Värdering Vilja

Hur då?  Dra idéerna till sig – tryck inte ut dom!  Vardagens patientmöten – utnyttja dessa!  Sociala system för att kommunicera värdet av förändring!  Fokus på relationer och stöd

Nu tränar vi själva………..

En del kommer att känna sig illa till mods och vara mycket medvetna om sig själva Lärdom: Informera om kommande förändring och motivet!

Man kommer att förvänta sig att man skall ge upp någonting Lärdom: Peka på vinsterna!!

Man kommer att känna sig ensam trots att alla går igenom samma förändring Lärdom: Ta tid att bygga förtroende och efterfråga nya idéer…

Man är olika redo för förändringar Lärdom: Var lyhörd…vilka är motiven till motstånd!?

Det finns en gräns för hur mycket förändring som kan hanteras på en gång…….. Lärdom: Engagera folk tidigt och låt dem sätta sina gränser

Tack för mig !