Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Material för projektarbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Studierektor/universitetsadjunkt
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Läsplatta i undervisningen
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Policy för miljö och hållbar utveckling
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Summering av brainstorm 2
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
VART SKA VI…?.
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Nya utvecklingssamtal
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Nya förutsättningar för lärande
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Webbresursen PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens
1. Uppgiften presenteras
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms.
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
IT som stöd för kvalitetsarbetet
Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög.
Skolutveckling via digitala medier
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Att lära sig att analysera
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
En guide för arbeten i SO
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föra in tillgänglighet i undervisningen
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
From Great To Excellent
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Heby kommuns kvalitetspolicy
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Enkät i gymnasieskolan 2015
Presentationens avskrift:

Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund

Publicistiska arbetssätt i skolan

Kurslitteratur Åkerlund, D. (2008). Publicistiska arbetssätt i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Publicistiska arbetssätt i skolan Publicering på nätet Varför publicistiska arbetssätt i skolan? Möjligheter och hot Förändringar i samhället och skolan Tekniken blir enkel Lagar och avtal Personlig integritet, PUL IT-policy & avtal Upphovsrätt, URL Pedagogik och praktik Pedagogiska utgångspunkter Teknik och organisation Bilder, ljud, video & journalistiskt skrivande

Fördjupningsarbete

IT som kommunikation och stöd för lärandet I grupp om tre till fem studenter ska ni förbereda en lärsituation med ett publicistiskt arbetssätt enligt Åkerlund (2008). Förberedelsen ska kunna användas i en verklig situation i er kommande pedagogiska verksamhet och ett IT- baserat publicistiskt medium som behandlas i boken (ibid) ska användas. Det kan t ex vara en blogg, en wiki, en webbtidning, digitala portföljer eller webbteve. Gruppen ska sedan producera och publicera en produkt som den skulle kunna se ut när elever använder era förberedelser i en tänkt framtida lärsituation. Vi ska alltså få ett exempel på hur ni tror att resultatet av lärsituationen i verklig skolverksamhet kan se ut. Litteratur Åkerlund, D. (2008). Publicistiska arbetssätt i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Hur ser det ut i skolan?

IT som verktyg? IT sägs ofta vara ett verktyg, t ex för lärande. Verktygsmetaforen antyder att ämnet inte har en mening i sig själv utan endast som stöd för andra ämnen. En annan problematisk konsekvens av verktygsmetaforen är att det gamla talesättet ”när du har en hammare så ser allt ut som spik” allt för ofta blir sant. IT som stöd för lärandet!

IT-användning i skolan "Äldre lärare använder internet mer i undervisningen." CMA på uppdrag av KK-stiftelsen. (2003). It i skolan: Centrum för Marknadsanalys AB. CMA på uppdrag av KK-stiftelsen. (2006). It i skolan - attityder, tillgång och användning (No ). Stockholm: KK-stiftelsen.

IT-användning i skolan CMA på uppdrag av KK-stiftelsen. (2006). It i skolan - attityder, tillgång och användning (No ). Stockholm: KK-stiftelsen.

IT-användning i skolan CMA på uppdrag av KK-stiftelsen. (2006). It i skolan - attityder, tillgång och användning (No ). Stockholm: KK-stiftelsen.

IT-användning i skolan CMA på uppdrag av KK-stiftelsen. (2006). It i skolan - attityder, tillgång och användning (No ). Stockholm: KK-stiftelsen.

IT-användning i skolan CMA på uppdrag av KK-stiftelsen. (2006). It i skolan - attityder, tillgång och användning (No ). Stockholm: KK-stiftelsen.

Exempel på administrativt IT- stöd

Exempel 1 på IT som stöd för skolutveckling Elevunderlagen har under lång tid varit sjunkande i många skolor i glest befolkade områden vilket medför minskade resurser till dessa skolor. Denna utveckling fortsätter och i många skolor kommer resursbristen inom kort att göra det omöjligt att bibehålla undervisningens kvalitet och nå skolans mål.

Exempel på IT som stöd för skolutveckling Utifrån problembeskrivningen ovan formulerades följande möjligheter som intressanta att utforska vidare: Gemensam organisation i samarbete. Den enskilda skolan delar ut en stark resurs, t ex en duktig lärarresurs och får tillbaka andra skolors resurser. IT ‑ stöd i form av videokonferens, grupprogramvara och e-post är viktiga delar i samarbetet. Samarbete i IT-stödsorganisation. De resurser som finns i länets ITiS-handledare utnyttjas gemensamt som IT-pedagogiskt stöd. Gemensam teknikbuss. Dyr utrustning som inte behövs hela tiden på skolan delas och transporteras mellan skolorna.

Exempel på IT som stöd för skolutveckling

Exempel 2 på IT som stöd för skolutveckling Vision En webbsida där man kan välja perspektiv (olika lärarperspektiv och olika elevperspektiv) och olika aspekter av en karta över det utvalda området. Till denna karta kan de knyta ny information genom att ange GPS-koordinater, skriva text, ladda upp bilder, ljud, video, m m. I webbsidan kan lärare se vilka objekt andra lärare använt och på vilket sätt och lägga in sina strävanden efter bra lärmiljöer. Elever kan sedan samla, spara, filtrera, söka, jämföra och visualisera information som andra lagt till i kartbilden och diskutera data runt lärobjekten.

GIS i skolan, Pedagogiska grundidéer Pedagogiska grundidéer bör vara hitta en modell där GPS och digitala kartor kan stödja följande på ett bra sätt: Konstruktion av kunskap i elevernas sociala sammanhang där elever skapar kunskap med elever i sin närhet och på andra orter. Elevaktiva arbetssätt där eleverna känner delaktighet och klar koppling till sin omvärld i sitt lärande. Verklighetsanknytning till lärandet genom koppling till närmiljön. Ämnesövergripande lärande genom gemensamma lärobjekt med möjlighet till fokusering på olika aspekter och samarbete över ämnesgränser. Stöd för lärare som i samarbete med andra lärare kan skapa lärobjekt och lärmiljöer. Ökad motivation för att finna egen ny kunskap genom att eleverna ser att de själva bidrar till kunskapsprocessen.

GIS i skolan

Ny lärarutbildning Utredningen rekommenderar att: man inom samtliga lärarutbildningar undersöker hur IT på lämpligaste sätt kan integreras i utbildningen för att ge de blivande lärarna den IT-kompetens som läraryrket kräver.