Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Elsa Beskow.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Ett fel på kvinnor.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Hans och Greta.
Lösningsinriktad Pedagogik.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kompetensombudsträff
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Vi ställde frågan: Vad betyder den ”Den Aktiva patienten” för dig?
Skolutveckling i samverkan
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Lösningsfokuserat arbetssätt
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
FaR® på Hisingen Anders Esko, leg sjukgymnast
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
En hälsofrämjande vårdcentral
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tidiga insatser för barn i förskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Ledarutveckling över gränserna
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Diskussionstillfälle 4
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Bra planering skapar trygghet
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Egen styrka-projektet
Förvaltning/avdelning/enhet Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Alexandra Andersson Falkenbergs kommun Maria Bäcklund Varbergs Kommun.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Heby kommuns kvalitetspolicy
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Presentationens avskrift:

Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund - Hur två professioner möts i en gemensam modell

Två förvaltningar Två professioner

Bakgrund Startade, augusti 2006 Familjeförskolan är en riktad verksamhet för föräldrar i behov av stöd och med barn i åldern 0-6 år Komplement till den generella förebyggande verksamheten i kommunen.

Målgrupp Föräldrar som behöver extra stöd under en period x Barn som befinner sig i riskzon

Vem kan hänvisa familjer till Familjeförskolan ? BVC BMMx Socialtjänstx Förskolanx Mödra- barnhälsovårdspsykologx Föräldrar kan själva ta kontakt

Gemensam grund Basutbildning Fördjupningskurs Handledning Seminarier och konferenser

Familjeförskolan Pedagogisk gruppverksamhet Regelbundna föräldrasamtal x Pedagogisk gruppverksamhet Regelbundna föräldrasamtal Övrig tid, ex. studiebesök av föräldrar och andra professionella, samverkan, möten, trepartsmöten, handledning, planering av verksamheten och samtalen.

Grundantagande Att se och bygga på det framgångsrika i varje barn Föräldrar vill sitt/sina barns bästa och gör sitt bästa för att samarbeta Genom ett professionellt och personligt bemötande skapar vi ett sammanhang som präglas av hopp och tilltro där förändring är möjlig Hitta lösningar tillsammans med föräldern som är tillräckligt bra för barnet/barnen Det finns alltid något som fungerar i familjen- bygg vidare på det

Lösningsfokuserat arbetssätt Förhållningssätt Samtalsmetod Lösningsinriktad pedagogik

Hur håller vi fast vid det vi gör? Genomsyrar hela verksamheten Frågeställningar för oss Utvärderingar Vi sprider och inspirerar kollegor i metoden Skattningsinstrument ORS, SRS Handledning Filmar Kompetensutveckling Lita på metoden

Utvärdering av dagen Vad gjorde du idag som du är nöjd över? Vad var det viktigaste du gjorde? Vad hade föräldrarna/barnen sagt var bra/det bästa? Vad tänker du att du har gjort idag som varit mest till nytta för föräldern? Om du bestämde dig för att vara ännu mer till nytta för föräldern i morgon, vad skulle jag se dig göra då?

Vad såg du föräldern göra idag som fick dig att tänka att det går framåt för föräldern och hennes/hans barn? Vad såg du föräldern göra idag som får dig att tänka att hon anstränger sig för att göra sitt bästa i en för henne svår situation?

Personliga reflektioner Två professioner – gemensam modell Säkrare Mer respektfullt förhållningssätt Arbetsglädje Slippa vara expert Lämna jobbet på jobbet Lättare känsla

Tvärprofessionell myndighetsgemensam modell.