Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Advertisements

MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Nyttorealisering på 10 min
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Miljömålsberedningen Miljömålen i förändring – exemplet långsiktigt hållbar markanvändning Rolf Annerberg Miljömålsberedningens ordförande.
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Fjärde järnvägspaketet
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
Att få rätt saker att hända
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
En plattform för samhällsekonomisk analys
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?

SSI djupa borrhål Kasamseminarium SSI:s syn på alternativ och djupa borrhål Kasamseminarium om djupa borrhål Stockholm, mars 2007 Björn.
Nollalternativ i en MKB
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Inriktningsplanering för
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Infrastrukturplanering
Strategisk inriktning för Trafikverket
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/4 Att välja efterbehandlingsåtgärd Utredningsprocessen.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Miljömålen består av tre slags mål
Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Energiförsörjningen och miljön
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Riktvärden för buller på skolgård väg- och spårtrafik. September 2017
Introduktion till processen för balanserad styrning
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Miljömålen består av tre slags mål
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Presentationens avskrift:

Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012 Medfinansiering av transportinfrastruktur – vad betyder de nya riktlinjerna för miljömålen? Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Grundläggande principer för god planering Identifiera problem eller mål, specificera och prioritera mellan olika mål (Politiska beslut) Identifiera kostnadseffektiva och alternativa sätt att nå målen (Myndighet och experter) Samråd med allmänhet och intressenter Justera planen utifrån samråd Välj och genomför alternativ/plan (Politiska beslut) Följ upp och vidta korrigerande åtgärder Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Den nya planeringsprocessen Positivt med reformering av planeringssystemet Kritik från Naturvårdsverket, SIKA och Riskrevisionen - Inte följt regeringens direktiv - Inte följt miljöbalkens bestämmelser om miljöbedömning - Inte bidrar till uppfyllelse av transportpolitiska mål - Bristfällig tillämpning av fyrstegsprincipen - Påtaglig osäkerhet avseende de samhällsekonomiska analyserna  brister i politiska beslutens kvalitet och jämförbarhet Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Den nya planeringsprocessen Medfinansieringsutredningens förslag otydliga Ny planeringsprocess påbörjad innan nya planeringssystemet klart Metod för miljöbedömning utarbetad innan planeringssystemet klart Kopplingen mellan den ekonomiska planeringen och den fysiska planeringen Medfinansieringsutredningen (SOU 2011:49) och Effektivare planering av vägar och järnvägar (SOU 2010:57) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

En sammanhållen planeringsprocess Kopplingen mellan ekonomisk och fysisk planering måste förtydligas och stärkas Identifieringen av lämpliga projekt i den ekonomiska planeringen kräver detaljkunskap om t.ex. riksintressen, natura 2000 och miljökvalitetsnormer Fyrstegprincipen måste finnas med också på projektnivå, val av alternativ ska ingå Transportplaneringen måste knytas till annan samhällsplanering Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Större genomslag för fyrstegsprincipen Åtgärder som kan påverka transportbehovet och val av transportsätt Åtgärder som ger effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur och fordon Trafikverket  bättre möjligheter trafikslagsövergripande Trafikverket  bättre möjligheter steg 2-4 åtgärder Risk för att steg 1 åtgärder inte hamnar i fokus, ej rådighet Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Planeringssystemet måste anpassas till kraven på miljöbedömning Planeringsprocessen och miljöbedömningsprocessen måste integreras Det måste finnas tillräckligt med tid för olika moment i processerna Tid för samråd (2-4 stycken) Det måste finnas tid att göra om ett moment i miljöbedömnings-processen Kort om tid mellan regeringsdirektiv om åtgärdsplan och färdig plan Alternativ bör genereras och konsekvensbedömas under processen Riksdagen kan inte besluta om enskilda stor objekt efter samråd om MKB (inte före heller) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Målen måste vara överordnade samhällsekonomiska beräkningar Bör användas med beaktande av de brister och osäkerheter som konstaterats Bör användas för att identifiera kostnadseffektiva åtgärder för måluppfyllelse ej styra samhällsutvecklingen Exempel på brister: Rutiner, organisering, uppföljning och styrning av metoderna Kalkylperioden 40 år allvarlig påverkan på klimatet mycket längre Sammanvägning av prissatta och icke prissatta effekter Inducerad trafik på längre sikt Enskilda projekt när det är helheten vi vill åt Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Kopplingen till mandatperioder Utgångspunkt: En ny riksdag ska så snart det är praktiskt möjligt ta ställning till den framtida inriktningen och åtgärderna som rör transportinfrastrukturen Inriktningen måste ligga fast över mandatperioder Det behövs breda politiska uppgörelser inom transportpolitiken liksom inom energi och utrikespolitiken Att knyta planeringen till mandatperioder riskerar att regeringen inte känner samma behov av breda uppgörelser Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Måste vara möjligt att ompröva beslut Nålsögefenomenet, 1994  sämre kostnadskontroll Planerat för vissa projekt i decennier Hur mycket nya vägar behöver vi om personbilstrafiken ska minska med 20 % till 2030? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Finansieringsfrågor Huvudprincip över statsbudgeten Trängselskatter som styrmedel ej finansieringskälla Medfinansiering kan påverka prioriteringsordningen Kommuner och regioner med god ekonomi kan gynnas Svårare att ompröva beslut pga ingångna avtal Avgiftsfinansiering av broar och tunnlar två nackdelar: dyrare och kan styra fel Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Det räcker inte med tekniska åtgärder! ”En övergripande slutsats från EET-strategin är att det inte räcker enbart med tekniska åtgärder, förnybar energi och reningsutrustning för att nå miljömålen”. (Strategin för effektivare energianvändning och transporter 2007) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Tekniken kanske räcker? ”Det är svårt att göra förutsägelser, särskilt om framtiden” På kortare sikt (15-20 år) kan man på grund av ledtider etc. se att tekniken inte klarar målet, särskilt inte om transporterna fortsätter att öka. På lång sikt är det svårare att veta hur långt tekniken räcker. Men till 2050 ska utsläppen ner från 10 till nära noll Andra problem: buller, yta, barriärer, energi, tid. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Beslutsstrategier - val av beslutsalternativ Förväntad nytta Mest sannolika utfallet Satsa på bästa möjliga utfall Undvik sämsta tänkbara utfall Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency