Vikande resultat i matematik hos svenska elever Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete Eleverna erbjuds inte möjlighet att utveckla alla förmågor Skolverket gavs 2011 i uppdrag att utreda och föreslå en didaktisk fortbildning
Läsåret 2013/14: ca 275 huvudmän, lärare och 720 matematikhandledare. Läsåret 2014/15: ca 285 huvudmän och utbildningsanordnare, lärare och 780 matematikhandledare.
Matematiklyftet är en fortbildning i didaktik för lärare som undervisar i matematik Syftet är att stärka och utveckla kvaliteten på undervisningen och på så sätt öka elevernas måluppfyllelse. Fortbildningen sker genom kollegialt lärande. Allt som lärarna läser, diskuterar och planeras prövas i den egna undervisningen.
Det didaktiska stödmaterialet finns tillgänglig på webben. Det innehåller texter, filmer diskussionsfrågor och förslag på aktiviteter. Utgångspunkterna läro-, kurs- och ämnesplaner. Materialet bygger på forskning om lärande i matematik och på elevers resultat i nationella och internationella undersökningar-
Om Matematiklyftet Lärportalen för matematik