 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Pedagogisk dokumentation
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
En reviderad läroplan för förskolan
VART SKA VI…?.
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Borlänge 13 maj 2014.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna!.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
UTREDNING OM CENTRAL AVGIFTSHANTERING. Inledning  Stadens budget 2013: – ”Kommunstyrelsen ska i samråd med utbildningsnämnden utreda hur en central avgiftshantering.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läslyftet det senaste nuläget.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Generella aktiviteter Aktiviteter som genomförts för att nå målet Organisationsöversyn har givit mer renodlade skolformsuppdrag.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
UNIVERSITETSSTYRELSEPERIOD.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Grundskolans åk 7-9.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Nätverk kursplanepiloter
BFL Bedömning för lärande
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Estetiska programmet 2015 Ylva Eriksson. Nyheter från Skolverket Yrkesdansarutbildningen Gymnasiesärskolan Stödmaterial särskilt begåvade elever Utvärdering.
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Matematiklyftet
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Välkommen till föräldrarmötet!
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Gruppverksamhet för asylsökande och nyanlända
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Plan För Ökad Måluppfyllelse
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att utveckla alla förmågor Skolverket gavs 2011 i uppdrag att utreda och föreslå en didaktisk fortbildning

 Läsåret 2013/14: ca 275 huvudmän, lärare och 720 matematikhandledare.  Läsåret 2014/15: ca 285 huvudmän och utbildningsanordnare, lärare och 780 matematikhandledare.

 Matematiklyftet är en fortbildning i didaktik för lärare som undervisar i matematik  Syftet är att stärka och utveckla kvaliteten på undervisningen och på så sätt öka elevernas måluppfyllelse.  Fortbildningen sker genom kollegialt lärande.  Allt som lärarna läser, diskuterar och planeras prövas i den egna undervisningen.

 Det didaktiska stödmaterialet finns tillgänglig på webben.  Det innehåller texter, filmer diskussionsfrågor och förslag på aktiviteter. Utgångspunkterna läro-, kurs- och ämnesplaner.  Materialet bygger på forskning om lärande i matematik och på elevers resultat i nationella och internationella undersökningar-

Om Matematiklyftet Lärportalen för matematik