Välkommen till Käppala skola 4-9

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Skola 2011 Lgr11 - genomförandeprocess
VÄLKOMNA TILL SYVINFORMATION
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Gy2011 och förändrat tillträde till högskolan från folkhögskola 2013
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Gymnasieinformation År 8, ht-13 Päivi Persson
På gång 2010 ….
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Välkomna till Orkanen.
Nya samlade läroplaner
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Skolan är till för ditt barn - Om den nya läroplanen och den nya skollagen för dig som har barn i sameskolan.
Skolan är till för ditt barn
VÄLKOMNA TILL SYV-INFORMATION
Hälsa, lärande och trygghet
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Förslaget till ny SKOLLAG Ds 2009:25
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
VÄLKOMNA PÅ SYVINFORMATION
Betänkandet Skollag för kvalitet och likvärdighet SOU 2002:121 Förlängd remisstid till den 15 september 2003 Arbetsgrupp utsedd av skolchefsgruppen: Bo.
Behörighet till gymnasiet
Gymnasieskolan 2011 Info om den nya gymnasieskolan.
Gymnasieval.
Studie- och yrkesvägledare Anna-Lena Högfeldt Mån-, ons- och torsdagar
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Gymnasieskolan 2011.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Gymnasievalet. Strukturen Ämnen och Kurser Alla ämnen är indelade i kurser Alla ämnen är indelade i kurser En kurs omfattar alltid 100 eller 50 gymnasiepoäng.
gymnasieskolan 12 yrkesprogram 6 högskoleförberedande
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Gymnasiemässa 2010 Att tänka på inför ditt gymnasieval Information från Gymnasieintagningen och studie- och yrkesvägledare Informationspass kl. 10:30,
Skola i förändring Ulf Groth Karlstads universitet
GY2011. Jag kommer att prata om: Ny gymnasieskola, varför? Nationella program och behörighet Meritpoäng Introduktionsutbildningar Lärlingsutbildningar.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
(För-)Skola 2011 Annika Zetterström Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier Uppsala universitet
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Finns på skolan måndag-fredag.
Lite statistik och några förslag
Gymnasievalet 2018.
Info
Info
Presentationens avskrift:

Välkommen till Käppala skola 4-9

PISA 2009 Nästan en halv miljon 15-åringar från sammanlagt 65 länder eller regioner har deltagit i PISA 2009. I Sverige deltog 4567 elever. PISA är en OECD-studie som mäter kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap. De svenska resultaten presenteras och analyseras i rapporten "Rustad att möta framtiden?"

PRESSMEDDELANDE 7 december 2010 Skolverket Svenska 15-åringars läsförståelse och kunskaper i matematik har försämrats under 2000-talet. I naturvetenskap presterar svenska elever idag under det internationella genomsnittet. Den svenska skolan har också blivit mindre likvärdig och de elever som inte når upp till en grundläggande läsförståelse har blivit allt fler.

Likvärdighet - från topposition till genomsnittsland En likvärdig skola innebär bland annat att alla elever oavsett social bakgrund och ekonomiska förutsättningar ska ges samma möjligheter att uppnå målen. PISA 2000 visade att Sverige hade en stark position när det gäller likvärdighet. En analys av resultaten i PISA 2009 visar att Sverige har tappat sin topposition till att numera inte vara mer än ett genomsnittsland när det gäller likvärdighet. Skillnaderna mellan hög- och lågpresterande elever har ökat och skillnaderna mellan hög- och lågpresterande skolor har ökat. Dessutom har betydelsen av en elevs socioekonomiska bakgrund förstärkts och är nu till och med större än OECD-genomsnittet.

Reformer för bättre resultat i skolan En ny modern skollag fr o m 1 juli 2011 En förändrad läroplan för förskolan fr o m 1 juli 2011 Nya läroplaner för grundskolan och grundsärskolan fr o m 1 juli 2011 Ny struktur på kursplanerna i alla ämnen En ny gymnasieskola fr o m ht-11 En ny betygsskala

Sverigetoppen betyg åk 9 Genomsnittligt meritpoäng lå 09/10 Danderyd 248,3 (behör 98,4%) Lidingö 242,1 (behör 96,7%) Sorsele 238,6 (behör 100%)

Sverigetoppen betyg gymnasiet åk 3 Genomsnittlig betygspoäng lå 09/10 Nacka 15,8 Torsås 15,8 Öckerö 15,7 Gnosjö 15,7 Lidingö 15,6

Vision Lidingö förskolor och skolor de bästa i landet

Den nya skollagen – grundläggande förändringar Gemensamma regler för skolformer och huvudmän Förskolan blir egen skolform Särskolan delas i två skolformer Höjd rättsäkerhet för eleverna - tydligare regelverk - skärpt tillsyn (skolinspektionen - vite) - ökade möjligheter att överklaga

Inledande bestämmelser – kapitel 1 Övergripande mål och värdegrund Barnkonventionen Definitioner

Huvudmän och ansvarsfördelning – kapitel 2 Rektorns arbetsuppgifter – mer beslutanderätt Rektors rätt att delegera vissa uppdrag Obligatorisk rektorsutbildning Behörighetskrav för lärare (legitimation) Lektor

Eleverna ska ha tillgång till elevhälsa, SYV och bibliotek

Elevernas utveckling mot målen – kap 3 Alla ska ha möjlighet att utvecklas så långt som möjligt Fortlöpande informationsplikt Utförligare om rätten till särskilt stöd Utredning Åtgärdsprogram Allmänt om betyg

Kvalitet och inflytande – kap 4 Systematiskt kvalitetsarbete på huvudmanna och enhetsnivå Dokumentation Åtgärder Skriftliga klagomålsrutiner Elevers och vårdnadshavares inflytande Krav på forum för samråd

Trygghet och studiero – kap 5 Alla elever ska garanteras trygghet och studiero Kvarsittning även före skolans början Skriftlig varning även i grundskolan Tillfällig omplacering av elev Avstängning i grundskolan

Åtgärdstrappan

Åtgärder mot kränkande behandling – kap 6 Årlig plan Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder Skadestånd

Skolplikt – kap 7 Förlängd skolplikt i vissa fall Tydliga krav på utredning vid mottagande i särskolan – autism ej längre jämställt Försvagad vetorätt mot särskola Information olovlig frånvaro samma dag

Grundskolan – kap 10 Timplaner och kursplaner för alla huvudmän Tester och prov för antagning förbjuds – oftast Avgifter skolresor och liknande tillåts med villkor (frivilligt att betala)

Gymnasieskolan – kap 15 Närvaroskyldighet Info om skolk till vårdnadshavare samma dag Samma avgiftsregler för skolresor som för grundskolan Gymnasieexamen Lärlingsutbildning

Behörighetskrav till nationella program Högskoleförberedande program Godkänt i svenska, engelska och matematik Godkänt i ytterligare minst nio ämnen; (Na/tk – bi, fy, ke Sam/ek – ge, hi, re, sam) Ventil i engelska Yrkesprogram Godkänt i ytterligare minst fem ämnen

Introduktionsprogram ersätter individuella programmet Preparandutbildning Programinriktat individuellt val Yrkesintroduktion Individuellt alternativ Språkintroduktion

De nya kursplanerna Lpo11 Anledningen bakom: Försämrad kunskapsutveckling För stor skillnad mellan skolorna För mycket läroboksstyrning Tidigare läroplan har använts för lite i den faktiska undervisningen

3 delar Syfte – beskriver hela ämnets uppgift Centralt innehåll – mål för undervisningen Kunskapskrav – tydlig koppling till de nationella målen

Kursplanerna Beskiver vad de olika ämnena ska innehåll Ger ökad likvärdighet i bedömningen Blir en gemensam referensram för alla skolor

Nationella prov Årskurs 3 Årskurs 6 Årskurs 9

Ny betygsskala A – E = GODKÄND F = UNDERKÄND - = för hög frånvaro

Betygsskalan A = uppfyllt alla kunskapskrav i sin helhet B = uppfyllt hela C och till övervägande del men inte alla i A C = uppfyllt alla kunskapskrav i sin helhet D = uppfyllt hela E och till övervägande del men inte alla i C E = uppfyllt alla kunskapskrav i sin helhet