1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Center för Skolutveckling
Varför fokus på nyanlända just nu
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Välkomna!.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Rektor Malmö Borgarskola
Från skolforskning … till forskning i skolan
Läroplansträff Välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Karriär för lärare i Stockholms stad
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Verksamhetsstöd gymnasiet
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Läslyftet det senaste nuläget.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Välkommen till Braås skola
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
BFL Bedömning för lärande
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Förordningstext Speciallärarexamen
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Nämndplan 2015.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap om undervisning och lärande Utvecklingslärare är ett särskilt uppdrag av strategisk betydelse för skolan och/eller förvaltningen Erfaren lärare Förstelärare ska i huvudsak undervisa, samt utveckla undervisningen och stötta kollegor i deras professions- utveckling Uppfylla villkor i skollagen och statsbidragsförordningen (SFS 2013:17) samt kriterier för erfaren och dokumenterat yrkesskicklig lärare Lektorat har i uppdrag att utveckla undervisning i ämne med stark koppling till akademi och forskning samt av nämnden beslutade FoU- strategin Lektor. Uppfylla statsbidragsförordningens krav om examen på forskarnivå och under minst 4 år ha visat på pedagogisk skicklighet samt uppfyllt kriterierna för dokumenterat yrkesskicklig lärare.

Definitioner Definition Erfaren lärare Minst 4 års erfarenhet av undervisning i de ämnen som läraren är leg. i, och av rektor bedömd som pedagogiskt skicklig. Alternativt ha utökad formell akademisk kompetens utöver grundutbildning, t.ex utbildning till VFU- handledare och/eller mentor, magister/masterexamen Dokumenterat yrkesskicklig lärare En lärare som har minst 4 års erfarenhet och genom systematisk och strukturerad dokumentation visat att den: - Har särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat - Synliggör elevernas lärande och resultat -Har stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling -Skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas -Utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets kunskapsutveckling

2) Ledare/chefsspår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning KvalifikationskravFinns att tillgå Ledare/chef i skolan - leda, styra och utveckla ArbetslagsledareRektor avgörGruppledarutbildningen Rekryteringsutbildningen Biträdande rektor (grund)Rektor avgörChefsrekryteringsmodell och checklista RektorSkollagen, ”vara en god ledare” Rektorsprogrammet Chefskörkortet Basutbildning Ledare/chef inom förvaltningen och/eller staden ProjektledareLilla ratten Chef inom utbildningsförvaltningen Chefskörkortet Basutbildning Chef inom Stockholms stadChefskörkortet Basutbildning