Hur utvärderas biblioteken i praktiken? Angela Zetterlund, Fil Dr, BHS Forskardagen, Svensk Biblioteksförening. 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
OM professioner (exempelvis följeforskare)
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Att utvärdera nyttan av FoU
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Högskoleförberedelse
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Att arbeta praktiskt.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
AU Digital samverkan LO Process
Arbetsplan för skolbiblioteket
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Integration och mångfald –
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Avdelningen för nationell samverkan och inflytandestrukturen.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Välkommen till ESF:s seminarium
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Tillsyn Tillsynarens roll och komptens Villkor för effektiv tillsyn
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Uppföljning och utvärdering
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Samverkan – främjande och hindrande faktorer
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Brottspreventiva är sådana åtgärder och förhållanden som minskar sannolikheten för brott och/eller reducerar skadeverkningar (inkl. rädsla) av brott. (Sarnecki,
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Akademiska värden - inledning till samtal
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Varför all denna utvärdering?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Ulrika Persson-Fischier,
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Socialtjänstens medverkan i samhällsplanering
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Hur utvärderas biblioteken i praktiken? Angela Zetterlund, Fil Dr, BHS Forskardagen, Svensk Biblioteksförening. 2009

Bakgrund - Utvärderingsböljan under 90-talet - Förhoppningar knutna till utvärdering - Men, fungerar det i praktiken?

Forskningsfokus  - Vad är det för typ av studier som genomförs i samband med utvärdering av folkbibliotekens förnyelseinriktade program?  - Vilken kunskap eftersöks i dessa studier och vilka metoder tillämpas?  - Gentemot vilka kriterier bedöms resultaten av programmen när dessa utvärderas och på vilket sätt går bedömningsarbetet till i praktiken?  - Hur bemannas och organiseras utvärderingsarbetet i dessa program?  - I vilken form dokumenteras utvärderingsresultaten och på vilket sätt sprids de vidare för att komma till användning ?

Mina fall LovisaReginaNatalie VarEnskilt bibliotek Bibliotek i en region Bibliotek i flera regioner Antal lokala projekt 1113 När AmbitionBättre ungdoms- verksamhet Bättre bestånds- hantering Bättre service (ny roll) FinansierasStaten + kommun Stat + län+ kommun Utvärderings- studier 51321

Intervjuer  Beslutsfattare och finansiärer - De personer som fattat formella beslut om och givit ekonomiskt stöd till de tre programmen, det vill säga personer i den politiska och administrativa ledningen. I mitt urval finns handläggare på statliga myndigheter, lokala och regionala förvaltningschefer samt kommunpolitiker.  Implementerare - De personer som varit program- och projektledare och de som deltagit på olika nivåer i genomförandeprocessen. Det rör sig i programmen om lokala enhetschefer, bibliotekarier, assistenter och i något fall även en del biblioteksanvändare som varit tillfälligt knutna till programmen. Till denna grupp hör även personer, bibliotekarier främst som arbetat i biblioteken under programmets gång, men inte deltagit direkt i programverksamheten.  Utvärderarna - De personer som ansvarat för och aktivt medverkat i utvärderingsstudierna inom programmet. I programmet är denna grupp den som är mest disparat och omfattar aktörer från flera olika institutioner såväl offentliga som privata samt personer inom programmet som haft denna uppgift. I mitt urval finns bland annat högskolelärare, doktorander och uppsatsstudenter, privata konsulter, tillfälligt anställda bibliotekarier och informatörer, bibliotekarien med förtroendeuppdrag, tjänstemän från ett större mediaföretag och metodexperten från ett statistiskt institut.

Dokument  Privat, internt arbetsmaterial – Opublicerat material som exempelvis personalens arbetsdagböcker, mötesanteckningar och minnesanteckningar från enskilda individer eller arbetsgrupper.  Offentligt material – Handlingar och protokoll hos berörda myndigheter och förvaltningar, projektansökningar, beslut och redovisningsrapporter med anknytning till programmen, formell korrespondens, informationsmaterial om exempelvis kurser, mässor och konferenser. Uppgifterna finns i regel arkiverade i offentliga register eller är publicerade inom programmet för offentlig spridning.  Internt utvärderingsmaterial – Opublicerade utvärderingsrapporter och annat underlag som enkätformulär, summerande datasammanställningar, statistiskt material, manus och utkast till utvärderingsavsnitt.  Publicerade utvärderings- och projektrapporter- Publicerade rapporter skapade av och inom programmen i form av utredningar, projektdokumentation, utvärderingar, monografier och delavsnitt i monografier.  Övriga skrifter – Uppsatser, artiklar skrifter med relevans för programmen eller dess olika lokala projekt, men som inte producerats inom programmens ram. Det rör sig här exempelvis om artiklar i dagspress, branschpress, fristående uppsatser från universitet och högskolor o dyl.

Resultat – tre strategier Strategi/ Aspekt Deltagar- inriktad Administrativ- rationell Pragmatisk-politisk Prioritera de studier Lokala användarstudier SlututvärderingSakinriktad utvärdering Vem genomför Interna + externa externa Vad granskas Lokala aktörer Relationer, möten, subjektiv Effekter på kort sikt. Produktvitet Fakta, bevis Sammanhanget, Kritiska händelser, Vetenskaplig metod Bra eller dåligt Brukarnas + förmedlarnas krav. Organisatoriska krav + ekonomi Intressenters krav Dokumen -teras + sprids Enkla sammanställning ar. Via nätverk Förvaltningsrappo rt. Hierarkisk Publiceras, via offentliga media

Bedömningskriterier  Brukarpreferenser  Mål  Effektivitet  Professionella/institutionella normer  Intressenters krav  Övriga (teorier t.ex) ---undviker samlad bedömning----

Vad vill biblioteken veta?  Programmets kontext  Tolkningar av mål och intentioner  Implementeringsprocessen  Problem och svårigheter i processen  Bibliotekens inre verksamhet  användarna

Vad uppnås?  Prestationer och effekter på kort sikt  Goda möten och relationer  Förbättrad samordning och samverkan  Ökad kunskap ---- inget intresse för effektivitet

Vad räknas som utvärdering?  Slututvärdering  Lokala användarstudier  Sakinriktade utvärderingar ---- olika studier/olika roller----

Dokumenteras resultaten?  Enkla sammanställningar  Förvaltningsrapporter  Publicerade monografier, artiklar  Nej, det mesta sprids muntligt resultaten gallras hårt-----

Vem utvärderar?  Interna  Externa  Kombination av interna och externa Lojalitet/kompetens

Hur sprids de vidare?  Horisontellt – via olika yrkesnätverk  Hierarkiskt - via formella kanaler  Ad-hoc – via debatter, förlag + medier

Viktiga slutsatser  Utvärderingar av bibliotekens förändringsarbete - inga neutrala tekniska verktyg  Utvärdering är inte samma sak som att mäta  Många undersökningar - Flera parallella strategier

Slutsatser  Det finns en ovilja till kritisk granskning av effektiviteten  Kompetensen är otillräcklig både hos interna och externa

Slutsatser - användarna  Användarnas erfarenheter viktiga – men bara ibland  Användarnas behov är dåligt klargjorda

Slutsatser  Målen sätts i efterhand  Statistik saknar relevans – används som dekoration  Utvärderingar ingår i sociala och ”politiska” spel

Slutsatser – utvärderingens bidrag  Både positiva och negativa följder  Stöttar och vägleder processen  Ökar prestationen på kort sikt  Samlar ihop och rundar av satsningen  Efterkonstruerar och rationaliserar  Legitimerar utvecklingens riktning  Symboliserar framsteg, utveckling och effektivitet

Slutsatser  Stjäl resurser från ”verksamheten”  Hotar och skrämmer  Skärper konflikter (gamla)  Dämpar kreativitet och förändringsvilja  Ökar osäkerheten och kunskapsbehov  Missförhållanden tonas ned

Råd inför egen utvärdering  Vad finns det för behov av utvärdering?  Vad finns det för behov av förnyelse?  Vad står på spel? Makt, intressen, resurser  Det finns alltid problem och konflikter, även om detta inte erkänns  Vad skall ni göra med resultaten?  Resurser till just utvärderingen

Råd inför egen utvärdering  Kan man gå ihop och utvärdera, ansvarsfrågan viktig  Vem skall utvärdera Närhet – distans Lojalitet-oberoende  Finns det accepterad metod/teknologi?  Löpande uppföljning representerar det kända och accepterade, inte alltid det bästa.

Råd inför egen utvärdeing  Kolla upp vad andra gjort, det finns många utvärderingar i hyllorna (det kallas inte alltid så)  Utvärderingar lever längre än man tror. Ibland är det det enda som finns kvar av en satsning

Råd inför utvärdering  Var kortsiktigt pragmatisk  Var långsiktigt kritisk  Involvera många i processen  Men var tydlig över ansvaret