En organisations mediehantering vid förtroendekris

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Advertisements

Pedagogisk verksamhetsidé
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
SeniorSurf 2011 Intresseanmälan • Region- läns- och kommunbibliotek 10 juni • Ordföranden och klubbadmin 19 augusti Drygt 90 bibliotek och 27 klubbar anmälde.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Vänsterskolan Medieskolan.
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
– en dialog och strategi för en stark ekonomi och minskad klimatpåverkan.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Nationella strokekampanjen i Halland
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Kommunikationsplanens delar
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Korpen på jobbet Vi gör det enkelt för arbetsplatser att sporta och ha kul tillsammans!
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Creare Vivere – att skapa är att leva. Creare Vivere – nytt CV för dig Sunne, Munkfors, Torsby och Årjäng samverkar 1300 anställda omfattas –Sunne 700.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Anna Wilhelmsson – Informationsstrateg Stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna kommun Bakgrund Fil kand Kommunikationsvetenskap Informationsassistent Information.
Föreläsning Sandvika
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Ökad kännedom om målen Högre kvalitet – Världsklass Ökad harmonisering och transparens Ökad effektivitet Bättre samverkan Ökad attraktivitet Fördjupad.
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Bu eller Bä? Till digitalt & regionalt representantskap den 9 maj, s om komplement till det fysiska mötet i Stockholm.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Marknadskommunikation och mediaval
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
Demens och tidshjälpmedel
Utvärdering ledning, organisation, samverkan, ekonomi mm
Bälte Landskrona, Vellinge och Hässleholm.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation.
Tidplan efterskottsbetalning September 2016 Sida 1 Tidplan för efterskottsbetalning inom assistansersättning.
Familjecentraler Uppsala län
Familjecentraler Uppsala län
Skolan som arena för psykisk hälsa
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Linköping Presentera mig Verksamhetsutvecklare.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Förstudie Friluftslivets år 2020
Kommunikationsavdelningen
Årshjul scoutkåren xxx
Tidslinje Milstolpe 1 Milstolpe 2 Milstolpe 3 Milstolpe 4 Milstolpe 5
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Årshjul Xxx-avdelningen.
Presentationens avskrift:

En organisations mediehantering vid förtroendekris Basgrupp 2 presenterar: En organisations mediehantering vid förtroendekris Svenska Röda Korset

Moralisk förtroendekris Normalläge Skandal Händelsen avslöjas i media Allmänheten misstror organisationens etik och moral

Projektgrupp Ansvarsfördelning Projektledare Marianne Kempe Styra projektet Koordinera Dokumentera Sammanställa Projektledare Marianne Kempe AD / budgetansvarig Elin Örnberg Budget Grafisk produktion Copywriter Maria Otterling Journalistiskt textinnehåll Copywriter Sanna Palmklint Copy & reklam texter Informatör Karl Sigrelius Intern och extern kommunikation

Projektgrupp Ansvarsfördelning Projektledare Marianne Kempe Styra projektet Koordinera Dokumentera Sammanställa Projektledare Marianne Kempe AD / budgetansvarig Elin Örnberg Budget Grafisk produktion Copywriter Maria Otterling Journalistiskt textinnehåll Copywriter Sanna Palmklint Copy & reklam texter Informatör Karl Sigrelius Intern och extern kommunikation

Projektgrupp Ansvarsfördelning Projektledare Marianne Kempe Styra projektet Koordinera Dokumentera Sammanställa Projektledare Marianne Kempe AD / budgetansvarig Elin Örnberg Budget Grafisk produktion Copywriter Maria Otterling Journalistiskt textinnehåll Copywriter Sanna Palmklint Copy & reklam texter Informatör Karl Sigrelius Intern och extern kommunikation

Projektgrupp Ansvarsfördelning Projektledare Marianne Kempe Styra projektet Koordinera Dokumentera Sammanställa Projektledare Marianne Kempe AD / budgetansvarig Elin Örnberg Budget Grafisk produktion Copywriter Maria Otterling Journalistiskt textinnehåll Copywriter Sanna Palmklint Copy & reklam texter Informatör Karl Sigrelius Intern och extern kommunikation

Projektgrupp Ansvarsfördelning Projektledare Marianne Kempe Styra projektet Koordinera Dokumentera Sammanställa Projektledare Marianne Kempe AD / budgetansvarig Elin Örnberg Budget Grafisk produktion Copywriter Maria Otterling Journalistiskt textinnehåll Copywriter Sanna Palmklint Copy & reklam texter Informatör Karl Sigrelius Intern och extern kommunikation

Nulägesbeskrivning Gott rykte, grundat på det arbete som vi utfört innan krisen. Många medlemmar. Beroende av att människor vill stödja vårt arbete. Omvärlden påverkar.

Målgrupper Akut period Långsiktig period Primär målgrupp Massmedia/journalister De egna medlemmarna Sekundär målgrupp Allmänheten Samarbetspartners, sponsorer Långsiktig period Allmänheten, de egna medlemmarna

Mål Kommunikativa mål Svenska Röda Korset ska behålla sina medlemmar. Svenska Röda Korset ska synas i hela landet i tidningar och på stortavlor under den kommande kampanjen. Kampanjen ska uppmärksammas av minst 75% av målgrupperna. Svenska Röda Korset ska ha relevant information om förtroendekrisen på webbplatsen. Informationen ska uppmärksammas av 90% av de egna medlemmarna och massmedia. Kampanjen ska bidra till att vi samlar in minst 25 miljoner kronor.

Mål Effektmål Svenska Röda Korsets anseende och förtroende ska återupprättas till följd av kampanjen. Svenska Röda Korset ska behålla sin ledande position bland Sveriges hjälporganisationer. Kampanjen ska bidra till att medlemsantalet ökar med 30 000 innan årets slut. 90% av medlemmarna ska ha en positiv känsla för Svenska Röda Korset.

Akut period – den första månaden

Budskap – akut period Ta ansvar för det inträffade Uttryck nolltolerans mot förskingring och sexuella trakasserier Tillbakavisa anklagelserna om att styrelsen skulle vara inblandad eller medveten om det inträffade Djupa argument

Akut strategi K O M U N I A T Intern kommunikation Extern Krismanual Informations- avdelningen K O M U N I A T Intern kommunikation Hantera krisen i Borås Skicka ner styrelsen Medlemsbrev/ Nyhetsbrev/ medlemswebb www.redcross.se Pressmeddelande/ Presskonferens Extern kommunikation Håll en tydlig linje Ta ansvar för det inträffade Svara på frågor Sexuella trakasserier Åtgärder Polisutredning Förskingring Revisionsbyrå

Kanalval – akut period Presskonferens Pressrelease www.redcross.se Nyhetsbrev Medlemsbrev Banners Debattartiklar/Insändare

Långsiktig strategi – de följande sex månaderna

Budskap – långsiktig period Ordet pengar finns inte Våra grundprinciper Medmänskligt samhälle Kampanj som visar vad vi gör i Sverige Vardagshjältar Grunda argument

Tidslinje kampanj del ett, 8 april – 8 augusti kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 8 april – 7 maj: Omvärldsbevakning och förberedelser 13 maj: Start tidnings-annonser x 3 9 juli – 8 augusti: Utvärdering och förberedelser 9 maj: Banners 8 maj: Affischer till kupan 11 juni – 17 juni: Utomhusannonser

Tidslinje kampanj del ett, 8 april – 8 augusti kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 8 april – 7 maj: Omvärldsbevakning och förberedelser 13 maj: Start tidnings-annonser x 3 9 juli – 8 augusti: Utvärdering och förberedelser 9 maj: Banners 8 maj: Affischer till kupan 11 juni – 17 juni: Utomhusannonser

Tidslinje kampanj del ett, 8 april – 8 augusti kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 8 april – 7 maj: Omvärldsbevakning och förberedelser 13 maj: Start tidnings-annonser x 3 9 juli – 8 augusti: Utvärdering och förberedelser 9 maj: Banners 8 maj: Affischer till kupan 11 juni – 17 juni: Utomhusannonser

Tidslinje kampanj del ett, 8 april – 8 augusti kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 8 april – 7 maj: Omvärldsbevakning och förberedelser 13 maj: Start tidnings-annonser x 3 9 juli – 8 augusti: Utvärdering och förberedelser 9 maj: Banners 8 maj: Affischer till kupan 11 juni – 17 juni: Utomhusannonser

Tidslinje kampanj del ett, 8 april – 8 augusti kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 8 april – 7 maj: Omvärldsbevakning och förberedelser 13 maj: Start tidnings-annonser x 3 9 juli – 8 augusti: Utvärdering och förberedelser 9 maj: Banners 8 maj: Affischer till kupan 11 juni – 17 juni: Utomhusannonser

Tidslinje kampanj del ett, 8 april – 8 augusti kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 8 april – 7 maj: Omvärldsbevakning och förberedelser 13 maj: Start tidnings-annonser x 3 9 juli – 8 augusti: Utvärdering och förberedelser 9 maj: Banners 8 maj: Affischer till kupan 11 juni – 17 juni: Utomhusannonser

Tidslinje kampanj del två, 9 augusti – 9 oktober kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 9 augusti: Affischer till kupan 12 augusti: Start tidnings-annonser x 6 3 september – 16 september Bussannonsering 10 augusti: Banners 13 augusti – 19 augusti Utomhusannonser 9 oktober: Utvärdering

Tidslinje kampanj del två, 9 augusti – 9 oktober kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 9 augusti: Affischer till kupan 12 augusti: Start tidnings-annonser x 6 3 september – 16 september Bussannonsering 10 augusti: Banners 13 augusti – 19 augusti Utomhusannonser 9 oktober: Utvärdering

Tidslinje kampanj del två, 9 augusti – 9 oktober kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 9 augusti: Affischer till kupan 12 augusti: Start tidnings-annonser x 6 3 september – 16 september Bussannonsering 10 augusti: Banners 13 augusti – 19 augusti Utomhusannonser 9 oktober: Utvärdering

Tidslinje kampanj del två, 9 augusti – 9 oktober kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 9 augusti: Affischer till kupan 12 augusti: Start tidnings-annonser x 6 3 september – 16 september Bussannonsering 10 augusti: Banners 13 augusti – 19 augusti Utomhusannonser 9 oktober: Utvärdering

Tidslinje kampanj del två, 9 augusti – 9 oktober kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 9 augusti: Affischer till kupan 12 augusti: Start tidnings-annonser x 6 3 september – 16 september Bussannonsering 10 augusti: Banners 13 augusti – 19 augusti Utomhusannonser 9 oktober: Utvärdering

Tidslinje kampanj del två, 9 augusti – 9 oktober kontinuerlig omvärldsbevakning och beredskap för att bemöta kritik 9 augusti: Affischer till kupan 12 augusti: Start tidnings-annonser x 6 3 september – 16 september Bussannonsering 10 augusti: Banners 13 augusti – 19 augusti Utomhusannonser 9 oktober: Utvärdering

Utvärdering/Uppföljning   Mätningar – under och efter Slutrapport Proaktiva insatser Utvärdering av krisplanen

Budget