En vård värd samverkan Femtio år av insikt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Vem ansvarar för vad i kommunal vård och omsorg?
Geriatrik del 1 Presentation av geriatriska kliniken
Missbruksutredningens förslag
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
PRIMÄRVÅRDEN.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Samordnad individuell plan
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Vårdsamverkan Fyrbodal
Behov av habilitering och rehabilitering
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Samordnad individuell plan (SIP)
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Medicinerna gör äldre sjuka Artikel i Dagens Samhälle nr 14 /2011.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Förslag till utbildning av Patientansvarig sköterska.
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Samordna rehabiliteringen – Brukarcoach/IPS Bakgrund SoL, HSL Överenskommelser/avtal Riktlinjer Förordningar Samordna rehabiliteringen 2011 Supported employment.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Geriatriskt stöd Presentation SPF 25/ Inledning Presentation Vad är geriatrik? Geriatriskt stöd - projektet Vilka är Karl och Karin?
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Hearing om vård och omsorg om äldre. Utvecklingsområden gällande omsorg om äldre ur ett MAS perspektiv.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Trygg Hemgång Ronneby Trygg Hemgång Ronneby april 2017.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Vräkningsförebyggande riktlinjer Gemensamt uppdrag i det vräkningsförebyggande arbetet Stadsdelsnämnderna och de kommunala hyresvärdarna i Göteborg har.
Samverkan – främjande och hindrande faktorer
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Framtidens nära vård Delbetänkande
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Primärvårdscentrum Östergötland
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Neurorehabilitering i Primärvården
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Arbetsgrupp start juni 2017
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Information för dig som är förtroendevald
Samordnad utveckling för god och nära vård
Trygg och effektiv utskrivning
Presentationens avskrift:

En vård värd samverkan Femtio år av insikt

En forskares insikt Besökte en mindre kommun i mellansverige Bygga upp samverkan mellan socialtjänst och sjukvård. Pröva former för samverkan. I första hand den traditionella socialtjänsten men efterhand även äldreomsorg Såg problemen med en uppstyckad verksamhet. Finns så många beröringspunkter mellan socialtjänst och sjukvården för de berörda

En forskares insikt Forskaren konstaterar: vi vet hur det borde vara. Nu har ju verksamheten funnits så länge. Det är ju trots allt 1963. Forskaren heter Ragnar Berfenstam. En legendarisk forskare inom socialmedicin. Kommunen heter Tierp.

Varför händer så lite trots dessa insikter Ingen säger emot behovet av samverkan, då borde ju allt vara självklart Alla är överens men vet alla vad de är överens om? Samförståndets initiativlöshet. Behövs diskussion och tydliga förslag, som möts av frågor och invändningar

Illustration till behovet av samverkan Två personer som är tagna ur verkligheten Doris 1- ett dåligt exempel på samverkan Doris 2- ett gott exempel på samverkan. De ger en bakgrund till våra förslag och en god illustration till betydelsen av samverkan

Gemensamt arbete mellan PRO, SPF och följande yrkesgrupper Allmänläkarna Geriatrikerna Arbetsterapeuterna Dietisterna Logopederna Sjukgymnasterna Medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) Distriktssköterskorna (Biståndsbedömarna) ska komma med

Bakgrund Äldres vård och omsorg är splittrad. Samverkan hindras av gränser Olika huvudmän- landsting och kommuner Stuprörsmodellen när det gäller ekonomin, dvs pengarna är strikt reglerade av bestämda gränser. Går inte att samordna över budgetgränserna Arbetsorganisationen kan förhindra samverkan mellan avdelningar och enheter Olika förhållningssätt mellan olika yrkesgrupper

Bakgrund Två lagar styr, hälso- och sjukvårdslagen samt socialtjänstlagen. Dessa har skapat olika kulturer inom kommun och landsting SOL ger vissa rättigheter men mindre utrymme för flexibilitet. Inga insatser utan beslut HSL anger en skyldighet för huvudmännen men en större flexibilitet. Inga formella beslut

Samverkan Utgår från behoven hos äldre med stora och sammansatta behov av vård och omsorg men även andra gynnas av samverkan Utgångspunkten är att den enskilde ska erbjudas en vård och omsorg av god kvalitet. Samverkan är också lönsam för samhället. Den uppsplittrade vården leder ofta till dyra insatser. T.ex. upprepade sjukhusinläggningar

Så bör samverkan utvecklas Ingen fix och färdig modell för hur den ska utformas vid alla situationer. Den enskildes behov ska alltid styra hur samverkan utformas. Den kan också skilja sig mellan landsdelarna Vissa grundläggande förhållanden måste alltid tillgodoses- framgår av våra åtta punkter Den samverkan vi föreslår kan börja byggas upp redan idag, utifrån de förutsättningar som råder

Åtta punkter för samverkan för äldre med stora och sammansatta behov Kring varje äldre ska finnas ett för individens behov sammansatt tvärprofessionellt team, med en huvudansvarig. Den enskilde avgör tillsammans med berörda yrkesgrupper vem som ska vara ansvarig Vård- och rehabiliteringsplan upprättas mellan vård- och omsorgstagaren och det team som övertar ansvaret efter utskrivning från slutenvården. En sådan plan ska upprätta även om den enskilde inte finns på sjukhus. Behovet avgör

Åtta punkter för samverkan för äldre med stora och sammansatt behov Primärvården bör ha det samlade medicinska huvudansvaret för den enskilde. Där ska finnas en fast kontaktperson- distriktssköterska eller läkare, som kan ingå i teamet Istället för primvården kan geriatrisk klinik ha huvudansvaret. Det bedöms utifrån vad som är bäst för den enskilde och om det finns tillgång till geriatrisk klinik som kan ta det ansvaret. Det ska inte förekomma onödiga besök vid akutsjukvård eller onödiga inläggningar.

Åtta punkter för samverkan för äldre med stora och sammansatta behov Teamet kring den enskilde ska ha tillgång till geriatrisk kompetens som vid behov ska kunna besluta om direktinläggning till geriatrisk klinik eller vårdavdelning med tillgång till geriatrisk kompetens och övriga medicinska specialister som det finns behov av

Åtta punkter för samverkan för äldre med stora och sammansatta behov Personella resurser ska finnas i tillräcklig omfattning inom kommuner och landsting Krävs satsning på utbildning och kompetensutveckling av personalen. Brist på utbildad personal. Samverkan kräver kompetent personal

Åtta punkter för samverkan för äldre med stora och sammansatta behov Samverkan mellan personalgrupper kräver också ekonomisk samverkan. Resurserna måste samlas runt den enskilde med någon form av gemensam budget. Inga gränser får hindra hur resurserna ska användas. Stabilitet om samverkan kräver tvärpolitiska beslut som fungerar långsiktigt.

Vad bör göras- krävs ett politiskt beslut och uppdrag till tjänstemän Politikerna ska dra upp riktlinjer för hur en samverkan bör utformas. Ange en politisk plattform för samverkan Denna samverkan måste omfatta samverkan mellan kommun och landsting/ region och inom varje huvudmän samverkan mellan enheter och avdelningar.

Vad bör göras-forts Utgångspunkten ska vara att teamet runt den enskilde ska fungera oavsett vilken yrkesgrupp som är inblandad och vem som formellt är ansvarig. Utifrån den handlingslinje och plattform, ge uppdrag till tjänstemännen att mer konkret utforma denna samverkan på ett praktiskt och ändamålsenligt sätt

Avslutning- visst händer en del men för lite och för sakta Samverkan har vinden i ryggen. För oss gäller det att öka vindstyrkan från bris till kuling