Sven-Håkan Olsson ny_aerendehantering_v1.ppt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förankrings/avstämnings-möte ÖTP – Öppen Teknisk Plattform
Advertisements

Intranät Webbprojektet 2011.
Informationsnätverk för Vården
NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009.
Sammanfattande bilder för Sammanhållen ärendehantering
Meny •Hem: Visar denna sida. Kan användas för allmän info •ProNavigo visar Modellen, mallar, checklistor •Projektlänkar: visar en undermeny med lämpliga.
Att söka och förvalta kunskap
EKörkort, omfattning Publika e-tjänster för följande ansökningar och intyg inom verksamhetskod 251 Ansökan om körkortstillstånd och hälsodeklaration (inom.
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Janne Söderlund
eKörkort Genomförandegrupper 22 maj 2007
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Intranät Webbprojektet 2011.
Affärsintegration och Asset Management
Intranät som funkar Andreas Blackne
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Övertagande/Förvaltning
KommITS Arlanda Sambruk
Workshop för GIS samordnare
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Välkomna till Dataföreningens nätverk om ”e-förvaltning” 18 nov 2011, kl
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Dokument- och ärendehantering
ÖTP Material efter Sollentunamöte 2-3 maj 2007 Sven-Håkan Olsson, DocAccount efter_sollentuna_maj07.ppt.
Handläggarutbildning DFS Dokumentflödessystem
Kontaktcenter  Kommunal tjänsteman  Ut och träffa förvaltningar  Lökar  Rekrytering  Lokaler och infrastruktur  Utbildning  Driftstart.
Workshop inför Projektet
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
1 ÖTP-möte Stockholm Verksamhetsutveckling & sambruk av kommunala e-tjänster.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Dataföreningen i Sverige
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Elektroniskt bevarande - förstudie i Järfälla kommun
Styrelsemöte den 10 februari 2010 Projektrapportering
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
1 ÖTP-spåret inom Sambruksmöte Stockholm – Presentation Verksamhetsutveckling & sambruk av kommunala e-tjänster.
Anslutning till Mina meddelanden
European Union Projektfakta ESSet ESSet etapp I Budget inkl kommunernas eget arbete –C:a 1,7 milj kr Finansiering –Länsstyrelsen och deltagande kommuner.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Lars Ögren, EBI Systems AB
Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice Innoveta.
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 IBC Euroforum SoftDev 2.0 utvecklarkonferens /27 SoftDev_ _v1.ppt Sven-Håkan Olsson.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Järfälla kommuns servicecenter
© Regionförbundet i Kalmar län 2008Sidan 1 - Fria fjärrlån - Transporter, 3 ggr / v - Lämna / låna på 25 bibliotek -”Katalog”, via SeSim och Z Bokupphandling,
Sambruk:s projekt.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Införande av Platina på Kustbevakningen
Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Ingen ny regering i sikte! Åtta (8) alternativ!
Vårt erbjudande 24/365 Svarsservice – Vi besvarar telefonsamtal, filtrerar dem, kopplar dem och tar meddelanden. Kundtjänst – per telefon, mejl, chatt.
Presentationens avskrift:

2009-10-13 Sven-Håkan Olsson ny_aerendehantering_v1.ppt Ny ärendehantering För mer detaljering, se även dokumentet ”Öppen inbjudan till informations- och diskussionsträff kring framtida ärende- och dokumenthantering” 2009-10-13 Sven-Håkan Olsson ny_aerendehantering_v1.ppt

Informations- och diskussionsträff Inbjudan till öppen informations- och diskussionsträff 23:e nov 2009 centralt i Stockholm. Ämne: Framtida ärendehantering

Varför ska vi bry oss just nu? Frågan om ärendehantering förtjänar att tas tag i nu ! LEX pensioneras Högre krav på budget och intern effektivitet Högre krav på service till medborgarna ”Hängränne”- satsningar görs för t ex Kontaktcenter, Mina Sidor och e-tjänster S k Innoveta- projektet ger intressanta idéer E-strategier och e-arkitekturer utvecklas

Det vidgade begreppet ärendehantering Diarium Nämndshantering Kontaktcenter-verktyg Ärendeknutpunkt (med mer betoning på service än på diariejuridiken) Information till Mina Sidor, e-tjänster (och till kontaktcenterpersonal) Integration med andra ärendesystem och verksamhetssystem Workflow/processtyrning/checklistor Dokumenthantering/arkiv mm mm

Ett exempel på e-arkitektur där ärendehantering har centralrollen Följande sida visar ett tänkbart exempel på ärendehantering och ärendeknutpunkt satta i sammanhang. Bilden visar ärendeflöden/informationsflöden ur verksamhetssynvinkel (och visar samtidigt integrationsbehov)

Politiker- e-tjänster EN tänkbar ärende- hanteringsvision Medborgare, ideella org, företag www.xstad.se Mina Sidor Politiker- e-tjänster E-tjänst A E-tjänst B e-formulär Kontaktcenter-personal Ärendeknutpunkt Modernt ärendesystem Kontakt- center-stöd Nämnds- hantering Nämnds- stöd Ärendeflöden. Eskalering t expert. Färdigmarkering. Verksamhets applikation Förvaltning A Ev. separat huvuddiarium (diarieföring för de juridiska ärendena) Expert- hand- läggare

De alternativa huvudkontaktvägarna till kommunen Info på öppna webben Mina Sidor & e-tjänster Ärendeknutpunkten har info om medborgares ärendehändelser – till Mina Sidor och till Kontaktcenter Kontakt- center Gärna direkt access Ärendeknutpunkt Expert- handläggare hos förvaltning Ärendeintegration bl.a. med verk- samhetsapplika- tionerna

Efter träffen: Inbjudan till förstudie. Tänkbara leveranspunkter: Scenarios för framtida ärendehantering Balansen verksamhetsnytta, medborgarnytta och kostnad Överblick över vilka lösningar som finns på marknaden Stor tänkbar målblid, viktigt bestämma ambitionsnivå och avgränsningar, etapper Föreslå alternativ för påföljande arbete etc Många kommuner som deltar i förstudien ger mycket låg delad kostnad...

Hans Haraldsson hans.haraldsson@jonkoping.se 036-10 29 47 Välkomna! För info: Hans Haraldsson hans.haraldsson@jonkoping.se 036-10 29 47 Anmälan: http://www.jonkoping.se/framtida_arende_och_dokumenthanteringssystem