Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför är Carl Bildt så skicklig på att hantera journalister? Peter Dahlgren medie- och kommunikationsvetare.
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Närvaro!!.
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Informationssökning & Källkritik
Aktier och aktiesparande
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Rapportskrivning – rep.
Ritteknik.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Att skriva en artikel.
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Syftet med en personlig handlingsplan
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Ett arbetsområde om poesi
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad är du för typ av person?
Att synliggöra lärande
Urgermanskaurnordiskavästnordiskafornnorskafornisländskafornfäröiskaöstnordiskafornsvenskaforndanskavästgermanskaöstgermanska.
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Att rita en instruktion
Utvärdering i HK?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Att skriva en debattartikel
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Att argumentera.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Naturvetenskaplig undersökning
Aktier och aktiesparande
Världskrigens tid, en mörk tid.
Debattartikel.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Referat Vad är det?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Att skriva en insändare
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att söka information och bli källkritisk
Elev loggbok.
Så bygger du ett argumenterande tal
Att skriva en utredande text
Presentationens avskrift:

Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes Analys. Vadå? Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes

Att förstå hur man förstår, att förklara hur man tänker… Nu fattar jag ingenting!

Hur fattar du dina beslut Hötappen till höger är större men hötappen till vänster ser fräschare ut…

Vilken ska jag ta?

Ordet: ”Varför” Varför!? Lätta frågor: Vem? Hur? Vad? Den svåra frågan: Varför!? Frågan varför får ofta komplexa svar och ofta kan man komma fram till olika svar på en varför fråga.

Jämförande analys. Politikuppgiften Sammanställ all fakta som du behöver för din analys Gå igenom all fakta och se till att du förstår allting Skriv ner din jämförelse Ange dina egna åsikter och väg dem mot de andra svaren du fått in Redogör för varför du anser att vissa argument eller viss fakta är riktig eller oriktig. Redogör för dina åsikter Arbeta igenom alla tre frågor och alla svar analytiskt Skriv en sammanställning, var hamnar du politiskt och varför