SERVICEBRANSCHEN.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Hur ska Du möta Dina medlemmar och gäster?
Snabbguide och tips.
Det första du bör göra är att rita horisonten
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Etik och moral Vad innebär det?.
Nulägesanalys genom frågor
TACK alla ni som hjälpt oss att svara på vår patientenkät! Här kommer resultatet. Vi jobbar vidare för att bli ännu bättre..
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
Mitt jobb & Min karriär.
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Välkommen till föreläsning om hur man kan söka sommarjobb
Vad innebär val av vårdenhet?
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Må bra på jobbet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Vad kan jag göra som förälder? Om alkohol, unga och föräldraskap Presentation 4 Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Elizabeth Odalen Bjord
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Personal och rekrytering
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Modul 5 Att söka arbete.
Utvärdering i HK?.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Personligt 2012 En undersökning bland eleverna i skolår 7, 9
Coaching.
Praktisk arbetslivsorientering
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Att tala lön med sin chef
Från klagomål till bostadstillsyn Om ett nytt sätt att se på uppdraget
Samordnad Individuell Plan
 Vilken utbildning behövde du?  Är ditt jobb roligt/tråkigt?  Är du nöjd/missnöjd med din lön?  Trivs du på jobbet eller trivs du inte på jobbet?
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Undvik intervjumissarna
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Vad är det styr hur du mår på din arbetsplats?
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Vem är jag, Vem är du?.
Förändring – hot eller möjlighet?
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
KOLL PÅ JOBBET. PVF UTBILDNING Utbildningskontrakt öppnar vägen för ett yrkesbevis Yrkesexamen timmar 600 timmar bonus när du klarat yrkesexamen!
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
Diskutera anställningsintervju. De här frågorna får man ofta på en anställningsintervju. Hur svarar man? Har du lätt för att lära dig nya saker? Varför.
anställningsintervju
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Presentationens avskrift:

SERVICEBRANSCHEN

SERVICE Bra service Dålig service

Det krävs ett gott självförtroende för att kunna ge god service. VILKA ÄR MINA POSITIVA SIDOR? VILKA MÅL HAR JAG NÅTT? VILKA MÅL SKA JAG NÅ?

Glöm aldrig att det är gästen som betalar din lön.

GÄSTVÅRD Gästen är den mest betydelsefulla personen på restaurangen. Gästen är inte beroende av oss – vi är beroende av gästen. Gästen är orsaken till att du har ett arbete.

Gästen är ingen du ska komma i konflikt med – du kan aldrig segra. Gästen har behov och ditt jobb är att tillgodose dessa på ett för gästen och restaurangen.

God service ger Mindre priskänslighet Ökad lojalitet Lägre marknadsföringskostnader Fler nöjda gäster Positiv arbetsmiljö Du mår bättre på jobbet

REGLER ATT LÄGGA PÅ MINNET Sanningens ögonblick! Hälsa omedelbart! Ge gästen total uppmärksamhet! Var personlig – inte privat! Var aktiv! Tänk utanför boxen!

Var flexibel! Lyssna aktivt! Det betydelsefulla sista mötet.

SERVICENS DÖDSSYNDER Likgiltighet Kylighet Okunnighet Vara nedlåtande Vara mekanisk Vara brysk

ATTITYD OCH INSTÄLLNING Att jobba med service är en form av skådespeleri, men DU måste trivas med vem du är och var du är. Mår du bra privat och på jobbet så kommer du att göra ett utmärkt jobb.

Det är allas ansvar att se till att man har roligt på jobbet. Det går inte att låta ett allmänt dåligt humör eller privata angelägenheter gå ut över arbetet och arbetskamraterna.

https://www.youtube.com/watch?v=zA1zmg48VZU

DET ÄR MIN ATTITYD TILL EN ARBETSUPPGIFT SOM AVGÖR RESULTATET En positiv attityd bra resultat Likgiltig attityd slätstruket resultat Dålig attityd dåligt resultat

MISSNÖJDA GÄSTER Våga fråga gästen om den är nöjd eller inte! Se till att göra det så bra som möjligt för gästen! Det kostar för mycket att bli av med en gäst.

HANTERA KLAGOMÅL Be om ursäkt. Ta inte klagomålet personligt. Skyll inte ifrån dig på någon annan. Lyssna aktivt. Låt gästen prata till punkt. Gå åt sidan. Föreslå en läösning. Dokumentera klagomålet och följ upp.

GÄSTEN HAR INTE ALLTID RÄTT! MEN GÄSTEN HAR ALLTID RÄTT ATT KLAGA. GLÖM INTE ATT DET ÄR GÄSTEN SOM BETALAR DIN LÖN.