Kemins grunder Föreläsning nr 4 Sid 39-56.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KLIMAT.
Advertisements

Atomer, molekyler och kemiska reaktioner
Sagan om den hungriga vargen
Fotosyntes Visste du om att växternas gröna blad är livets solfångare? Om ditt svar är ja, då har du kommit en bit lång i det vi kommer att arbeta med.
Kolets kretslopp Det finns kol i nästan allting som vi äter och dricker. Kol är en viktig byggsten i allt levande och eftersom allt levande föds, växer,
Atomer och kemiska reaktioner
Liv på jorden Naturkunskap A.
Kemi.
HOKUS POKUS I det här avsnittet ska vi lära oss mer om bl a vatten, temperatur, blandningar och lösningar Ord att lära sig: permanent, konservera, Celsius,
Atomer Det finns lite över hundra olika sorters atomer. Av dessa atomer kan det bildas nästan hur många ämnen som helst.
Jordens och livets utveckling
De tre aggregationsformerna
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Evolution -evolutionsläran förklarar hur livet uppstod och hur det levande hela tiden förändras.
Jorden och livets skapelse
Vad är skillnaden på klimat och väder?
Kemins grunder Föreläsning nr 1 Sid 6-15.
Kemirepetition år 7.
Ämnen har egenskaper Lukt surt beskt Smak sött salt.
Kemi.
Luft-quiz.
Svar: Luften i NO-salen väger ca kg.
Fotosyntesen Hur fungerar den?.
Energikällor.
Livets former Djur.
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Ämnenas smådelar Ingenting försvinner.
Luft. Luft består av en blandning av olika gaser.
De fyra elementen.
Debattera.
Grundläggande kemi För att kunna skilja på olika ämnen så talar man om ämnens olika egenskaper. Till exempel syrgas och kvävgas. Dessa båda gaser är osynliga.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
LUFT.
Materia "allt som har både massa och volym"
Kemins historia.
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Johan Karlsson, Pilängskolan, Lomma –
Fysikaliska förändringar och Kemiska förändringar
Kemiska reaktioner & fysikaliska förändringar
Kemi - Materia Begrepp inom Kemin.
Kemins grunder.
Luft Repetition.
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
1800 t var grunden för Organisk kemi
Kemisk Bindning.
KEMINS HISTORIA OCH ARBETSSÄTT
KEMI Vad är det egentligen?.
Vår livsmiljö Vatten s. 127 – 158 i kemiboken.
Kemi finns överallt runtomkring oss.
KEMI NO år 6 Källängens skola KEMI.
Experiment med vatten Densitet.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Biologi - Livets former.
Luft och vätgas Sidorna Luften är en blandning av gaser Luft består mest av kväve, N 2 (78%) I luft finns även syre, O 2 (21%) ”Resten är” ädelgaser,
KEMI – luft och vatten LUFT OCH VATTEN KE år 7 Mälarhöjdens skola.
De fyra elementen.
Miljö kemi.
LUFT OCH VATTEN KE år 7 Källängens skola KEMI – luft och vatten
Syns inte men finns ändå
Luft och Vatten.
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
Vår jord Geografi åk 4.
- Luften är en blandning av gaser
Kolets kretslopp Kol är ett grundämne med det kemiska tecknet C i det periodiska systemet. Det finns kol i nästan allting som man äter och dricker. Kol.
Vad kan du om kemi?.
Grundläggande Kemi åk.7 Spektrum Kemi Sid
Presentationens avskrift:

Kemins grunder Föreläsning nr 4 Sid 39-56

Resultatet av kemihistorien Kemins utveckling har lett till många nya material. T.ex. läkemedel, kolfiber, olika gummi och plastmaterial, goretex osv. Forslarna gör hela tiden nya upptäckter. T.ex. grafén som är ett nytt material som kanske får stor betydelse i framtiden.

Kemin i forntiden Ofta upptäckte man hur man skulle göra av en slump. Men man kunde t.ex. framställa Järn Vissa läkemedel Förädlingsmetoder av mat t.ex. jäsning, inläggningar med ättika eller salt

Alkemister För 2000 år sedan fanns människor som forskade och gjorde kemiska experiment. De kallas alkemister. Största målet var att framställa guld.

Maria från Alexandria Hon levde i Egypten ungefär vid Jesus tid. Hon gjorde många experiment. Hon blandade t.ex. metaller och såg att de bildade nya ämnen. Hon menade att metallerna var levande och att de parade sig med varandra.

De fyra elementen Alkemisterna tänkte sig att världen var byggd av fyra olika element: Jord Vatten Eld Luft Allt annat var blandningar. Genom att ändra på blandningarnas beståndsdelar försökte man framställa guld.

Fosfor I sin jakt på att framställa guld stötte alkemisterna ibland på andra ämnen. T.ex. upptäckte alkemisten Henning Brand grundämnet fosfor år 1669. Han upptäckte fosfor genom att destillera bort vattnet från urin.

Lavoiser 1700 talet Försökte renodla alkemins kunskaper och rensa bort det vidskepliga. Han upptäckte bland annat att eld inte är ett eget ämne och att det behövs syre för att något ska brinna.

1800-talet Kemin blev en vetenskap. Man upptäckte många nya grundämnen. De lärde sig styra kemiska reaktioner vilket ledde till en framväxande kemisk industri. Fabriker startades för att framställa t.ex. papper, metaller, plast, livsmedel och läkemedel.

Säkerheten Tyvärr var man inte så noga med att kontrollera t.ex. skorstensröken och avfallet från industrierna. Därför kom många skadliga ämnen ut i luften, marken och vattnet. Så småningom blev människorna medvetna om de skadliga ämnena vilket ledde till att kemin fick en ny uppgift: Minska skadorna och undvika liknande misstag.

Sökande efter kunskap Ibland gör forskarna oväntade upptäckter. Ibland måste vetenskapen justeras när man kommer på något nytt.

elektricitet Från början tänkte man sig att elektricitet rör sig från pluspol till minuspol. När man senare kom på att det är tvärtom var man tvungen att ändra i alla läroböcker och gamla ritningar. Men man orkade inte ändra allt. Därför kan man fortfarande se ritningar där el rör sig från pluspol till negativ pol.

Kvasikristaller På 1980-talet vara alla kemister överens om att kristaller bildar regelbundna mönster. Det var något självklart som ingen ifrågasatte. Dan Shektman upptäckte med ett elektronmikroskop att det fanns oregelbundna kristaller.

Upprepa experiment Skektman uppmanade andra forskare att upprepa hans experiment flera gånger. Till slut var bevisen så övertygande att andra kemister var tvungna att ge med sig. Shektman fick Nobelpriset i kemi 2011 Nu arbetar man på att försöka använda kvasikristallerna i nya och bättre material.

Kemi på liv och död En grillfest inomhus höll på att sluta väldigt illa. När räddningsmanskapet kom till platsen var 10 personer medvetslösa. Vad var det de inte visste? När man grillar bildas rök som innehåller den dödligt giftiga gasen kolmonoxid (CO)

Bristande kunskap Är det någon av er som känner till en olyckshändelse som berodde på bristande kunskaper i kemi? Vad hände? Hur hade man kunnat undvika en olycka?

Kemin behövs för att göra smarta vardagsval Undvika bli lurad av reklam. Känner någon av er till någon produkt man kan bli lurad av?

Kapitel 1 klart vi börjar nu på kapitel 2 Jag har planerat ett prov v 17 efter påsklovet. Då bör vi vara färdiga med kapitel 2. Hur vill ni göra? Det finns två alternativ. Jag tänker mig att vi röstar på torsdag. Majoriteten bestämmer.

labbprov Dessutom kommer vi att ha ett laborativt prov. V 22 Vi fortsätter med kemilabbar terminen ut På detta prov testas din förmåga att planera och genomföra en laboration samt förmågan att skriva labbrapport

Två alternativ, röstning sker på torsdag. Vi har ett stort teoriprov v 17. Sid 6-79 Dessutom tillkommer ett laborativt prov v 22 Alternativ 2 Vi delar upp provet i två delar. Prov v 12 eller v 13 sid 6-49 och v 17 sid 50-79 Dessutom tillkommer ett laborativt prov v 22

Kap 2 Luft och vätgas Försök hålla andan så länge du kan. Klara Färdiga Gå. Vem kunde längst? Vi klarar oss inte så länge utan luft!

Atmosfären Runt jordklotet finns ett tunt skikt av gaser. Atmosfären sträcker sig ca 10 mil från markytan. Om jorden var stort som ett äpple skulle atmosfären vara tunnare än äppelskalet.

Gaserna i atomsfären De vanligaste gaserna i atmosfären är: Kvävgas ca 78% Syrgas ca 21% Resten, ca 1 % utgörs av ädelgaser, koldioxid och vattenånga. Argon är en ädelgas

Torra gaser Fördelningen av olika gaser i atmosfären bygger på torra gaser. Mängden vattenånga varierar mellan 0 och 4 % Vattenånga bildas när vatten från hav, sjöar och fuktig mark avdunstar.

Mindre än 1 % av allt vatten på jorden är dricksvatten

Varm luft kan ta upp mer vattenånga Man kan mäta luftfuktighet. Vanlig luftfuktighet är ca 70% Det kan vara 100% Högre luftfuktighet gör att vattenångan kondenserar. Det bildas vattendroppar

Syre sitter ihop två och två, O2 Vi behöver syrgas för vår andning och förbränningen i cellerna. Det krävs syre för att något ska brinna. Om det brinner dåligt, ofullständig förbränning, bildas en giftig gas. Kolmonoxid CO

Användning av syrgas Sjuka patienter med svårigheter att andas. Piloter som flyger på hög höjd där luften är tunnare. Inom industrin vid framställning av järn och stål. Man kan få riktigt vitt papper genom att bleka pappersmassa med syrgas.

oxider Kemiska föreningar där syre ingår. T.ex. Koldioxid Kväveoxider Svaveloxider Järnoxid CO2 och CO SO2 NO och NO2 kväveoxid och Dikväveoxid FeO

Scheele upptäckte syret på 1700-talet Den svenske kemisten Carl Wilhelm Scheele upptäckte gasen syre 1773 Flera samtida kemister upptäckte denna gas.

Kväve N Kväve är ett grundämne som precis som syre förekommer parvis Flytande kväve – 196 °C Kylmedel vid t.ex. frystorkning Råvara till gödningsämnen, färgämnen och livsmedel

Separation av gaser Man kan utnyttja gasernas olika kokpunkt. Först kyler man ned luft ( -200 °C) så att den blir flytande. Vid olika temperaturer kan man sedan skilja ut olika gaser. Kväve -196 °C Argon -189 °C Syre -183 °C

Arbetsuppgifter Läs sid 39-43 och 50-56 Gör instuderingsfrågor sid 42 och sid 56 Vi röstar på torsdag alternativ 1 (stort prov v 17) eller alternativ 2 (2st delprov v 12 eller 13 + v 17)