Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
Effektivisering av inköp i staten: e-beställningar
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Hur länge har vi haft vi regler?
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Ett arbete med att etablera
IT-dagen 22 nov 2006 Elektronisk inköps- och fakturahantering Projektledare
Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar nyheter och vad som är på G Jan-Inge Månsson.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kommunförbundet Skåne Nätverksträff för upphandlare 25/ Daniel Moius
Att få rätt saker att hända
Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Upphandlingsinformation
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
SOI Upphandlingskonferens 31/3-09
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Inköpsprocessen Behovs- och totalkostnads-analys
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Ekonomimöte 9 feb 2011 Inköp på csc.
Forskningsprojekt FRÅN EKONOMIDAGEN Riksrevisionsverkets kritik RRV har rapporterat brister i hanteringen år efter år till LU Brister i hur.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Karl Ageberg Utvecklingsstrateg / CIO Karl Ageberg.
NEA Seminarium 7 december 2004
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Statskontoret  Statlig inköpssamordning  Christer Magnusson  Box 2280  Stockholm  Tel. 08 – 
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Små företag och offentlig upphandling Ulrica Dyrke Företagarna 17 jan 2008.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Beställning av tjänster
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
Inköp i Region Norrbotten
ArtDatabanken Till styrmodell .
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Introduktion till processen för balanserad styrning
Presentationens avskrift:

Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet på ett effektivt och värdeskapande sätt 2009-11-26 projektledare: Agneta Sjöfors

Omvärldstryck Vanligare med skadeståndsanspråk Fr o m 1/6 2010 troligtvis marknadsskadeavgift/böter vid överträdelse av upphandlingsregler, t ex otillåten direktupphandling Föreslagen reglering (förordning, föreskrift, allmänna råd) hantera beställningar elektroniskt arbeta strategiskt med inköp kunna hantera standarden Sveorder Riksrevisionen granskar oss Skadeståndsanspråk när man inte följer ramavtalen… Det s.k. rättsmedelsdirektivet ska föras in i svensk rätt och en departementspromemoria är väntad under senare delen av april för att remissas så att en proposition kan läggas i höst. Det centrala i rättsmedelsdirektivet är ogiltighet för inkorrekta upphandlingar kompletterat med en sanktion om ogiltighet undantagsvis inte kan komma ifråga. Nya regler förväntas träda i kraft 1 april 2010. Konkurrensverket har i flera sammanhang pekat på behovet av sanktioner. De sanktioner som Konkurrensverket önskar är en marknadsskadeavgift för allvarliga överträdelser av upphandlingsreglerna. T.ex. vid otillåten direktupphandling eller fall av uppenbar diskriminering eller bristande proportionalitet i ett anbudsförfarande.

Nuläge Mer än 9 000 leverantörer Mer än 140 000 fakturor/år få från många låg kvalitet på många många som ”fastnar” 16% e-fakturor Mer än 4 800 användare i Lupin Varierande och för en del produktområden tveksam avtalstrohet Dålig efterlevnad av lagar och riktlinjer 2008: 44 leverantörer (0,5%) som vi fick mer än 500 fakturor ifrån. 7 av dessa är anslutna för e-faktura. Ytterligare några av dem är på gång, men leverantörerna är inte riktigt framme än. Många av för oss största leverantörerna kan inte skicka e-faktura ännu.

Övergripande principer för inköp De varor och tjänster som verksamheten behöver ska anskaffas och betalas på ett ekonomiskt, effektivt och lagenligt sätt Verksamhetens behov och mål ska vara styrande Inköp ska ske till rätt kvalitet, kostnad och övriga villkor som långsiktigt är mest fördelaktiga för universitetet Samordning och samverkan ska utnyttjas för att åstadkomma en effektivare hantering av inköp Interna föreskrifter och gällande lagstiftning ska följas Beslut av universitetsstyrelsen 2009-06-08 Beslut av universitetsstyrelsen 8 juni 2009: Rektor fått i uppdrag att genomföra ett förbättringsprojekt avseende inköp och upphandling i enlighet med dessa principer. Principerna ska specificeras och utvecklas i en inköpspolicy (eller motsvarande dokument). I ett sådant dokument ska kvalitetskrav, exempelvis gällande miljöaspekter, ingå och där kommer även frågor avseende upphandlingsetik, organisation och kompetenskrav att regleras.

Projekt Bättre inköp 2009-2011 Syfte Arbeta fram en organisation och verktyg och rutiner som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet på ett effektivt och värdeskapande sätt Beslut av rektor 2009-08-27 Ett förändringsprojekt! Finns studier som visar att den potentiella vinsten med formellt genomförda upphandlingar är stor. Vinsten varierar naturligtvis från upphandling till upphandling, men genomsnittsvärdet ligger så högt som mellan 20 och 25 % av värdet, när priset i den formella upphandlingen jämförs med priset hos en slumpmässigt vald leverantör. (källa: ”Regelverk och praxis i offentlig upphandling”, Per Molander, Rapport till Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi 2009:2, Regeringskansliet, Finansdepartementet)

Önskade effekter Bättre affärer – mer för pengarna Effektivare inköp Bättre koll på leverantörerna Ökad avtalstrohet Ökad lag- och regelefterlevnad

Verktygen för att få de önskade effekterna Effektiv inköpsorganisation: strategiskt – taktiskt – operativt; samverkande Tydliga krav och direktiv Stöd som underlättar att göra rätt Bra avtalsinformation System- och rutinförbättringar Bra stödmaterial och utbildningar Uppföljning

Grov tidsplan Ht 2009 2010 2011 Analys: nuläge, behov, krav… Etablera börläge Bestämma krav Förändringsarbete: organisation, metoder, samverkan Utbildning Ht 2009 Nuläge, börläge, behov- och kravanalys etc Förbättra avtalsinformation Integrera avtalsdatabasen - Lupin 2010 Etablera börläge Beslut: policy, krav etc Driftsätta samverkande team (piloter) Initiera förändringsarbetet Ta fram stöd och planera utbildningar 2011 Ta fram uppföljningsmetoder och verktyg Utbilda Etablera en god tvåvägskommunikation Överlämna till drift Förbättringar: avtalsinfo, system, rutiner, kommunikation, stöd, uppföljning

Effektiv inköpsorganisation – central och lokal; samverkande LU:s ledning Verksamhetsplan Verksamhetsuppföljning Strategiska / taktiska leverantörskontakter Inköpsstrategi Nyckeltal, mål, uppföljning Sätta produktgruppsorganisation Strategisk inköpsfunktion Upphandling Utveckling av leverantörsrelationer Leverantörsuppföljning och -utveckling Produkt-grupps- team Produktgruppsstrategi Sortimentsstyrning Produktgruppsprofil Leverantörer Policy, riktlinjer, rutiner Styrning, uppföljning Resurs- o kompetensstöd Systemstöd, verktyg, mallar Hur göra upphandlingar bäst för att få så bra avtal att alla gärna vill använda dem. Arbeta proaktivt – inte reaktivt Operativa leverantörskontakter Inköpare (vissa med samordningsansvar) Stöd till lokal organisation Lokal kännedom Kravställande Avrop och direktupphandling Leveransmottagning och kontroll Upptäcker behov Initierar inköp Användare

Kartläggningen - tidiga reflektioner Inköparna vill ha: Tydlighet Verktyg som fungerar Mer upphandlingsstöd Stöd/mandat från ledningen Vi har intervjuat några enskilda inköpare och träffat några institutioner – inplanerat att träffa minst en institution från varje område och från olika verksamhetsorter. Kommer även att träffa områdesledningarna i slutet av höstterminen.

Kartläggningen - tidiga reflektioner De institutioner som har effektivaste inköpen utmärks av Tydliga rutiner och processbeskrivningar Angelägna att ta bort flaskhalsar och extra steg; inköpssamordning Vilja och intresse; idérikedom Omvärldsorientering Ledningens stöd Vi har intervjuat några enskilda inköpare och träffat några institutioner – inplanerat att träffa minst en institution från varje område och från olika verksamhetsorter. Kommer även att träffa områdesledningarna i slutet av höstterminen.

Synpunkter, idéer? Vill du delta? Kontakta mig! Agneta Sjöfors 046 – 222 71 68 agneta.sjofors@eken.lu.se