Utjämningskommittén.08.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Aktuellt delningsalternativ
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Landstinget Västernorrland Från diagnos till kostnad per patient
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Sjukvårdens kostnader 2030
Utjämningssystemet och kommunalisering av hemsjukvården i Västernorrlands län Härnösand 17 januari 2012 Derk de Beer
LSS-kommittén – bred översyn av personlig assistans
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Vuxna NLL, Sekretariatet/K Sandberg Valdeltagande till kommunfullmäktige åren 2006 och Norrbottens kommuner. Procent.
Finansdepartementet Från regeringens horisont – frågor med bäring på kommunerna Dan Ericsson, statssekreterare hos Mats Odell Kommundirektörernas vårkonferens,
Utökad vaccination (catch-up) mot HPV-virus
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Varifrån kommer pengarna till landstinget? Utfall 2009.
Hemsjukvården 2011 Gitt Ström Henry Lundgren Projektledare hemsjukvård.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Utredningen en nationell samordnare för hemsjukvård (S 2010:06)
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2012.
Den ljusnande framtid är vård
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Sjukvård åt asylsökande Antal asylsökande
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Patientmaktsutredningen
Verksamhetsstöd gymnasiet
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Kommunalekonomisk utjämning
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. februari 2012.
Ekonomirapporten. April 2014
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Budgetdagarna Luleå den 18 februari 2014 Anders Folkesson Derk de Beer
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2013.
Hemsjukvård i förändring, Socialstyrelsen, nov 2008 Kommunaliserad hemsjukvård, juni 2011, SoU 2011:55.
Komplement till annan årlig uppföljning
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. maj 2013 Materialet:
Verksamhetsanalys Figur F-1. Antal (utanför cirklarna) och procent (inne i cirklarna) som haft kontakt med läkare i olika.
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Tabellerna. Ekonomirapporten. Oktober
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Tabellerna.
Seniorer är en tillgång för kommunerna – även ekonomiskt Konferens om äldreomsorgen Tomelilla den 23 november Björn Sundström
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Ekonomirapporten, oktober 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Diagnoser vid besök/slutenvårdstillfällen bland folkbokförda i Västra Götaland - Verksamhetsanalys 2017 koncernavdelning data och analys
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Ekonomirapporten, maj 2019 Alla tabeller
Presentationens avskrift:

Utjämningskommittén.08

Utjämningskommittén.08 Ledamöter Bengt Germundsson (KD), ordf., Markaryd Jörgen Hellman (S), Lilla Edet Leif Jakobsson (S), Malmö Elvy Söderström (S), Örnsköldsvik Erik Langby (M), Nacka Margareta B Kjellin (M), Hudiksvall Ewa Samuelsson (KD), Stockholm Eva Nypelius (C), Gotland Gunnar Andrén (FP), Danderyd Lennart Olsen (MP), Upplands Väsby Lena Karlsson (V), Årjäng

Utjämningskommittén.08 Sekretariat Björn Sundström, huvudsekreterare Tomas Johansson Daniel Ramse

Översyn av systemet för kommunalekonomisk utjämning Dir. 2008:110 Kommittédirektiv Översyn av systemet för kommunalekonomisk utjämning Dir. 2008:110

Inkomstutjämning Identifiera om det finns tillväxthämmande faktorer och i så fall föreslå hur dessa kan undanröjas samt hur incitament för ekonomisk tillväxt och sysselsättning kan stärkas. Ta ställning till om i så fall hur skatteväxlingar ska beaktas i utjämningssystemet. Beakta konsekvenserna av införandet av den kommunala fastighetsavgiften.

Kostnadsutjämning Se över möjligheterna och vid behov lämna förslag i syfte att förenkla kostnadsutjämningen och öka stabiliteten. Utvärdera de förändringar som genomfördes 2008. Utreda om och i så fall hur effekter i utjämningssystemet vid indelningsändringar ska hanteras.

Inkomst- och kostnadsutjämning Analysera effekterna för kommunerna och landstingen av att personer som bor i ett land har arbetsinkomster i ett annat land och behov föreslå hur detta bör beaktas i utjämningssystemet.

Övriga frågor Bör strukturbidraget förändras eller avvecklas? Finns det specialdestinerade statsbidrag som i stället bör ingå i det generella statsbidraget? Oförhindrad att göra andra analyser inom ramen för uppdraget. Beakta konsekvenserna för utjämningssystemet av reformer i övrigt. Vid behov lämna förslag till hur bidrags- och avgiftsförändringar för enskilda kommuner och landsting till följd av kommitténs förslag ska hanteras. Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2011

Syftet med ett utjämningssystem Skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar för kommunerna respektive landstingen att erbjuda sina invånare likvärdig service oberoende av deras inkomster och andra strukturella förhållanden Utjämningen ska bygga på opåverkbara faktorer Skillnader i kommunalskatt ska spegla skillnader i effektivitet, service- och avgiftsnivå och inte bero på skillnader i strukturella förutsättningar

Utjämningssystemet i korthet Systemet består av fem olika delar: Inkomstutjämning Kostnadsutjämning Strukturbidrag Införandebidrag Regleringsbidrag/avgift

Inkomstutjämningen 2008 För landstingen är garantinivån 110 procent 11 kommuner & 1 landsting betalar avgift För landstingen är garantinivån 110 procent Garantinivå

Förslag om enhetliga garantinivåer Kommittén har beslutat att tillskriva regeringen med förslag om enhetliga garantinivåer i kommun- respektive landstingssystemet (115/115) fr.o.m. år 2012. Motiv: den nya kollektivtrafiklagen. Skrivelsen innehåller även förslag om rätt till mellankommunal utjämning för de omfördelningseffekter som kan uppstå om kommunernas ansvar för kollektivtrafiken överförs till landstinget.

Inkomstutjämning och villkor för tillväxt Inga belägg för att inkomstutjämningen i sig skulle vara tillväxthämmande Källor: Lars Söderström (SOU 119:144), Sven Siverbo Göteborgs universitet, Institutet för näringslivsanalys vid handelshögskolan i Göteborg i rapporten Inkomstutjämning och villkor för tillväxt i kommuner och funktionella regioner samt kommitténs egna analyser. Tillväxt sker i regioner som består av både bostads- och arbetsplatskommuner

Dag- och nattlönesummor

Stockholmskommunernas bidrag i kostnads-utjämningen är 5 ggr större än avgifterna i inkomstutjämningen

Ekonomisk tillväxt

Intäktsskillnader utan utjämning (kommunerna) Inkomstutjämningen har från tid till annan kritiserats häftigt av de som anser att det är orimligt att invånarna i en viss kommun ska betala kommunalskatt till andra kommuner. Men som framgår av tabellen nedan skulle intäkterna i Danderyds kommun bli 2,4 ggr högre än i Årjäng vid riksgenomsnittlig utdebitering (20,7 %) utan utjämning. Skillnaden – 40 000 kr/inv. – svarar i stort sett mot hela den kommunala verksamheten i genomsnittskommunen.

Varför kostnadsutjämning? Kommunernas årskostnad per person

Verksamheter som ingår i kostnadsutjämningen för kommunerna

Verksamheter som ingår i kostnadsutjämningen för landstingen

Kommitténs arbete beträffande kostnadsutjämningen för landsting Standardkostnaden för hälso- och sjukvård beräknas sedan 2000 utifrån: Kostnaderna för nio vårdtunga grupper inklusive HIV (VTG) Kostnaderna för ej vårdtunga grupper (ejVTG) Därutöver tillkommer tillägg eller avdrag för gles bebyggelsestruktur

Vårdtunga grupper i hälso- och sjukvårdsmodellen Elakartad tumörsjukdom (cancer) Cerebrovaskulär sjukdom (stroke) Inflammatorisk ledsjukdom Artros Ischemisk hjärtsjukdom och hjärtsvikt Höftfraktur Schizofreni Övriga psykoser Även HIV ingår bland de vårdtunga diagnoserna men kostnaderna för denna diagnos hanteras separat.

Urvalskriterier för vårdtunga grupper Grupperna ska vara någorlunda stora Det ska vara möjligt att återfinna en betydande andel av grupperna i nationella register (Cancerregistret och Patientregistret) Praxis för diagnossättning och grad av registrering i slutenvården ska inte skilja sig påtagligt mellan landsting. (SOU 1996:163, SOU 1998:151, SOU 2003:88)

Diagnoser Med huvuddiagnos avses det tillstånd, diagnos eller anledning, som huvudsakligen föranlett vårdtillfället eller vårdkontakten. Utöver huvuddiagnosen kan ett eller flera tillstånd som haft betydelse för det aktuella vårdtillfället registreras som bidiagnoser.

Andel av befolkningen i vårdtung grupp

Antal diagnoskoder per vårdtillfällen i slutenvård och öppenvård Riksgenomsnitt: 1999: 1,9 diagnoskoder per vårdtillfälle 2001: 2,1 diagnoskoder per vårdtillfälle

Procentuell förändring mellan 1999-2008

Sammanfattande iakttagelser beträffande utvecklingen av den vårdtunga gruppen Andelen vårdtunga i riket har ökat Verkar bero på ökningen av vårdtunga bidiagnoser - huvuddiagnoserna har minskat Ökningen av bidiagnoser är generell, men har skett vid olika tidpunkter i olika landsting Uppfyller modellen kriteriet ” registrering i slutenvården ska inte skilja sig påtagligt mellan landsting. (SOU 1996:163, SOU 1998:151, SOU 2003:88)”?

Effekt Norrbottens läns landsting Hälso och sjukvård - 25 mkr Glesbygdstillägg + 48 mkr Lönestruktur - 9 mkr Kollektivtrafik - 45 mkr Strukturbidrag - 49 mkr Justerad garantinivå - 10 mkr Summa minskade intäkter 90 mkr