Hjärtligt välkomna
Kursintroduktion Diskussion av läst litteratur Inför nästa träff Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program
Emma Johansson, kemiska institutionen & Rosendalsgymnasiet Mikael Niva, IBG & Rosendalsgymnasiet Ronny Alexandersson, IBG Ni, med era erfarenheter
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna: planera, genomföra och utvärdera undervisning i kemi/biologi och naturkunskap utifrån aktuella styrdokument. kunna tolka och förstå skolelevers svårigheter i naturvetenskapliga begrepp och metoder (fokus på kemi, biologi och naturkunskap beroende på inriktning). genom olika examinationsformer bedöma och värdera elevers lärande och utveckling i kemi/biologi och naturkunskap. visa förmåga att reflektera över medvetna didaktiska val inom kemi-, biologi- och naturkunskapsämnet och motivera dessa utifrån en analys av verksamhetens mål och elevernas förutsättningar för lärande. söka, sammanställa och tolka relevant vetenskaplig didaktisk litteratur.
samma kursmål som gäller för 7,5hp, samt genomföra ett utvecklingsprojekt inom kemi-, biologi- eller naturvetenskaps- undervisning baserat på forskningsresultat. Kursmål (för Ämnesdid…15hp)
Alla Andersson B. (2008) Elevers tänkande och skolans naturvetenskap. Studentlitteratur. Lund. Sjøberg S. (2005) Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik. Studentlitteratur. Lund. Strömdahl H. (2002) Kommunicera naturvetenskap i skolan – några forskningsresultat. Studentlitteratur. Lund. Pramling N & Säljö R. (2007) Scientific knowledge…J. of Educ Res 51: Jönsson A. (2005) Att bedöma naturvetenskapligt arbetssätt. Sid I Lindström L. och Lindberg V. “Pedagogisk bedömning – Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. HLS förlag. Stockholm Wåhlin P. (2004) Likvärdig bedömning i kemi med hjälp av bl.a. rubrics. Skolverket Samt vetenskapliga artiklar Biologi/Naturkunskap Ebert-May D och Hodder J. (2008) Pathways to scientific teaching. Sinauer Associates. Sunderland MA. USA Kemi meddelas senare
Fyra träffar ◦ 22/1; kl Kursintroduktion mm (Sal 1) ◦ 12/2; kl Kursplaner, ämnesstoff och begreppsförståelse => avsnittsplanering (Sal 6; Sal 5 och Sal 4) ◦ 3/3; kl Bedömning och examination (olika undervisningsformer) (Sal 5) ◦ 16/3; kl Praktisk undervisning med elever från Gymnasiet år 1. Omarbetas och genomförs om möjligt under VFU:n: Återkoppling från medstudenter och elever. (Alla labsalar bokade – hela dagen) VFU-kursen börjar
Träff 1. Sjøberg (2005). Kap. 1,2 & 5. Träff 2. Andersson (2008). ◦ Biologi: Kapitel Pramling & Säljö (2007) ◦ Kemi: 1-6, 9, 14-16,19. Pramling & Säljö (2007) Extra fokus på ditt avsnittsområde, men övriga kapitel gör att du kan ge mer konstruktiv kritik till medstudenter. Träff 3. Sjøberg (2005). Kap. 3-4, 6-11 (diskuteras under träff). Jönsson A. (2005) och Wåhlin P. (2004) ◦ Mer litteratur i område bedömning kommer att komma Träff 4. Alla litteratur är relevant vid utveckling av lektionen. Strömdahl H. (2002). ◦ Boken läses enskilt under kursens gång och redovisas genom 2 A4:s referat. Boken lär också vara ett bra redskap när du motiverar lektionsupplägg mm. Läsning till:
Alla inlämningsuppgifter ska lämnas in för godkänt. Gradering av betyg baseras på lektion träff 2 och träff 4.
14/index.html 14/index.html Frågor?
Varför ska alla lära sig naturvetenskap? Vad är didaktik? Vad är din uppfattning om naturvetenskapens ställning i dagens samhälle? Vad är en bra lärare? Diskussionsfrågor till dagens text
Nästa träff
Du ska planera en avsnitt i ett valt ämnesområde. Upplägget ska baseras på begreppsförståelse och missuppfattningar som finns beskrivna av Andersson, kursplaner, lärobok (lånas), samt annan relevant litteratur. Du ska även jämföra hur kursplanernas innehåll speglas i några läroböcker. Powerpoint-redovisning muntligt ca 10 minuter. Powerpoint kommer att läggas upp på hemsidan och du ska återkoppla på din egen under din VFU-period. Inför nästa träff
Gå in på skolverkets kursplanehemsida och gå vidare på relevant nivå.
Varför? Vad? Hur? -> Metodik Syfte och variation Styrmedel Motivera ur didaktisk forskning
ekonomi* nytta* demokrati* kultur* sociala *Sjöberg S. (2005). Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik
Forskningsmotiv för era val ERIC Pedagogiska inst. Göteborg Litteraturen. t ex Andersson Styrmedelsmotiv för era val Styrdokument se länkar på hemsidan – lägg till bra sidor!