Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Gymnasiearbetet p..
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Högskoleförberedelse
Utlandsstudier för I:are
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
Planering.
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Den individuella utvecklingsplanen
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Läroplansnätverk förskola
Välkomna till Pedagogen!
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Mall för alignmentmatris
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Läroplansträff Välkomna!.
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
Läroplansträff fritidshem
Utmaningar i arbetet med BfL
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Förskoleklassen Torpshammar
PA1201 Projektarbete 100 p.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Läroplansträff Välkomna.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
L3VU20.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Hjärtligt välkomna

 Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program

 Emma Johansson, kemiska institutionen & Rosendalsgymnasiet  Mikael Niva, IBG & Rosendalsgymnasiet  Ronny Alexandersson, IBG  Ni, med era erfarenheter

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna: planera, genomföra och utvärdera undervisning i kemi/biologi och naturkunskap utifrån aktuella styrdokument. kunna tolka och förstå skolelevers svårigheter i naturvetenskapliga begrepp och metoder (fokus på kemi, biologi och naturkunskap beroende på inriktning). genom olika examinationsformer bedöma och värdera elevers lärande och utveckling i kemi/biologi och naturkunskap. visa förmåga att reflektera över medvetna didaktiska val inom kemi-, biologi- och naturkunskapsämnet och motivera dessa utifrån en analys av verksamhetens mål och elevernas förutsättningar för lärande. söka, sammanställa och tolka relevant vetenskaplig didaktisk litteratur.

 samma kursmål som gäller för 7,5hp, samt genomföra ett utvecklingsprojekt inom kemi-, biologi- eller naturvetenskaps- undervisning baserat på forskningsresultat. Kursmål (för Ämnesdid…15hp)

Alla  Andersson B. (2008) Elevers tänkande och skolans naturvetenskap. Studentlitteratur. Lund.  Sjøberg S. (2005) Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik. Studentlitteratur. Lund.  Strömdahl H. (2002) Kommunicera naturvetenskap i skolan – några forskningsresultat. Studentlitteratur. Lund.  Pramling N & Säljö R. (2007) Scientific knowledge…J. of Educ Res 51:  Jönsson A. (2005) Att bedöma naturvetenskapligt arbetssätt. Sid I Lindström L. och Lindberg V. “Pedagogisk bedömning – Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. HLS förlag. Stockholm  Wåhlin P. (2004) Likvärdig bedömning i kemi med hjälp av bl.a. rubrics. Skolverket  Samt vetenskapliga artiklar Biologi/Naturkunskap  Ebert-May D och Hodder J. (2008) Pathways to scientific teaching. Sinauer Associates. Sunderland MA. USA Kemi  meddelas senare

 Fyra träffar ◦ 22/1; kl Kursintroduktion mm (Sal 1) ◦ 12/2; kl Kursplaner, ämnesstoff och begreppsförståelse => avsnittsplanering (Sal 6; Sal 5 och Sal 4) ◦ 3/3; kl Bedömning och examination (olika undervisningsformer) (Sal 5) ◦ 16/3; kl Praktisk undervisning med elever från Gymnasiet år 1. Omarbetas och genomförs om möjligt under VFU:n: Återkoppling från medstudenter och elever. (Alla labsalar bokade – hela dagen) VFU-kursen börjar

 Träff 1. Sjøberg (2005). Kap. 1,2 & 5.  Träff 2. Andersson (2008). ◦ Biologi: Kapitel Pramling & Säljö (2007) ◦ Kemi: 1-6, 9, 14-16,19. Pramling & Säljö (2007)  Extra fokus på ditt avsnittsområde, men övriga kapitel gör att du kan ge mer konstruktiv kritik till medstudenter.  Träff 3. Sjøberg (2005). Kap. 3-4, 6-11 (diskuteras under träff). Jönsson A. (2005) och Wåhlin P. (2004) ◦ Mer litteratur i område bedömning kommer att komma  Träff 4. Alla litteratur är relevant vid utveckling av lektionen.  Strömdahl H. (2002). ◦ Boken läses enskilt under kursens gång och redovisas genom 2 A4:s referat. Boken lär också vara ett bra redskap när du motiverar lektionsupplägg mm. Läsning till:

 Alla inlämningsuppgifter ska lämnas in för godkänt.  Gradering av betyg baseras på lektion träff 2 och träff 4.

 14/index.html 14/index.html Frågor?

 Varför ska alla lära sig naturvetenskap?  Vad är didaktik?  Vad är din uppfattning om naturvetenskapens ställning i dagens samhälle?  Vad är en bra lärare? Diskussionsfrågor till dagens text

Nästa träff

 Du ska planera en avsnitt i ett valt ämnesområde. Upplägget ska baseras på begreppsförståelse och missuppfattningar som finns beskrivna av Andersson, kursplaner, lärobok (lånas), samt annan relevant litteratur.  Du ska även jämföra hur kursplanernas innehåll speglas i några läroböcker.  Powerpoint-redovisning muntligt ca 10 minuter. Powerpoint kommer att läggas upp på hemsidan och du ska återkoppla på din egen under din VFU-period. Inför nästa träff

Gå in på skolverkets kursplanehemsida och gå vidare på relevant nivå. 

 Varför?  Vad?  Hur? -> Metodik  Syfte och variation  Styrmedel  Motivera ur didaktisk forskning

 ekonomi*  nytta*  demokrati*  kultur*  sociala  *Sjöberg S. (2005). Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik

Forskningsmotiv för era val  ERIC  Pedagogiska inst. Göteborg  Litteraturen. t ex Andersson Styrmedelsmotiv för era val  Styrdokument  se länkar på hemsidan – lägg till bra sidor!