Livskunskap för de allra yngsta

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Vägledande samspel och ”Compassion” (Paul Gilbert)
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Om risk- och skyddsfaktorer
Föräldramöte 12 september 2011
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Välkommen till Förskolan Ekorren
SET Social Emotionell Träning
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Ta ställning och handla!
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Kommunikation och samspel
Självbild, självkänsla & Självförtroende
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
- ett program för socialt och emotionellt lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
SET= Socio Emotionell Träning
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
PrevU Social Resursförvaltning
Utveckling och lärande i förskolan
Socialpsykologi.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
10/4/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-hajarna.
10/11/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård- krokodilen.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
9/20/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skogsgläntan.
9/20/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Trollet. 9/20/ Vilken avdelning går ditt barn på? Trollet 1.Kottarna18 (47%) 2.Trollsländan20 (53%)
Föräldraenkäten 2015 Förskola Sibbebo. 9/24/ Vilken avdelning går ditt barn på? Sibbebo 1.Igelkotten10 (18%) 2.Pandan16 (28%) 3.Pingvinen10 (18%)
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Introduktionsförskola i Rinkeby
Vilken förskola går ditt barn på?
Föräldraenkäten 2015 Förskola Ekebo
Vilken avdelning går ditt barn på?
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Föräldraenkäten 2015 Förskola Birkebo
Föräldraenkäten 2015 Förskola Trollhassel
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Föräldraenkäten 2015 Förskola Aspebo
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Trygghet, trivsel och glädje
Föräldraenkäten 2015 Förskola Lönnebo
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Föräldraenkäten 2015 Förskola Bokebo
Föräldraenkäten 2015 Förskola Emmabo
Vilken avdelning går ditt barn på?
Presentationens avskrift:

Livskunskap för de allra yngsta Start Livskunskap för de allra yngsta

Ett program för de allra yngsta Känslor Anknytning Samspel

Vad är känslor för något? Silvan Tomkins Daniel Goleman Vägledande, gott och ont Känna igen känslor – egna och andras Kunna hantera känslor

Känsla och förnuft Förnuft utan känsla skapar ett tomt tänkande Känslor utan förnuft skapar urspårade känslor

Handlingsinriktning Varje känsla skapar en viss typ av handlingsberedskap. Alla känslor är impulser till handlingar. Nedärvda och inlärda

Basala känslor Glädje Ilska Rädsla Ledsnad Överraskning Avsky Intresse Skam

Hjärnan och känslorna Hjärnans utveckling Väktarfunktionen ”Kortslutning” ”Bromsmekanismer”

Hur bemöter vi barns olika känslor?

För att lära känna våra känslor, måste vi få uppleva dem tillräckligt länge för att hinna känna igen dem

Att bemöta känslor Avvisande Fördömande Låt-gå God vägledning

Emotionell vägledning Gottman 1. Uppmärksamma känslan 2. Låt känslan bli ett tillfälle till närhet och vägledning 3. Lyssna inkännande och bekräfta känslan 4. Hjälp till att sätta ord på sina känslor 5. Sätt gränser och hjälp till att hitta lösningar på problemet

Känsloteman i Start Glädje Ledsnad Ilska Rädsla Överraskning Avsky/avsmak Se andra Olikheter

Vad är anknytning Kaninen, älgen och apan Trygg bas för att utforska världen Kommunikativ musikalitet

Anknytningen utgör en nödvändig bas för reglering av barnets överväldigande känslor och intryck

Anknytningsmönster Trygg Undvikande Ambivalent Mer problematiska mönster John Bowlby

Att finna glädje och lust i att tillhöra ett vi Utanförskapets risker

Anknytningsteman i Start Lita till en vuxen Turtagning Vara tillsammans Dela glädje

Vad är samspelsfärdigheter? Färdigheter som behövs för att lösa olika problem och situationer i samvaron med andra Förberedelser för problemlösningsfärdigheter

Samspelsteman i Start Att tänka Att dela Att turas om Att vänta Att fråga Ja eller nej

Varför arbeta med ”Start”? Utveckla språkbegrepp för att samtala om känslor och relationer Motverka utanförskap Fredsarbetet börjar i förskolan Minska problembeteende i förskolan och förebygga problembeteende i skolan Få en systematik för arbetet Vara mer pro-aktiv Förebygga negativ utveckling som skolproblem, psykisk ohälsa, drogmissbruk och kriminalitet Börja så tidigt som möjligt när lärandet är som störst Lära sig viktiga färdigheter inför skola, kamrater, arbete, familj etc.

Målsättningar med ”Start” På ett i huvudsak lekfullt sätt medvetandegöra barnen om känslor och vissa samspelsfärdigheter. Skapa goda förutsättningar för barnens anknytningsprocess på förskolan Utveckla barnens ordförråd när det gäller sociala och emotionella teman Förmå barnen att upptäcka glädje i att vara tillsammans Skapa en god grund för barnens vidare sociala och emotionella utveckling

OBS! Det är viktigt att komma ihåg att mognaden är olika för olika barn och programmets färdigheter och målsättningar får inte bli normer för vad barnet ska kunna.

Samlingen Temana Bilderna Texten Målsättning Handdockan Gruppstorlek Kreativitet

Samlingarna är att se som en gemensam fokusering på olika färdigheter Samlingarna är att se som en gemensam fokusering på olika färdigheter. Pedagogernas huvudsakliga arbete med social och emotionell utveckling sker sedan i alla de olika vardagssituationerna!

Vardagssituationer Emotionell vägledning Leken – vara nära, följa barnen Situationer Målsättning Språket – egocentriskt tal, inre tal Pedagogen som modell

Vilka barn har varit med i temasamlingar? Loggen Tema: Vecka: Vilka barn har varit med i temasamlingar? Anteckningar: Lämpliga vardagssituationer, Att arbeta vidare med, Tankar och reflektioner Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 1. Glädje   2. Ledsnad 3. Ilska

Förankring Ledning Arbetslag Dokument Logg Föräldrar Utbildning Mentor