MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett Livskraftigt Centrum
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Inferens om en population Sid
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
En Dag i Ramadan Ramadan
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föreläsning nr 2 röd kurs
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
En reviderad läroplan för förskolan
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Syftet med en personlig handlingsplan
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
FL3 732G81 Linköpings universitet.
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Vi som genomfört denna Learning study är:
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Kap 4 - Statistik.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Procent.
Det handlar om multiplikation
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Sammanfatta siffrorna…
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
”Våga göra överslag!” En learning studie om vardaglig hantering av multiplikation med tvåsiffriga tal.
Grundläggande programmering
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Välkomna till klass 3!.
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Att vara professionell
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Övningsexempel till Kapitel 7 Ex 1. BRÄNNBOLLSDILEMMAT ! En person funderar över hur man bäst uppskattar 28 meter. Av erfarenhet vet han att hans steglängd,
732G22 Grunder i statistisk metodik
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Lägesmått. Lägesmått Vad är lägesmått? Sammanfatta en mängd data Exempelvis hur mycket veckopengar får elever som går i åk7… En klass består av ca.
Elev loggbok.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Kap 4 - Statistik.
X 5.5 Lägesmått från tabeller och diagram
X Lägesmått För att beskriva ett statistiskt material använder vi oss av lägesmått. De vanligaste lägesmåtten är medelvärde, median och.
Data och att presentera data
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Presentationens avskrift:

MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE En learning study i skolår 8 & 9 Thorildskolan våren 2008 Veronica Johansson, Gisela Larsson & Susanne Westin

Varför? Ett område som våra elever brukar ha svårigheter med på de nationella proven.

Lärandets objekt Eleven ska kunna analysera och värdera de olika lägesmåttens användning. (Ur Be-Ma-pärmen, kravnivå för år 9)

Förtest uppgift 1 Carolina och Linus kastar pil. De kastar 5 pilar var. Resultatet blev: Carolina 9, 10, 8, 9, 9 Linus 8, 7, 10, 10, 5 Bestäm bådas medelvärde. Vem har bäst medelvärde? Bestäm bådas median. Vem har bäst median? Bestäm bådas typvärde. Vem har bäst typvärde?

Resultat förtest uppgift 1 De flesta elever kan räkna ut medelvärdet. Exempel på felsvar: Räknar ut total poängsumma Division med 2 istället för 5 I en klass kan de flesta beräkna median. I övriga två klasser är det enstaka elever som vet hur de ska göra. Många elever svarar inte på frågan. En elev visste vad typvärde var innan undervisningen startade.

Förtest uppgift 2 Eleverna i en klass svarade på frågan ”Hur många syskon har du?” Svaren sammanställdes i följande tabell: Bestäm medelvärde, median och typvärde. Visa hur du tänker!

Resultat förtest uppgift 2 Många varianter av svar, få är rätt… Eleverna använder värden i tabellen utan att förstå vad de gör.

Förtest uppgift 3 Jenny och hennes familj är ute och äter middag. Förutom Jenny är de här personerna med på middagen: mormor, morfar, mamma och Jennys två bröder. Medelåldern för personerna på middagen är 36 år. Ge ett exempel på hur gamla de olika personerna kan vara.

Förtest uppgift 4 12 personer vaskar guld. Efter en timme vägde de hur mycket guld de hade lyckats vaska per person. Resultatet ser du i tabellen. 0,15 g 2,96 g 0,23 g 0,62 g 0,43 g 0,36 g 0,16 g 0,28 g 0,32 g 0,19 g 0,26 g 0,30 g Bestäm medelvärde och median för hur mycket guld de vaskade på en timme. Förklara varför det blir så stor skillnad mellan medianen och medelvärdet. (Uppgift från NP ma år 9, 2007)

Resultat förtest uppgift 4 Få elever kan förklara varför det blir så stor skillnad på median och medelvärde. Många elever väljer att inte svara. 0,15 g 2,96 g 0,23 g 0,62 g 0,43 g 0,36 g 0,16 g 0,28 g 0,32 g 0,19 g 0,26 g 0,30 g Exempel på elevsvar för beräkning av median eftertest år 8: 151619232628303236436296 (0,15 0,16…) (0,28 0,30)

Identifierade svårigheter Bristande förståelse för begreppet medelvärde kan visa sig på följande sätt: Eleven dividerar alltid med 2 Felaktig hantering av värdet 0 Eleverna vill ha svaret till ett heltal Svårigheter att använda värden i en frekvenstabell för att beräkna medelvärdet Eleven anser att medelvärde alltid är bättre än median

Identifierade svårigheter Bristande förståelse för begreppet median kan visa sig på följande sätt: Eleven storleksordnar inte talen Svårighet vid beräkning av median med jämt antal värden Felaktig hantering av värdet 0 Svårigheter att använda värden i en frekvenstabell för att beräkna median Eleven anser att medelvärde alltid är bättre än median

Identifierade svårigheter Bristande förståelse för begreppet typvärde kan visa sig på följande sätt: Eleven anser att den som har flest antal likadana värden har högst typvärde vid jämförelse

Genomförande Lektion 1 – Skolår 9 Lektion 2 – Skolår 9

Lektionsupplägg Ett hus med olika typer av familjer Lönestatistik Sammanfattning

Huset En bild på ett hus med 19 lägenheter där det bor olika typer av familjer.

Så såg det ut på tavlan… Antal barn/familj Frekvenstabell Vad behöver man veta? Antal barn Frekvens Hur många familjer: 19 st 0 4 0 Hur många barn: 30 st 1 5 5 2 6 12 Medelvärde = 30/19 = 1,6 3 3 9 4 1 4 Om vi avrundar till 2 barn/familj: Antal familjer 19 st 15 barn  30 familjer Antal barn 30 st 19 familjer  38 barn

Så såg det ut på tavlan… 3 2 2 1 3 2 0 1 2 4 1 2 2 0 3 1 0 0 1 Frekvenstabell Antal barn Frekvens 0 0 0 0 1 1 1 1 1 2 2 2 2 2 2 3 3 3 4 0 4 0 1 5 5 2 6 12 0 0 0 0 1 1 1 1 1 1 2 2 2 2 2 2 3 3 3 4 3 3 9 1,5 4 1 4 1+2 = 1,5 Antal familjer 19 st 2 Antal barn 30 st

Mera medelvärde Välj en av familjerna. I familjen är medelåldern 17 år. Ge exempel på hur gamla de olika familjemedlemmarna kan vara.

Lönestatistik En uppgift hämtad ur Be-Ma-pärmen med lönestatistik från ett företag. Vilket mått, medelvärdet eller medianen, beskriver bäst de anställdas löner?

Sammanfattning En avslutande sammanfattning som på tredje lektionen utgick ifrån en frekvenstabell med antal mål/match för ett fotbollslag.

Resultat lektion 1 – år 9 Bra resultat på medelvärde och median för enklare uppgifter. Ungefär hälften av eleverna vet vad typvärde är efter lektionen. Ingen av dem kunde det innan lektionen. Ett vanligt felsvar går att härleda till en felsägning från läraren. Svårigheter att utgå från värden i en frekvenstabell. Många elever kan förklara att medelvärde och median kan skilja sig mycket på grund av ett avvikande resultat.

Nya identifierade svårigheter Tolkning att den med flest antal likadana värden har högst typvärde vid jämförelse. Svårigheter när medelvärdet på sådant som i verkligheten inte går att dela, t.ex. antal barn eller antal mål, inte blir ett heltal.

Förändringar inför lektion 2 Ökad struktur och tydlighet ”Vända och vrida” på begreppen mer

Lektion 2 – år 9 Fler elever kan hantera begreppet typvärde. Eleverna är något bättre på att läsa av från en frekvenstabell men ingen större skillnad.

Förändringar inför lektion 3 Sammanfattningen förändras och utgår nu från en frekvenstabell som handlar om fotboll.

Lektion 3 – år 8 Sämre förkunskaper än de två klasserna i år 9. Förbättring, men ännu inte helt bra.

Sammanfattning Eleverna har blivit säkrare på att bestämma medelvärde, median och typvärde. Det är svårt för eleverna att bestämma medelvärde, median och typvärde utifrån en frekvenstabell. Fler elever kan förklara hur avvikande resultat kan påverka beräkning av medelvärde och median.

Kritisk aspekt För att kunna analysera och värdera de olika lägesmåttens användning behöver man ha förståelse för lägesmåtten.

Tankar om arbetet Eleverna lärde sig en hel del! Vi valde ett för stort område för att hinna med det på en lektion på ett bra sätt Det var för korta träffar (ca 50 min/gång)