PRIORITERINGSSTRATEGIER – I TEORIN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Mål med samverksanssystemet
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Liten begreppsgenomgång
Badrum i Knivstas nya äldreboende
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Demokrati & diktatur.
Spelstrategi.
Att leva med multipel skleros
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Bildtolkningar Hälsa.
Patientenkät sommaren -13
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Demokrati och diktatur
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Problemsnack eller bygga lösningar.
NÄR ÄR TILLSYN EFFEKTIVT?
Hur bör samhället organiseras
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Intervju inför ViV-projektet.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Sydlänsträff i Karlstad Björn Lindbom, SGU
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
TILLSYNSUPPGIFTEN & TILLSYNSROLLEN
Granskning, kontroll och utvärdering
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Demokrati och hur Sverige styrs
Att övertyga ! Disposition och mall.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Debattera.
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Argumenterande text.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
TILLSYNSUPPGIFTEN & TILLSYNSROLLEN
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Naturvetenskaplig undersökning
Etik och ledarskap.
Miljö- och räddningstjänstförvaltningen Hur ska man agera som inspektör? Ett exempel på när agerandet blir viktigare än bedömningen av föroreningen.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tillsynsuppgiften & Tillsynsrollen
Synpunkter, klagomål och beröm
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Workshop Arbetsplatslärande.
Presentationens avskrift:

PRIORITERINGSSTRATEGIER – I TEORIN Sofie Cedstrand, doktorand Förvaltningshögskolan Göteborgs Universitet Sofie.cedstrand@spa.gu.se

NI HAR MAKT!!!

NÄRBYRÅKRATITEORIN Komplex verksamhet kräver Handlingsutrymme

En närbyråkrat Direkt interaktion med medborgare Brist på resurser Rolltvetydighet Tex. poliser, lärare och socialarbetare Men även ”tillsynare”

IMPLEMENTERINGSFORSKNING Hur politiska beslut genomförs i praktiken Politiker fattar beslut Tjänstemän genomför dem Om detta inte sker = IMPLEMENTERINGSPROBLEMATIK

IMPLEMENTERINGSPROCESSEN Uppifrån- och ner- perspektivet Förvaltningen ett lydligt redskap Närbyråkratiperspektivet Tjänstemännen har makten över politiken

Handlingsutrymme - en förutsättning För att betecknas som närbyråkrat Kunna utföra sina uppgifter Komplex och unik verklighet Situationsanpassning nödvändig Självrespekt = DEMOKRATISKT DILEMMA

NÄRBYRÅKRATITEORIN Handlingsutrymme Självständighet Brist på insyn Situationsanpassning I konflikt med krav på rättsäkerhet, opartiskhet och likabehandling NÄRBYRÅKRATPROBLEMET

När uppstår handlingsutrymme? NÄRBYRÅKRATITEORIN När uppstår handlingsutrymme? Vagt regelverk Motstridigt regelverk Omfattande regelverk

Orsaker till målkonflikter Klientorienterade mål - social ingenjörskonst Klientorienterade mål - organisationens mål Motstridigt förväntningar från olika grupper i samhället

Dilemman Resursbrist Efterfrågan ökar med utbudet Byråkratiska krav – situationsanpassning Rutiner utvecklas för att hantera situationen

Rutiner – ett sätt att hantera vardagen Exit Egna arbetsmetoder Specialisering Centrala prioriteringar Utnyttja sitt handlingsutrymme

Att mäta resultat som lösning? Alltför komplext Politiskt styrt Dåligt med insyn Målförskjutning Mäter det som går att kvantifiera

PRIORITERINGSGRUNDER – PLOCKA PINNAR Jag har hört en inspektör säga om en inspektion som inte blev så bra ”vi hade tänkt att vi skulle skaffa några snabba pinnar” […] det är fel av inspektörerna som gjorde det. [...] Men människor är bara människor, är det någon som ligger illa till i statistiken och tittar på sin besöksfrekvens så kanske man frestas att göra så. (A3) Det sades inför 2003 att eftersom vi har krav på oss att öka vår produktivitet så får ni koncentrera er på att göra så mycket som möjligt som ni kan klara ensamma. […] Ja, pinnar känner du väl igen?

TJÄNSTEMÄN SOM POLITIKSKAPARE Komplex verklighet – situationsanpassning Vag, omfattande och/eller detaljrik lagstiftning Komplexa och visionära mål Begränsade ekonomiska och personella resurser PRIORITERA & BESLUTA

PRIORITERINGSSTRATEGIER Beslut måste tas Vilka är urvalskriterierna för dessa beslut? Oftast praktiska istället för teoretiska VILKA TEORETISKA GRUNDER SKULLE KUNNA TÄNKAS?

PRIORITERINGSSTRATEGIER I TEORIN Vilka mått är viktigast för ens mål? Vilket mänskligt beteende är viktigast för ens mål

PRIORITERINGSSTRATEGIER I TEORIN RISK Principen om ”ta det värsta först” Principen om ”största möjliga effekt” Slumpurvalsprincipen

SLUTSATSER Reaktiva prioriteringsgrunder Relaterar inte till risk Inte några teoretiska resonemang Storlek visst genomslag Nödvändigt med förenklat beslutsfattande

PRIORITERINGSGRUND - MEDIA Det kan vara så att det har stått mycket i tidningarna, inte för att vi är styrda av tidningarna så till vida, men om vi tycker att det är relevant den här farligheten som beskrivs så kanske det finns anledning att göra ett projekt av det då. (K4)

PRIORITERINGSGRUND – HÖRSÄGEN Jag gjorde en inspektion och då satt folk och sa ”här är det ganska bra men du skulle sett hur det var på en annan typ av verksamhet jag var på förut ”då sa jag ”men de har inte hört av sig till mig” Då sa dom ”Nej det orkar de inte för de bara jobbar” då tänkte jag för mig själv att eftersom detta är intressant så planerar jag in inspektion på den här typen av verksamhet och nu skall jag göra det. (A3)

SLUTSATSER Reaktiva prioriteringsgrunder Relaterar inte till risk Inte några teoretiska resonemang Storlek visst genomslag Nödvändigt med förenklat beslutsfattande

SEMINARIEUPPGIFT När har ni i teorin möjligheter att prioritera, dvs. ett stort handlingsutrymme, när ni planerar och genomför tillsynsverksamhet? När, hur och varför är möjligheterna stora respektive små? (Jämför litteraturen med de beskrivna tillsynsprojekten) När har ni i praktiken möjligheter att prioritera, dvs. ett stort handlingsutrymme, när ni planerar och genomför tillsynsverksamhet? När, hur och varför är möjligheterna stora respektive små? Resonera slutligen kring negativa och positiva effekter som ert faktiska handlingsutrymme kan ha på rättssäkerhet och demokrati samt kom med några (2-5 stycken) förslag på vad som skulle kunna göras för att förstärka alternativt försvaga dessa effekter (förslagen kan både röra inspektörs- oh organisationsnivå).

SEMINARIEUPPGIFT Frågorna ska besvaras med utgångspunkt i kurslitteraturen (Tillsyn och effektivitet & Miljötillsyn i praktiken), era egna erfarenheter och era egna beskrivningar av de tillsynsaktiviteter ni arbetar med. . Uppgifterna skall besvaras skriftligt (högst 5 sidor med 1.5 i radavstånd) och skickas till sofie.cedstrand@spa.gu.se senast den 4 december. Gemensam redovisning och diskussion på seminariet. För att bli Godkänd på kursen krävs godkänt på uppgiften samt aktivt deltagande på seminariet.

TACK FÖR UPPMÄRKSAMHETEN! Sofie Cedstrand, doktorand Förvaltningshögskolan Göteborgs Universitet Sofie.cedstrand@spa.gu.se