(Underlaget till dessa bilder är hämtade från OH- bilder från regeringskansliet, socialdepartementet) Finansiell samordning inom rehabiliterings-området.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
En ny struktur för scoutrörelsen – ett förslag. Scouterna – allmänt Scouterna är Sveriges nationella scout- organisation och organiserar all scout- verksamhet.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Varför finansiell samordning?
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
TRIS En struktur/organisation för rehabiliteringssamverkan i Sörmland. Utvecklad sedan Fullt implementerad i ordinarie verksamhet från Landstinget,
Samordnad individuell plan
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Syfte: Väcka intresse för en utvidgning av Samordningsförbundet Umeå till kransarna (Samordningsförbundet Umeåregionen?)
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Exempel på analys och handlingsplan
inom rehabiliteringsområdet
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Behov av habilitering och rehabilitering
Fyra rehabiliteringsaktörer Landsting/Region Försäkringskassan Kommuner Arbetsförmedlingen Vem ger rätt hjälp i rätt tid?
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Försäkringskassans roll i samverkan
Korta fakta om Skellefteå!
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
SUS 2014 SUS-genomgång Västerås SUS 2014 SUS ”Sektorsövergripande system för uppföljning av samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet”
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Samordningsförbundet
Finansiell samordning Trollhättan 20 februari 2015.
Uppdrag Samordningsförbund Gävleborg
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Överenskommelse om samordning kring barn
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Regionens bildande Organisering av institutionsvården Samarbete mellan Barnpsykiatri och Socialtjänst Remissrunda 2003 – Skolan involverades Beslut 2005.
Nationellt råd Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Socialstyrelsen samt Sveriges Kommuner och Landsting utgör Nationellt råd för finansiell samordning.
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
ÅRP 2007 FS riktlinjer för VP och budget FS riktlinjer för 2007 Målbild, verksamhets- och utvecklingsområden ligger fast Dialogen och samplaneringen.
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Finansiell samordning
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Södra Regionvårdsnämnden
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Välkomna! Samordningsförbundet Botkyrka Samordningsförbundet Huddinge, HUSAM.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Samordningsförbund En egen juridisk person
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Analysseminarium – ÖK maj
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Avdelningen för vård och omsorg
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Skellefteå ”En gemensam ingång”
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Utvärdering av samordningsförbundens verksamhet, del 1 och del 2.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

(Underlaget till dessa bilder är hämtade från OH- bilder från regeringskansliet, socialdepartementet) Finansiell samordning inom rehabiliterings-området Proposition2002/03:132 Betänkande2003/04:SfU4 Lag2003:1210

Motiv och syfte Finansiell samordning mellan olika aktörer inom rehabiliteringsområdet ska underlätta en effektiv resursanvändning. De samordnade resurserna ska användas för insatser som syftar till att den enskilde ska uppnå eller förbättra sin förmåga till förvärvsarbete. Och hur skall detta gå till?

Välfärdsvinster för individ och samhälle Finsam :Lokal försöksverksamhet med finansiell samordning mellan socialförsäkring och hälso-och sjukvård ( ) Socsam: Lokal försöksverksamhet med finansiell samordning mellan socialförsäkring, hälso-och sjukvård och socialtjänst ( ) Frisam: Samverkan inom rehabiliteringsområdet (sedan 1998) ?-sam: Finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet (fr.o.m. 2004)

Förutsättningar för finansiell samordning Fyra parter Frivilligt Permanent och rikstäckande Socsam-lagen som utgångspunkt

Målgrupp Människor som är i behov av samordnade rehabiliteringsinsatser för att uppnå eller förbättra sin förmåga till förvärvsarbete. Cirka 5 procent av befolkningen i arbetsför ålder.

Medverkande parter En försäkringskassa En länsarbetsnämnd Ett landsting En eller flera kommuner Alla fyra måste vara med

Åtgärder Finansiering av insatser inom de samverkande parternas samlade ansvarsområde med syfte att återställa eller öka den enskildes funktions-och arbetsförmåga. Viktigt att även förebyggande åtgärder kan komma till stånd inom ramen för den finansiell samordning

Exempel på åtgärder Struktur av rehabiliteringsaktiviteter: Kartläggning och inventering Utbildnings-och informationsinsatser Bedömarteam (gemensam individuell handlingsplan) Särskilda insatser och projekt (samlokalisering) Personalförstärkningar Uppföljning och utvärdering (Se ”Vad görs i SOCSAM? En aktivitetskatalog” RFV & SoS 2001)

Vad är finansiell samordning? Allmänna kriterier: 1.Tillskapas ekonomiskt utrymme för samordnade insatser 2.Införs en gemensam besluts funktion

Samordningens omfattning Omfatta de resurser som skall användas för att finansiera samordnade insatser för den aktuella målgruppen. Parterna bestämmer hur stora resurser som skall ingå i samordningen. De samverkande parterna skall bidra med lika stora andelar. Försäkringskassan får disponera högst 5 procent av sjukpenninganslaget. Dessa medel skall täcka såväl försäkringskassans som länsarbetsnämndens medverkan.

Räkneexemplet Hallstahammar Sjukpenningkostnader2001: tkr Försäkringskassans disponibla medel: tkr(5 %) Utgör statens samlade andel(FK + LAN) Lika andelar: FK och LAN bidrar med tkr vardera K och L bidrar också med 2 739tkr vardera Finansiell samordning kan omfatta max tkr (Se Ds 2003:2 “Finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet”)

Ledningen för den finansiella samordningen En gemensam och självständig beslutsfunktion: Samtliga parter är representerade (medlemmar i förbundet) Fattar beslut i eget namn Kallas Samordningsförbund

Samordnings förbundets uppgifter Besluta om hur tillgängliga medel skall användas Besluta om mål och riktlinjer Finansiera de rehabiliteringsinsatser som de samverkande parterna tillhandahåller Stödja samarbetet mellanparterna Svara för uppföljning och utvärdering Upprätta budget och årsredovisning Ej fatta beslut som avser myndighetsutövning.

Samverkansparternas uppgifter Beslutar om insatser till enskilda personer. Samverkansparterna behåller sitt rehabiliteringsansvar för den enskilde. Myndighetsutövningen ligger kvar på respektive part.

Samordningsförbundets sammansättning Kommunen: Politiker ur fullmäktige Landstinget: Politiker ur fullmäktige Försäkringskassan: Politiker ur styrelsen eller socialförsäkringsnämnd Länsarbetsnämnden:Ledamot ur styrelsen eller tjänsteman Mandatperiod: 4 år Parterna avgör antalet representanter

Revision av finansiell samordning Samordningsförbundets verksamhet skall granskas av en revisor för varje medlem i förbundet. Är räkenskaperna rättvisande? Bedrivs verksamheten ändamålsenligt? Frågan om ansvarsfrihet prövas av resp. medlem.

Uppföljning och utvärdering Skall göras på både lokal och nationell nivå Lokalt: Ger de åtgärder som samordnings-förbundet finansierar avsett resultat? Nationellt:Är finansiell samordning ett samhällsekonomiskt effektivt medel för att bedriva samordnade insatser? Stödja de lokala utvärderingarna. Kontrollstation efter 4 år.

Behovet av lokal uppföljning och utvärdering ”Hur har det gått för Kalle och Stina?” Bedöma genomförda insatser Värdera utifrån de gemensamma målen Skall ske löpande Angeläget att det planeras från början Integrerad del av verksamhetenÅterkoppling för att kunna se nyttan på handläggarnivå Fristående expertis önskvärd

Behovet av sektorsövergripande metoder för uppföljning och utvärdering Uppdrag till AMS, RFV och SoS: Utforma ett sektorsövergripande system för löpande uppföljning av resultaten av samverkan och finansiell samordning. Systemet skall även kunna utgöra en riksomfattande struktur för lokal uppföljning (dvs. stödja de lokala utvärderingarna). Systemet skall vara infört senast den 1 januari 2005.

”Det blir vad man gör det till” Lag (SFS 2003:1210) + förarbeten (prop. 2002/03:132, bet. 2003/04:SfU4) Avtal och förbundsordning (vad vill samverkansparterna uppnå och hur vill man gå tillväga?)