Sortiment December 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avtal som reglerar hälso- och sjukvårdsansvaret mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland.
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Appar som kognitivt stöd
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Prismodell och samverkansavtal
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Regelverk för hjälpmedel Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel Policy Regelverk Produktgrupper Översyn hösten 2005 Upphör gälla, beslut
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Hjälpmedelcentralens nya prismodell
Hjälpmedels-försörjning
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Handbok December 2012.
Information från Hjälpmedelscentralen
…en del av vård och behandling
Information till Kundrådet
Samarbetsrådet för hjälpmedel i Västra Götaland.
Lokala rutiner Exempel September 2010.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
1/ – 31/ AT AT/SG 1992 ÄDEL – skattevxl av hjälpmedel och resurser. HSL till kommunerna – gemensamt forum för hjälpmedelsfrå.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Framtidens roll som förskrivare
Upphandling av hjälpmedelsförsörjningen i Västra Götaland
Vad händer kring läkemedel på Helsingborgs Lasarett
SOI Upphandlingskonferens 31/3-09
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Uppdrag till huvudmännen och de delregionala vårdsamverkansgrupperna:
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Inköpsprocessen Behovs- och totalkostnads-analys
Din guide till hjälpmedelsavtalet i Västra Götaland
Kundforum Skövde 11 november 2010
Ändra till startrubrik
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Hjälpmedelsfrågor och ett aktivt och oberoende åldrande.
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel
Policy Regelverk Produktgrupper Översyn hösten 2005 Riktlinjer
Välkommen till LD Hjälpmedel
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel –
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Samverkan kommun - landsting. Historik Första samverkansavtalet 1993 Wreta-projektet 2001 Samverkansråd för vårdens övergångsställen 2003 Wreta och Samverkansråd.
Utvärdering av lokalt ledd utveckling Madielene Wetterskog Gustav Helmers Utvärderingssekretariatet.
Projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL. Bakgrund Livsmedel för särskilda näringsändamål : Utredningar om dietistresurser och livsmedel.
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Hjälpmedelsutredningen
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Information på Uppföljningsmöte
Stockholmsmodellen.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Malin Forssell, Karolina Henningsson
…en del av vård och behandling
Hjälpmedels-försörjning
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Övergången Övergången till det nya systemet för förskrivning och distribution Livsmedel för medicinska ändamål, pumpar och tillbehör.
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid hörselnedsättning och dövhet
Presentation av Västra Götalands gemensamma riktlinje
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Information på Uppföljningsmöte
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid synnedsättning
Lokala rutiner Exempel September 2010.
Närvårdscentrum Skene
Riskanalys av konsumentprodukter
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Hjälpmedelsförskrivning
Presentationens avskrift:

Sortiment December 2012

Gemensamma grunder för alla hjälpmedelsområden Handboken för förskrivning av personliga hjälpmedel Ett gemensamt sortiment upphandlas för hela Västra Götaland Sortimentsarbetet i Västra Götaland grundar sig på Handboken för förskrivning av personliga hjälpmedel (www.vgregion.se/hjalpmedel-i-vg) och sker kontinuerligt i samarbete mellan förskrivande verksamheter och antingen Område Hjälpmedel (medicinsk behandling, rörelsehinder, kommunikation/kognition) eller Område Inköp (hörsel, syn och ortopedteknik). Undantag avseende hjälpmedel vid medicinsk behandling beskrivs i lokala rutiner. Undantag avseende ortopedteknik är den privata utföraren i Skaraborg som gör egna upphandlingar. Arbetet leder fram till ett sortiment av hjälpmedel som kan förskrivas i Västra Götaland. Ett gemensamt sortiment gäller för hela Västra Götaland. Det förskrivningsbara sortimentet presenteras i de beställningsstöd som används inom de respektive hjälpmedelsområdena, exempelvis webSESAM eller BSP. Om hjälpmedel i sortiment inte uppfyller patientens behov kan förskrivare ansöka till kostnadsansvarig om att få förskriva hjälpmedel utanför det avtalade sortimentet.

Sortimentsgrupper/Arbetsgrupper Förskrivare med god kompetens inom området Arbetsuppgifter Bevaka att sortimentet uppfyller patienters och förskrivares behov Föreslå utveckling inom produktområdet Inom områdena rörelsehinder och kognitivt stöd och kommunikation finns det sortimentsgrupper. ”Gånghjälpmedel” är ett exempel på en sortimentsgrupp. Inom syn och hörsel finns det olika arbetsgrupper som deltar i upphandlingsarbete. Arbetsgrupperna är indelade utifrån olika hjälpmedelsområden, ex. ADL-hjälpmedel. Inom OTA finns inga löpande sortimentsgrupper utan enbart tillfälliga arbetsgrupper i samband med upphandling. Inom medicinsk behandling finns det både sortimentsgrupper i samarbete med Hjälpmedelscentralen och tillfälliga arbetsgrupper i samarbete med Område Inköp.

Produktområden Hörselskada Medicinsk behandling Rörelsehinder Synskada Ortoser, proteser och skor Kognitivt stöd och kommunikation Till nästa avsnitt

Hörsel + Syn (1/2) Berörd verksamhet och Inköp upphandlar hjälpmedel i samverkan Inköp ansvarar för upphandlingsprocessen Olika arbetsgrupper med förskrivare definierar krav på funktion och prestanda som produkten eller tjänsten ska uppfylla December 2012

Hörsel + Syn (2/2) Verksamheten och Inköp ansvarar gemensamt för avtalsvård och löpande uppföljning/utveckling av produktområdet Flertalet produkter finns beställningsbara i Västra Götalandsregionens beställningssystem Beställningssystem Tillbaka till Produktområden December 2012

Medicinsk behandling Upphandling via Inköp Arbetsgrupper i samarbete med Inköp December 2012 Tillbaka till Produktområden

Ortoser, proteser och skor Upphandling via Inköp av ett gemensamt sortiment i Västra Götalandsregionen. Privat utförare i Skaraborg gör egna upphandlingar Tillgängligt lokalt sortiment bestäms av respektive OTA Inför upphandling av nytt sortiment samlas en arbetsgrupp bestående av förskrivare (ortopedingenjörer, arbetsterapeuter, sjukgymnaster), i övrigt finns inte löpande sortimentsgrupper Sortimentet upphandlas av Område Inköp. Inför ny upphandling av sortimentet sammankallas en arbetsgrupp för upphandlingen bestående av personer från Område Inköp och representanter för förskrivare (ortopedingenjörer, arbetsterapeut och sjukgymnast). Under avtalstiden finns inga sortimentsgrupper. De ortopedtekniska avdelningarna vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Södra Älvsborgs Sjukhus och NU-sjukvården beslutar om vilka av produkterna som ska ingå i bassortiment för respektive område. Den privata ortopedtekniska avdelningen i Skaraborg gör egna upphandlingar och omfattas INTE av Område Inköps upphandlade sortiment. Tillbaka till Produktområden December 2012

Rörelsehinder Kognitivt stöd och kommunikation Upphandling och distribution via Hjälpmedelscentralen Arbetsuppgifter för sortimentsgrupperna Bevaka sortiment Utveckla produktområde Funktionskrav Likvärdiga produkter A/B-sortiment Uppdrag till sortimentsgrupper Sortimentsgrupperna har till uppgift att i samverkan med Hjälpmedelscentralen bevaka det avtalade sortimentet uppfyller behoven hos patienter och förskrivare. Deltagare i sortimentsgrupper ska vara sakkunniga och ha god kunskap om patienters behov. De utses utifrån kompetens och förskrivande yrkeskategori. Det finns en sortimentsgrupp för varje produktområde i Västra Götaland. Kundforum är sortimentsgruppernas uppdragsgivare och utser vilka som ska medverka i sortimentsarbetet. Sortimentsgrupperna ansvarar för att: Arbeta fram de krav som kunderna har på funktionen för olika produkter (funktionskrav). Funktionskrav ska finnas för alla produktgrupper och utgår från behoven hos patienter och förskrivare beskrivna enligt ICF, och är inte artikelspecifika. Kundforum beslutar om funktionskravens utformning och innehåll. Ta fram underlag för vad som ska anses vara likvärdiga produkter inom respektive produktgrupp. Komma med förslag hur produktområdet kan utvecklas. Sortimentsgrupperna ska följa upp och analysera framtagen statistik för produktområdet t.ex. förskrivningsvolym. I samverkan med Hjälpmedelscentralen föreslå fördelning av hjälpmedlen i A- och B-sortiment Utvärderingssortiment, samverkan med Hjälpmedelscentralen om vad som ska utvärderas och hur, utifrån funktionskraven. Omvärldsbevakning, bollplank i sortimentsfrågor under löpande avtalsperiod. Tillbaka till Produktområden

Sortimentsöversikt För hjälpmedel som levereras av HMC finns sortimentsöversikter Översikterna presenterar upphandlat sortiment På HMC:s webbplats under rubriken ”Sortiment” www.vgregion.se/hjalpmedel Länk till exempel på sortimentsöversikt, gånghjälpmedel: http://www.vgregion.se/sv/Omrade-Hjalpmedel/Sortiment-HMC/Sortimentoversikter/12-Forflyttning/1206-Ganghjalpmedel-som-hanteras-med-bada-armarna/ December 2012

Val av produkt, ordningsföljd Konsumentprodukt, egenansvar Hjälpmedel inom upphandlat sortiment Hjälpmedel utanför sortiment Specialanpassning Hänvisning till liknande bild i modulen ”en del av vård och behandling” och Förskrivningsprocessen. December 2012

Utanför sortiment I första hand ska hjälpmedel i upphandlat sortiment användas Om en enskild patient har ett specifikt behov som inte kan tillgodoses på annat sätt, kan produkt utöver produktförteckning och/eller sortiment förskrivas, efter särskild prövning av kostnadsansvarig. Handboken använder begreppet ”särskild prövning” , inte begreppet ”ansökan”. Prövning kan ske muntligt eller skriftligt, bestäms av lokala rutiner. December 2012

Förskrivnings-processen Handbok Hjälpmedels-försörjning …en del av vård och behandling Lokala rutiner Sortiment Exempel