Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Spel i Datorkunskap Instruktioner: Klicka på en av de röda cirklarna
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
Fördjupning i historia
Informationssökning & Källkritik
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Utveckla din Praktiska IT
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
Rapportskrivning – rep.
Pedagogisk dokumentation
Att skriva projektrapport
Högskoleförberedelse
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Teknisk rapportskrivning
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Syftet med en personlig handlingsplan
Fördjupningsarbete i Hem- och Konsumentkunskap
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Kompetensutveckling Med PIM
Hej och välkomna!.
Berätta för andra PowerPoint.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Webbresursen PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens
1. Uppgiften presenteras
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Vem är du?.
Informationssökningsprocessen:
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
©Else-Britt Hellström
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Källkritik på Internet
Uppföljning och utvärdering
Läroplansnätverk förskolan
Att lära sig att analysera
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Huvudämnesstudier KME
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Interaktion Bild klass 8.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Rörelse och konstruktion
Förskolan Ekot´s modell för
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Personligt brev.
Introduktion - pedagogisk
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
IPadpilot. Var, När och Varför? Jag arbetar i år 2 på Svanetorpskolan i Åkarp. Vi är 18 elever i klassen. Vi började arbeta med iPad i februari detta.
Presentationens avskrift:

Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum

En portfolio Ursprungligen var portfolion en metod för hantverkare och konstnärer att samla sina skisser/verk. Idag är oftast syftet med denna metod att visualisera och tydliggöra utvecklingen och insatser hos elever, en form av pedagogisk dokumentation. Hur tänker elever kring sitt eget lärande och sin egen utveckling? Detta kan synliggöras via en digital portfolio vilken är lätt att uppdatera, organisera och ändra i. Materialet kan innehålla ljud/musik, bilder/filmer, text/hypertext mm. Det digitala materialet är lätt och billigt att distribuera och kopiera. Idag finns en stor variation av portfolios.

Att konstruera en digital portfolio Portfoliometodiken kräver stor eftertanke och reflektion innan man börjar med själva konstruktionen. Exempel på frågor att reflektera över innan du gör en digital portfolio! Vilket är syftet med att ta in portfoliometodiken i kursen/klassen/ämnet? Vad vill du uppnå med en digital portfolio? För vem konstruerar du din mall till digital portfolio? Vilka visioner/mål har du? Ska en digital portfölj mest fokusera på individen eller på det sociala samspelet? Var tycker du att tyngdpunkten ligger? Är det produkten eller är det en mer processorienterad portfolio du anser vara mest betydelsefull? Är samlandet eller reflektionen det väsentligaste för dig? Varför ska man samla ihop det man presterat? Olika sätt att se på portfoliometoden utifrån; form, innehåll, intentioner med portfolion samt didaktiska överväganden. Vilka teoretiska överväganden ligger till grund för hur portfolion ser ut? Vad är det du dokumenterar med olika typer av portfolios? Process kontra produkt - vilka uppgifter ska vara med? Urvalet i portfolion! Hur ska den organiseras samt vara uppbyggd? Vad ska vara privat eller offentligt? Vem ska få tillgång till att läsa i den? Vilka ska reflektera över arbetet i portfolion och när i tiden? Underlag för utvecklingssamtal? Vem äger portfolion? Etik! Vilka program ska användas och vad behöver vi? Vilken nivå ska tekniken ligga på? Vilken support ska du ha? Vem utför den? När i tiden skulle du kunna införa portfolios digitalt?

Exempel på olika typer av portfolios Arbetsportfolio Utvecklingsportfolio Visningsportfolio Ämnesportfolio Klassportfolio Projektportfolio Examinationsportfolio Utvärderingsportfolio Utbildningsportfolio Anställningsportfolio

Olika sätt att konstruera en digital portfolio Färdiga program: t ex Elevdata AB Kommunikationsplattformar: Fronter m fl Webbaserad: Netscape Composer, manual1, 2 Databaser: t ex Extensis Portfolios Multimediaprogram: t ex MultiMedialab Officeprogram: Word, PowerPoint m fl. IUP- Individuell utvecklingsplan t ex Unikum

Länktips ePortfolio Myndigheten för skolutveckling – Pim http://www.eife-l.org/publications/eportfolio/  Myndigheten för skolutveckling – Pim http://www.pim.skolutveckling.se/handledningar/presentera/pimplus_multimaskinen/7/ Multimediabyrån: http://www.multimedia.skolutveckling.se/Tema/Portfolio/ http://www.multimedia.skolutveckling.se/Reportage/Dokumentera/Digital-portfolio/ http://www.multimedia.skolutveckling.se/Reportage/Presentera/Multimedia-i-forskolan/ Nationellt centrum för flexibelt lärande (sök på portfolio) http://www.cfl.se/ Tidningen Datorn i utbildningen har artiklar om digital portfolio (sök på PORTFOLIO): http://www.diu.se/databas/sok.asp