Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Strategiska nätverk/Partnerskap
38 minuter med tåget från Göteborg!
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Arbetsplan för skolbiblioteket
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
En kreativ mötesplats för universitet, kommun och näringsliv.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Klicka här för att skriva rubrik Här numrerar du din bild Nätverk e-learning Skåne E-learning nr 1 Nätverk e-learning – början till ett skånskt kraftcentrum.
© Jerry Engström Campus Västervik
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Områdesutveckling Torpa
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Vuxenutbildningens roll i kompetensförsörjning för Tjörns arbetsliv Diskussion
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Utvecklingscentrums uppgift
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Hur kan vi utveckla en profil för regionens miljöteknik? Docent Olof Hjelm Industriell miljöteknik, IKP, LiU.
Vuxenutbildning motor för regional och lokal utveckling zEn infrastruktur som tjänar vuxnas lärande brett från folkbildning via grundläggande och gymnasial.
LärCentrum Partille. Mål -en mäklande funktion -tillgodose olika gruppers behov av utbildning -en motor som arbetar för ökad kompetensutveckling -en mötesplats.
Tre missuppfattningar 1 It-löser alla problem 2 Konkurrens leder alltid till bättre kvalitet 3 Komvux är traditionell, dyr och dålig Sven Salin Idéseminarium.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Lärcentra Glesbygdsverkets kartläggning Glesbygdsverkets uppföljande enkät CFL:s enkät och uppföljning av svenska lärcentra.
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Hur kan vi förstå begreppet?
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Omställningen av hälso- och sjukvården

Competence Academy – Public Sector
E-vägledning under utveckling
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Arbetsintegrerat lärande
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande Monika Hattinger monika.hattinger@hv.se Distansutbildningskoordinator

Lärcentrum En mötesplats oftast uppbyggd utifrån lokala förutsättningar och behov av utbildning Tillgång till flexibla former för lärande Tekniken förändrar pedagogikens möjligheter och hur vi genomför kompetensutveckling Begreppet LÄRCENTRUM används homogent men praktiken visar på mycket heterogena verksamheter

Viktigt att forma LC utifrån lokala behov Lokal organisatorisk infrastruktur för bäst nytta Infrastruktur Vuxenutbildningen måste ses utifrån ett helhetsperspektiv med individfokus och vara efterfrågestyrt Medborgarnas ökade behov av tillgång till lärande och kompetensutveckling bör synliggöras Infrastruktur = Organisation, Support, Teknik, Ekonomi och Kunskapsinnehåll tillsammans i en helhet både fysiskt och virtuellt Kommunen bär huvudansvaret men många andra aktörer spelar en stor roll

Kvalitet på LC Grovt sett är god kvalitet något som användare/studerande upplever fungera, göra nytta, vara (lätt) tillgängligt, hållbart, uppdaterat och användbart i både den sociala, fysiska och virtuella omgivning/kontext man befinner sig i ur ett studerandeperspektiv, när LC som leverantörer i samverkan med andra utbildningsanordnare och aktörer, arbetar utifrån ett gemensamt kvalitetsperspektiv. Kvalitet handlar om att möta förväntningar; om man lyckas uppfylla målgruppernas förväntningar så har man uppnått kvalitet.

Lärcentrum - 3M Mötesplats Mäklare Motor Ett lärcentrum är någon form av arena där vuxnas lärande och kompetensutveckling fokuseras och möjliggörs Mötesplats Mäklare Motor Grepperud, G. & Thomsen,T. (2001): Villkår for et regionalt utdanningslöft

Tre teoretiska modeller Funktionsmodell: Mötesplats – Mäklare – Motor Hur skall LC struktureras och hur skall olika uppgifter utformas? Positioner Aktörsmodell: olika typer av aktörsroller Drivare, stödjare, ”incitament” (”igångkörare”) Vilka aktörer finns det och hur ser deras roller ut? Processmodell: utvecklingen i sig Vad kan vi utgå ifrån på lokalt plan som kan förmeras Kontinuiteten i skeendet t ex det nya växer fram ur det gamla

Tre modeller i samklang Process Mötesplats Mäklare Motor Drivare Stödjare Igångkörare

Mäklarfunktionen skapar många roller Lärcentrum som mäklar utbildning måste hantera många roller som mäklar högre utbildning blir ett s k högskolecentrum agera förlängd arm till högskolan vara en mellanhand till skillnad från ”annan utbildning” som kan upphandlas och drivas i kommunal regi inom vuxenutbildningen ställa krav på högskolekompetens och god teknisk support och tillgänglighet lokalt Allt löser sig med god samverkan och kvalitetstänkande hos båda parter

Kommunikation och interaktion mellan lärosäte och lärcentrum Universitet/Högskola Lärcentrum LC-support personal DU-support personal DU-lärare DU-studenter

Motorfunktionen Tre exempel på motorfunktioner som LC kan ha: Medvetandegöra själva studierna, t ex information, uppsökande verksamhet och marknadsföring (individperspektivet) Näringslivsinriktade aktiviteter, t ex kompetensutveckling i företag (organisationsperspektivet) Skapande av utvecklingsarenor, t ex genom skapande av forum via kommunernas och regionernas tillväxtavtal

Hur utvecklar vi livskraftiga centrum för lärande? Hur får vi företagen att förstå att livslångt lärande är en överlevnadsfråga? Hur skapar vi kännedom om de offentliga satsningarna på LLL och LC som infrastruktur inom företagsnätverk där grogrunden för tillväxt finns? Var finns mötesplatserna mellan lärcentrum och näringslivet? Är LÄRCENTRUM den unika noden i infrastrukturen för vuxnas lärande som kan skapa broar till lärande och vara en indikator för tillväxt?

Flexibelt och arbetsintegrerat lärande (AiL) Lärcentrum som motorkraft och stöd till det informella lärandet på arbetsplatsen ”Lärandet i näringslivet måste i ökad utsträckning ske i omedelbar anslutning till arbetsplatsen och det är denna form av lärande, dess organisatoriska förutsättningar och villkor, dess pedagogiska metoder med IT-baserade läromedel och andra stödformer för lärande samt berörda individers motivation som vi tillsammans med näringslivet och offentlig förvaltning kan utveckla och beforska”