Linköpings universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Tre slag av undersökningar inom SCB:
732G22 Grunder i statistisk metodik
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
732G22 Grunder i statistisk metodik
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Fakta om undersökningen
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Fakta om undersökningen
Vad ingår kursen? i korta drag
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Logistisk regression SCB September 2004 Dan Hedlin, U/MET-S.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Kvantitativ metod. 2 Vad är statistik? En massa siffror Beskrivning av staten Metodlära.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Utgångspunkter A) Undersökningens syfte * Vad skall undersökas? * Vilka frågeställningar skall besvaras med hjälp.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Studentspegeln 2007 ”Studentspegeln är en undersökning om olika kvalitetsaspekter inom den grundutbildningen. Den.
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning –Problemformulering (syfte.
Kvantitativ metod. 2 Vad är statistik? ”En massa siffror” Beskrivning av staten Metodlära.
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning Olika sätt att göra ett.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
UTVÄRDERING OCH KVALITET Metod för utvärderingen viktig för utvärderingens status. En utvärdering utifrån ett vetenskapligt arbetssätt ger andra möjlighet.
Kvantitativa forskningsmetoder Sociologi A VT 2015 Ilkka Henrik Mäkinen (momentansvarig)
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning –Olika sätt att göra.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Statistisk metod (Intro) Vad är statistik (kvantitativ metod)? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning Definition.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Undersök och analysera
Presentationens avskrift:

Linköpings universitet 2017-04-06 Föreläsning 6 Kvantitativ metod: Från frågeställning till analys 722A35 Examensarbete i företagsekonomi Docent Martin Klinthäll Linköpings universitet Linköpings universitet

Att lägga upp en studie med kvantitativa frågeställningar 2017-04-06 Att lägga upp en studie med kvantitativa frågeställningar Innehåll: Problemformulering Operationalisering Kvantitativa datamaterial Insamling och urval Analys och tolkning Linköpings universitet

Typisk disposition INLEDNING TEORI MATERIAL METOD ANALYS DISKUSSION SLUTSATSER Bakgrund, syfte, problemställning Presentera teori och hypoteser Databeskrivning, urval, variabler Val av statistiska analysmetoder Presentation av analysresultaten Resultat  Teori, Hypoteser Återkoppla till syfte och problem, ev. sammanfattning, implikationer, policyrekommendationer

Problemformulering Forskningsproblemet ska: - kunna gå att besvara 2017-04-06 Problemformulering Forskningsproblemet ska: - kunna gå att besvara - anknyta till tidigare forskning kunna bidra till ny kunskap Forskningsproblemet kan behöva delas upp i specifika delfrågeställningar 4 Linköpings universitet 4

2017-04-06 Frågeställning Exempel Deskriptivt: ’Hur många personer utvandrar från Sverige varje år?’ Explorativt: ’Hur samvarierar ålder med utvandringsbenägenhet?’ Explanativt: ’Vilka faktorer kan förklara ökad benägenhet för utvandring?’ 5 Linköpings universitet 5

Teorival Välj bland teorier som är relevanta för frågeställningen 2017-04-06 Teorival Välj bland teorier som är relevanta för frågeställningen Teorier som passar ihop kan kombineras till ”teoribygge” Motsatta teorier kan testas mot varandra Teori kan användas för att formulera testbara hypoteser 6 Linköpings universitet 6

Teorival Klassisk migrationsteori Teorier om ofullständig information 2017-04-06 Exempel: Grundantagande: ’Människor flyttar för att få det bättre’ Observation: Migration ofta temporär Forskningsproblem: Varför återvandring? Klassisk migrationsteori Teorier om ofullständig information Livscykelteorier 7 Linköpings universitet 7

Operationalisering Frågeställning  teori  operationalisering VARIABLER Kausalsamband: om A så B Oberoende och beroende variabler

2017-04-06 Operationalisering Att definiera teoretiska begrepp i relation till problemformuleringen Teoretiska definitioner - klargör de teoretiska begreppen 2) Operationella definitioner - visar hur begreppen kommer att mätas 9 Linköpings universitet 9

2017-04-06 Operationalisering Ur operationaliseringen framträder undersökningens variabler Relevans –mäter variablerna relevanta begrepp på ett bra sätt? Täckning –täcker variablerna frågeställningen? Jämförbarhet –mäter man på samma sätt som i tidigare undersökningar? Om inte, hur påverkas jämförbarheten? 10 Linköpings universitet 10

Operationalisering VARIABELTYPER: 2017-04-06 VARIABELTYPER: Nominalvariabler (kategori, tex. kön, bostadsort) Ordinalvariabler (rangordning, tex. utbildningsnivå) Intervallvariabler (mäter intervall, tex. födelseår, temperatur) Kvotvariabler (mäter storleksförhållanden, tex. inkomst) 11 Linköpings universitet 11

Operationalisering ”välfärd”, ”välstånd”? 2017-04-06 Ekonomisk standard ARBETSINKOMST +kapitalinkomst -skatt +bidrag =DISPONIBEL INKOMST + förmögenhet + offentliga tjänster -försörjningsbörda =EKONOMISK STANDARD(?) Lycka Personligt välbefinnande Socialt välbefinnande Trivsel i arbetet …. http://www.nationalaccountsofwellbeing.org/explore/indicators/zwbi Linköpings universitet

Kvantitativa datamaterial Primärdata Data som samlas in för projektets eget syfte - intervjuundersökningar - enkätundersökningar - strukturerad observation - innehållsanalys

Kvantitativa datamaterial Sekundärdata Data som samlats in av andra (myndigheter, forskare, företag, organisationer…) -officiell statistik (SOS) -annan offentlig statistik (t.ex SCB, Eurostat) -Svensk Nationell Datatjänst (SND) -kundundersökningar, börsstatistik, företagsarkiv, etc.

Kvantitativa datamaterial Ta reda på om lämplig sekundärdata finns tillgänglig för undersökningen. Fördelar: Billigare/mindre resurskrävande än primärdata Rik tillgång på data hos exempelvis SCB Nackdelar: Validitet. Skapade för andra syften än den undersökning de används till Reliabilitet. Sämre kontroll över datakvalitet

Kvantitativa datamaterial Exempel på lättillgängliga databaser: SCB: http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/start.asp Svensk Nationell Datatjänst: http://snd.gu.se/ Eurostat: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/statistics/search_database Världsbanken: http://data.worldbank.org/ IMF: http://www.imf.org/external/data.htm 16

Kvantitativa intervjuundersökningar Resurskrävande Reliabilitet ofta högre än enkäter - högre svarsfrekvens - mindre risk för missförstånd - låg risk för felaktig inmatning

Kvantitativa enkätundersökningar Mindre resurskrävande Reliabilitet oftast lägre än intervjuer - i vissa kontexter (skolor, arbetsplatser) kan deltagandet bli högt. - dock: urvalets representativitet! Vilka skolor, företag, etc. samarbetar?

Datainsamling Konstruera frågeformulär: Öppna frågor: heltäckande, men måste kategoriseras Slutna frågor: ger användbara svar, men kan utesluta relevanta alternativ

Datainsamling exakt formulerade frågor vardagligt språk korta frågor ett svar per fråga undvik negationer undvik ledande frågor enklare frågor före kontroversiella eller komplexa frågor

Urval Population: Den grupp du vill undersöka Urvalsram: Förteckning över populationen Stickprov: De individer som representerar populationen i undersökningen

Population Stickprov, urval population Data, observationer INFERENS = Dra slutsatser från data om hela populationen utifrån ett stickprov

Urval SANNOLIKHETSURVAL OSU: obundet slumpmässigt urval Stratifierat urval Systematiskt urval Klusterurval

Urval ICKE-SANNOLIKHETSURVAL -bygger inte på en urvalsram Bekvämlighetsurval Kvoturval (tex. lika antal män som kvinnor) Subjektivt urval (tex. ”snöbollsurval”)

Urval –minska bortfall Väcka intresse Påminna Förenkla Locka Introduktionsbrev Uppmärksamhet i media Forskarens auktoritet Frågeställningens angelägenhet Påminnelsebrev E-enkät Telefonuppföljning Tydliga frågor Flera språk Betalning Lotteri 25

Bortfall Övertäckning Undertäckning Externt bortfall 2017-04-06 Bortfall Övertäckning Undertäckning Externt bortfall a) går ej att få tag på b) vägrar svara c) kan inte svara av annan anledning Internt bortfall – ”fel” eller ”ej svar” på frågor Panel attrition 26 Linköpings universitet 26

Analysteknik Frågeställning -vad är det intressanta utfallet? 2017-04-06 Valet av analysteknik styrs av Frågeställning -vad är det intressanta utfallet? Operationalisering -vilka egenskaper har variablerna? Typ av data -tvärsnitt -tidsserier -paneldata, händelsedata, etc. 27 Linköpings universitet 27

Exempel på analystekniker 2017-04-06 Exempel på analystekniker Faktoranalys Linjär regression Logistisk regression Tidsserieanalys Paneldataanalys Durationsanalys 28 Linköpings universitet 28

Faktoranalys Mönster i samvariation mellan variabler Explorativt Lämpligt när man vill reducera antalet variabler som mäter samma bakom-liggande ’faktor’.

Linjär regression Beroende variabeln y är kontinuerlig Enkel (bivariat): Yi = a + bXi + ei Multipel: Yi = a + bX1i + bX2i + bX3i+ … + ei

Logistisk regression Nominalvariabel som beroende utfall ln(Pi/(1-Pi) = a + b1X1i + b2X2i + … + bkXki Binära eller multinomiala modeller

Ordered logistic eller probit regression Lämpligt om du har en ordinalvariabel som beroende utfall Rangordning, tex. Likertskalor Kategorisering i nivågrupper (inkomst, ålder) Exempel på regressionsmodell: Utbidningsnivå = f(föräldrars utbildning, yrke, inkomst, grundskola, grannskap,…)

Tidsserieanalys Skatta eller analysera egenskaper hos tidsserier. Tekniker för icke-stationäritet, prognoser, …

Paneldataanalys Analys av förändring och dynamiska processer Kausalitetsförhållanden Tekniker för att hantera icke-observerad heterogenitet (fixed effects) gruppspecifika effekter (random effects)

Analys av händelsedata Överlevnadsanalys, livsförloppsanalys När tiden fram till en händelse är av intresse Vanligt inom medicin, men även inom arbetsmarknadsforskning. Tidsstruktur i data: ’diskret’ vs. ’kontinuerlig’

Tolkning av analysresultat 2017-04-06 Tolkning av analysresultat Signifikans: datamängd, frihetsgrader, etc. Magnitud kontra statistisk signifikans Orsakssamband – bakomliggande faktorer Urval, validitet och reliabilitet Kontext: faktorer som är socialt, rumsligt eller tidsbundet specifika Longitudinella studier –inverkan av institutionell eller strukturell förändring, dynamiska processer 36 Linköpings universitet 36

Reliabilitet - tillförlitlighet 2017-04-06 Reliabilitet - tillförlitlighet Undersökningens pålitlighet: Upprepade undersökningar ska ge samma resultat Standardiserad mätning Tolkning av uppgifter Tydliga rutiner och instruktioner Dokumentation, metadata 37 Linköpings universitet 37

Validitet - giltighet 2017-04-06 Giltighet –att mäta just det som undersökningen avser att mäta tydlig frågeställning koppling syfte - teori teori  operationalisering datainsamling  analys resultat  slutsatser 38 Linköpings universitet 38

Validitet - Reliabilitet .

Bortfallsanalys Bortfallet är ofta systematiskt av olika skäl 2017-04-06 Bortfallsanalys Bortfallet är ofta systematiskt av olika skäl Ålder, utbildning, bostadsort, språk, etc. Viktigt att analysera hur bortfallet påverkar resultaten! Tillgång till rik information om urvalsramen underlättar bortfallsanalysen. 40 Linköpings universitet 40

Etiska överväganden Forskningsetik: Informationskravet Samtyckeskravet Konfidentialitetskravet Nyttjandekravet Forskaretik: Hederlighet (förfalskning, plagiat, etc.) Uppförande

Implikationer Att se bortom sina resultat Vilka nya frågor väcks? Vilka intressenter berörs? Vilka är de praktiska implikationerna? Policyrekommendationer på olika nivåer