F2 Gruppdynamik Kapitel 7-8 ur Robbins M.m..

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens trygghetsboende
Advertisements

Reveal Kurs HR och Volontärsamordning Medel This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
TEAMARBETE Ref. Boken om Team LF 2004.
Ett arbete med att etablera
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Inlärningsmiljö för att öka motivation
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Ledarstilar och gruppdynamik
Organisationskultur, makt och konflikt
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
HR perspektivet.
HR perspektivet.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Socialpsykologi.
Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority.
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Date Ledningsteam och Ledarutveckling ADIZES profiler.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
Hållbara Konsumtions- och Produktionsmönster Varför Jordbruk - Vatten?? 70% av uttaget av vatten från sjöar/vattendrag/grundvatten för jordbruksbevattning-
Systemdesign som process
IV1021 Fö 2 – Människor i projekt
Utvärderare - ett sätt att delta Informationsdag 10 jan 2008 Tina Zethraeus.
Organisationers formella drag, forts.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
The Future of Competition Co-Creating Unique Value with Customer Kapitel 1: Co–Creation of Value C.K. Prahalad & Venkat Ramaswamy Grupp C1: Hanna Byström,
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Windows Vista: Administration Maria Johansson 10 nyheter som gör livet som administratör lättare.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Skriv en kort uppsats med rubriken
Alf Westelius IDA/EISwww.ida.liu.se/~TDEI55 L2:1 Experts “old-timers” novices The zone of legitimate peripheral participation Learning in a community of.
Motivation is the direction and intensity of effort
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Esther nätverk Styrgrupp Representanter från varje samarbetspartner Arbetsutskott Esthers kompetenscentrum Många olika arbetsgrupper Esther coacher ny.
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Result ”Arbetsmiljöindikator” or ”Employee Satisfaction index” IMBIM QS Projektledare Lena Båth 2015 Personalavdelningen, UU, i samarbete med.
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Skakiga underlag Kvantitativa enkätundersökningar är mycket bra men bara om de används rätt Norstat 2015.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
1 Speltrender Staffan Björk Karl-Petter Åkesson. Vår lekfulla natur.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Enig ledning som skickar samma signaler
”Projects are about People”
Kent Lundgren, EHV1 Grupper, Roller, Org kultur B&D (1997), Komp 1: Föreläsning 6: B&D och två texter i kompendiet: Handy (1993); Smith (ed), (1991).
GDPR - General Data Protection Regulation
Grupputveckling ”En grupps utveckling brukar följa ett rimligen konsekvent mönster som innefattar en orienteringsperiod, konfliktlösning rörande auktoriteter.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Strategic Sustainable Development
Action Learning.
Practice and challenges in involving fathers
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
SOCIALPSYKOLOGI   SPEGELJAGET ROLL/ROLLKONFLIKTER/ FÖRVÄNTNINGAR.
Presentationens avskrift:

F2 Gruppdynamik Kapitel 7-8 ur Robbins M.m.

Grupper; vad och varför? Grupp jämfört med team? Formella och informella grupper Fördelar: ”Sanningen” utmanas Snabb feedback Lärande stimuleras Motiverande Egna erfarenheter?

Varför arbeta i grupp? (Schein) Affiliation needs Sense of identity and maintaining our self-esteem Establishing and testing social reality Reducing insecurity, anxiety and sense of powerlessness Problem-solving, task-accomplishing mechanism

Men varför är det så svårt? Tillfälligheten (ingen ”vi”-känsla) Styrkan är svagheten (alla vet bäst) Spridningen (litet problem!) Social Geografisk Kulturell Storleken Gruppen kan bli för självständig Tidsbrist Egna erfarenheter?

Gruppens utveckling Forming Storming Norming Performing Adjourning

Vad beror/hänger integrering på? (Arnold et al 1998) A social reality shared by group members The ability to empathise and see things from other’s points of view The motivation to communicate The ability to negotiate and agree norms with the team The ability to identify the true causes of any difficulties which arise Self-confidence of all group members

Belbins 9 teamroller Specialist Monitor/evaluator Plant Teamworker Completer/finisher Shaper Coordinator Implementer Resource investigator

Besvärliga människor Aggressiva och dominanta Centrumsökaren Lustigkurren Blockeraren Småprataren

Vanliga problem i grupper Problemet med informationsberoende Problemet med gemensam information Problemet med dolda profiler Rutin vs. innovation

Social Loafing/ Social maskning Sätt att undvika det: Individuella resultat Roliga jobb Belöna och utvärdera/ge feedback till individer Låt alla delta i att sätta upp mål Etc… …är bara ett problem när den inre motivationen är låg.

Groupthink/Grupptänkande (Janis 1972) The group feels invulnerable Warnings are rationalised away Unquestioned belief in the group’s morality Opposers are ridiculed and stereotyped Group pressure on opposers is high Silence is taken as consent (a false sense of group unanimity) Members censor themselves not to deviate from norms The group is protected from information or individuals who would disrupt consensus

Andra aspekter av nära samarbete Mentala modeller Transactive Memory System (TMS) Tyst koordinering

Hur sätter man ihop ett team? Fyra viktiga aspekter: Uppgiften/arbetet Människorna/gruppens sammansättning Kontexten Processen

Uppgiften/Arbetet Vilken typ av arbete måste utföras? Taktiskt Problemlösande Kreativt Är lösningen glasklar eller subjektiv? Hur stor är självbestämmanderätten? Autonomi, variation, betydelse etc.

Människorna/gruppens sammansättning Lagom många? Rätt kompetens? Teknisk Kommunikativ Problemlösande Vilka roller har medlemmarna? Lagom mångfald? (kommer inte automatiskt) Hur ser gruppens statussystem ut? Vilka normer gäller? Är gemenskapen bra? Vill man tillhöra gruppen? Litar man på varandra?

Kontexten Resurser Ledarskap och struktur Feedback och belöning

Processen Syfte Mål Självförtroende Konflikthantering Ansvarskänsla Kommunikationen Högt i tak

Kännetecken för effektiva arbetsgrupper (Mullins 2002) A belief in shared aims and objectives A sense of commitment to the group Acceptance of group values and norms A feeling of mutual trust and dependency Full participation by all members and decision making by consensus Free flow of information and communications The open expression of feelings and disagreements The resolution of conflict by the members themselves A lower level of staff turnover, absenteeism, accidents, errors and complaints

4 olika slags team: Problemlösande Självstyrande Tvärfunktionella Virtuella

Virtuella team Fördelar: Tid och rum mindre väsentligt Någon tillgänglig nästan dygnet runt All expertis man vill ha kan fås Man kan jobba i flera team på olika orter samtidigt Nackdelar: Sämre kvalitet på kommunikationen Tekniken blir avgörande Att arbeta i grupp är svårt nog som det är

Virtuella team –Hur gör man? Ha ett mål Ha lagom antal medlemmar Styr riktning och tempo Välj kommunikationsverktyg Glöm inte de mänskliga relationerna

Relationer i virtuella team Initial träff Jobba tillsammans på samma plats ett tag Videokonferens Träffas någon annan gång Socialisera via mail

Projektavslut: Utvärdera gruppen Gruppetableringen Konflikter Kommunikationen Rollfördelningen Planering och möten